NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
Číslo: 476/2008
570a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane deti a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 570) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie ako gestorský výbor k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane deti a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 794 z 3. apríla 2008 pridelila návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane deti a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu,.
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelanie, mládež,vedu a šport.
2
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu (uznesením č. 296 zo 6. mája 2008),
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie (uznesením č.142 zo 6.mája 2008),
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uznesením č.377 zo 6. mája 2008),
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelanie, mládež, vedu a šport (uznesením č. 89 z 5. mája 2008).
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali prijali tieto pozmeňujúce a dopĺňujúce návrhy:
1.Z názvu zákona sa vypúšťajú slová „a dopĺňa“ a „Národnej rady Slovenskej republiky“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre vzdelanie, mládež,
vedu a šport
Výbor NR SR pre sociálne veci a bývanie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
K Čl. I:
2.V čl. I sa vypúšťa označenie novelizačných bodov 1. a 2.
Ide o legislatívno-technickú úpravu
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre vzdelanie, mládež,
vedu a šport
Gestorský výbor odporúča neschváliť
3.Pred novelizačný bod 1 sa vkladajú novelizačné body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 53 ods. 2 písmeno. a) znie:
„a) v samostatnej diagnostickej skupine najdlhšie tri mesiace, v odôvodnených prípadoch na základe odborného odporúčania najdlhšie šesť mesiacov,“ .“
Na základe výsledkov z poslaneckého prieskumu Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie konaného dňa 10.12.2007 a 10.1.2008 sa navrhuje, aby spresnenie pobytu detí v samostatnej diagnostickej skupine len na dobu nevyhnutnú na odbornú diagnostiku. Výsledky poslaneckého prieskumu totiž preukázali, že vo väčšine prípadov dosahuje dĺžka pobytu v diagnostickej skupine automaticky maximálnych šesť mesiacov určených zákonom. Navrhuje sa preto skrátenie základnej doby pobytu v diagnostickej skupine na polovicu s výnimkami pre odôvodnené prípady. Zároveň sa navrhuje, aby ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom určilo maximálnu dĺžku pobytu pre konkrétne skupiny detí v závislosti na odbornú náročnosť vykonávanej diagnostiky.
2. V § 58 odseku 8 sa za prvú vetu vkladá nová veta, ktorá znie:
„Za fyzické osoby, ku ktorým dieťa blízky vzťah sa považuje aj pestún, ktorý bol navrhnutý na zverenie dieťaťa do pestúnskej starostlivosti, pokiaľ bolo na súde začaté konanie o zverení do pestúnskej starostlivosti.“
Na základe skúseností z praxe sa navrhuje v zákone upraviť právo dieťaťa stretávať sa s potenciálnym pestúnom. Keďže rozhodovanie súdov o pestúnskej starostlivosti môže trvať aj niekoľko mesiacov, v zákone sa tak upraví možnosť dieťaťa stretávať sa s potenciálnym pestúnom a tým aj možnosť potenciálneho pestúna brať si dieťa na návštevy mimo detského domova.
4
3. V § 97 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c) podrobnosti o maximálnej dĺžke pobytu detí v samostatnej diagnostickej skupine v konkrétnych prípadoch,“ .“
Doterajšie písmená c) a d) sa označujú ako písmená d) a e).“
Na základe výsledkov z poslaneckého prieskumu Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie konaného dňa 10.12.2007 a 10.1.2008 sa navrhuje, aby spresnenie pobytu detí v samostatnej diagnostickej skupine len na dobu nevyhnutnú na odbornú diagnostiku. Výsledky poslaneckého prieskumu totiž preukázali, že vo väčšine prípadov dosahuje dĺžka pobytu v diagnostickej skupine automaticky maximálnych šesť mesiacov určených zákonom. Navrhuje sa preto skrátenie základnej doby pobytu v diagnostickej skupine na polovicu s výnimkami pre odôvodnené prípady. Zároveň sa navrhuje, aby ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom určilo maximálnu dĺžku pobytu pre konkrétne skupiny detí v závislosti na odbornú náročnosť vykonávanej diagnostiky.
Výbor NR SR pre sociálne veci a bývanie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.Doterajší novelizačný bod 1 sa označuje ako bod 4, ktorý znie:
„4. V § 100 ods. 11 sa slová „do 30. júna 2008“ nahrádzajú slovami „do 30. júna 2009“.“
5.Doterajší novelizačný bod 2 sa vypúšťa.
Odôvodnenie k bodom 4 a 5:
Navrhuje sa predĺžiť obdobie na „zabezpečenie a utvorenie podmienok“ na prechod reedukačných domovov.
Proces transformácie reedukačných domovov je nielen zložitou otázkou ale aj poslednou fázou transformácie zariadení, v ktorých štát vykonáva starostlivosť o deti. Samotné zastavenie prechodu totiž nevyrieši situáciu reedukačných domovov a detí, ktoré sa nachádzajú v ich starostlivosti. Predĺženie obdobia zároveň umožní, aby postavenie reedukačných domovov bolo riešené komplexne v kontexte práve prerokúvaného nového školského zákona a dlhodobo pripravovanej veľkej novely zákona o sociálnoprávnej ochrane detí, o ktorej bude na jeseň rokovať NR SR.
5
Výbor NR SR pre sociálne veci a bývanie
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. II sa slová „1. júla 2008“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“.
Podľa prechodného ustanovenia § 100 ods. 11 orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately zabezpečia a utvoria do 30. júna 2008 podmienky na prechod školských zariadení, v ktorých sa vykonáva rozhodnutie súdu, do zriaďovateľskej pôsobnosti určených orgánov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa § 73 ods. 3. S ohľadom na uvedenú lehotu je potrebné presunúť účinnosť zákona pred 1. júl 2008.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V predloženom návrhu zákona sa vykonajú legislatívno-technické úpravy súvisiace so schválenými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré neznamenajú vecnú zmenu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre vzdelanie, mládež,
vedu a šport
Výbor NR SR pre sociálne veci a bývanie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Oľgy Nachtmannovej a Marty Damborskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane deti a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade
6
Slovenskej republiky uvedený návrh zákona v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 7 uvedených v štvrtej časti tejto spoločnej správy nasledovne:
1.O bodoch 1, 3 až 7 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
2.O bode 2 hlasovať osobitne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
VII.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Jána Kvorku na prerokovanie návrhu zákona v druhom a treťom čítaní v Národnej rade Slovenskej republiky
a
1.informovanie Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku rokovania výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru.
2.na predloženie návrhov podľa § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z..
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania predmetného návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie č.145 z 13. mája 2008.
Bratislava 13. mája 2008
Jozef Halecký v. r.
predseda výboru