Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci a bývanie
30. schôdza výboru
141
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci a bývanie
zo 6. mája 2008
k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 570)
Výbor NR SR pre sociálne veci a bývanie
prerokoval
návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 570) a
A.súhlasí
s návrhom poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 570);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 570) s pozmeňujúci a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia schváliť;
2
C.ukladá
predsedovi výboru,
aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov Národnej rady Slovenskej republiky spracoval spoločne so spravodajcom výboru do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky a zaujal stanovisko výboru v súlade s § 79 ods. 1 a ods. 4 písm. c) a d) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších a predložil ju na schválenie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie ako gestorskému výboru.
Jozef Halecký
predseda výboru
Zoltán Horváth
overovateľ výboru
3
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci a bývanie
Príloha k uzneseniu č. 141
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 570)
___________________________________________________________________
1.Z názvu zákona sa vypúšťajú slová „a dopĺňa“ a „Národnej rady Slovenskej republiky“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K Čl. I:
2.Pred novelizačný bod 1 sa vkladajú novelizačné body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 53 ods. 2 písmeno. a) znie:
„a) v samostatnej diagnostickej skupine najdlhšie tri mesiace, v odôvodnených prípadoch na základe odborného odporúčania najdlhšie šesť mesiacov,“ .“
Na základe výsledkov z poslaneckého prieskumu Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie konaného dňa 10.12.2007 a 10.1.2008 sa navrhuje, aby spresnenie pobytu detí v samostatnej diagnostickej skupine len na dobu nevyhnutnú na odbornú diagnostiku. Výsledky poslaneckého prieskumu totiž preukázali, že vo väčšine prípadov dosahuje dĺžka pobytu v diagnostickej skupine automaticky maximálnych šesť mesiacov určených zákonom. Navrhuje sa preto skrátenie základnej doby pobytu v diagnostickej skupine na polovicu s výnimkami pre odôvodnené prípady. Zároveň sa navrhuje, aby ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom určilo maximálnu dĺžku pobytu pre konkrétne skupiny detí v závislosti na odbornú náročnosť vykonávanej diagnostiky.
2. V § 58 odseku 8 sa za prvú vetu vkladá nová veta, ktorá znie:
4
„Za fyzické osoby, ku ktorým dieťa blízky vzťah sa považuje aj pestún, ktorý bol navrhnutý na zverenie dieťaťa do pestúnskej starostlivosti, pokiaľ bolo na súde začaté konanie o zverení do pestúnskej starostlivosti.“
Na základe skúseností z praxe sa navrhuje v zákone upraviť právo dieťaťa stretávať sa s potenciálnym pestúnom. Keďže rozhodovanie súdov o pestúnskej starostlivosti môže trvať aj niekoľko mesiacov, v zákone sa tak upraví možnosť dieťaťa stretávať sa s potenciálnym pestúnom a tým aj možnosť potenciálneho pestúna brať si dieťa na návštevy mimo detského domova.
3. V § 97 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c) podrobnosti o maximálnej dĺžke pobytu detí v samostatnej diagnostickej skupine v konkrétnych prípadoch,“ .“
Doterajšie písmená c) a d) sa označujú ako písmená d) a e).“
Na základe výsledkov z poslaneckého prieskumu Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie konaného dňa 10.12.2007 a 10.1.2008 sa navrhuje, aby spresnenie pobytu detí v samostatnej diagnostickej skupine len na dobu nevyhnutnú na odbornú diagnostiku. Výsledky poslaneckého prieskumu totiž preukázali, že vo väčšine prípadov dosahuje dĺžka pobytu v diagnostickej skupine automaticky maximálnych šesť mesiacov určených zákonom. Navrhuje sa preto skrátenie základnej doby pobytu v diagnostickej skupine na polovicu s výnimkami pre odôvodnené prípady. Zároveň sa navrhuje, aby ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom určilo maximálnu dĺžku pobytu pre konkrétne skupiny detí v závislosti na odbornú náročnosť vykonávanej diagnostiky.
3.Doterajší novelizačný bod 1 sa označuje ako bod 4, ktorý znie:
„4. V § 100 ods. 11 sa slová „do 30. júna 2008“ nahrádzajú slovami „do 30. júna 2009“.“
4.Doterajší novelizačný bod 2 sa vypúšťa.
Odôvodnenie k bodom 3 a 4:
Navrhuje sa predĺžiť obdobie na „zabezpečenie a utvorenie podmienok“ na prechod reedukačných domovov.
Proces transformácie reedukačných domovov je nielen zložitou otázkou ale aj poslednou fázou
5
transformácie zariadení, v ktorých štát vykonáva starostlivosť o deti. Samotné zastavenie prechodu totiž nevyrieši situáciu reedukačných domovov a detí, ktoré sa nachádzajú v ich starostlivosti. Predĺženie obdobia zároveň umožní, aby postavenie reedukačných domovov bolo riešené komplexne v kontexte práve prerokúvaného nového školského zákona a dlhodobo pripravovanej veľkej novely zákona o sociálnoprávnej ochrane detí, o ktorej bude na jeseň rokovať NR SR.
5.V predloženom návrhu zákona sa vykonajú legislatívno-technické úpravy súvisiace so schválenými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré neznamenajú vecnú zmenu.