D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Účelom poslaneckého návrhu zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov, ako vyplýva z jeho názvu, je priamo formou zákona zrušiť Ústav pamäti národa a zároveň upraviť niektoré s tým súvisiace vzťahy.
Ústav pamäti národa sa navrhuje zrušiť najmä z dôvodu, že ako verejnoprávna inštitúcia dlhší čas neplní svoje spoločenské poslanie a úlohy, ktoré mu vymedzuje zákon o pamäti národa.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými a inými zákonmi, ako aj so záväzkami z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predmet zákona sa netýka práva Európskych spoločenstiev a Európskej únie. Z tohto dôvodu sa tabuľka zhody nevypracúva.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Návrh zákona zakladá jednorazové zvýšené nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu z dôvodu vyplatenia zákonných nárokov zamestnancom, ktorí sa v dôsledku vykonaných zmien (zrušenia ústavu) stanú nadbytoční. Výška týchto výdavkov sa predpokladá v rozsahu asi 4 mil. Sk. Presnú výšku týchto výdavkov možno kvantifikovať na základe skutočne vyplatených súm dotknutým zamestnancom. Z dlhodobého hľadiska však dôjde k úspore prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sa v súčasnosti vynakladajú na činnosť ústavu.
Navrhovaná zákonná úprava nemá vplyv na životné prostredie ani na podnikateľskú sféru.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
. 1. Predkladateľ návrhu zákona:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev
Keďže problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6 doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K § 1
Ústav pamäti národa možno zrušiť len zákonom, keďže zákonom je ako verejnoprávna ustanovizeň aj zriadený.
K § 2
Zrušenie ústavu sa vykoná s likvidáciou. Na proces likvidácie sa použijú primerane príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka s výnimkami ustanovenými v tomto paragrafe. Dokumenty ústavu zo zákona prechádzajú do vlastníctva štátu a zverujú sa do správy Vojenského historického ústavu ako rozpočtovej organizácie štátu zriadenej ministerstvom obrany, ktorého súčasťou je Vojenský historický archív. Zároveň sa z hľadiska právnej istoty ustanovuje konkrétny dátum skončenia funkčného obdobia orgánov ústavu, ktorými sú správna rada, výbor a dozorná rada.
K § 3
Účinnosť zákona sa navrhuje začiatkom budúceho roka, čo zohľadňuje potrebnú dĺžku legislatívneho procesu.