Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
.
Z praxe vyplýva, že najlepšou prevenciou korupcie a klientelizmu pri spravovaní majetku akoukoľvek štátnou inštitúciou je transprantnosť pravidiel a procesu konania a rozhodovania.
Slovenskú pozemkový fond podľa § 34 ods. 4 písm. a) zákona prevádza bezplatne do vlastníctva oprávnených osôb pozemky, ak im nemožno podľa týchto predpisov vydať pôvodné pozemky, uzatvára zmluvy o výmene pozemkov s vlastníkmi, na pozemkoch ktorých je zriadená záhradková alebo chatová osada, a poskytuje ďalšiu súčinnosť pri uplatňovaní práv oprávnených osôb.
Podľa § 18 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. pozemkový fond nemôže pozemky vo vlastníctve štátu, ktoré uvedené v osobitnom predpise, pozemky neznámych vlastníkov a pozemky, ktorých vlastníctvo nie je evidované podľa predpisov o katastri nehnuteľností v súbore geodetických informácií a v súbore popisných informácií sám užívať, ale ich prenajíma na účely poľnohospodárstva alebo lesného hospodárstva, prípadne v súlade s rozhodnutím príslušného orgánu štátnej správy vydaného podľa osobitných predpisov dočasne aj na iný účel.
Preto sa v návrhu zákona navrhuje povinnosť pre Slovenský pozemkový fond zverejniť zmluvy, ktoré uzatvára v súvislosti s výkonom svojej kompetencií, ktoré mu jednotlivými zákonmi zverené.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie.
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na uvedené je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6.
Doložka finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie
1.Odhad dopadov na verejné financie:
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na verejné financie.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona nebude mať dopad na hospodárenie obyvateľov, ani na hospodárenie
podnikateľskej sféry iných právnických osôb.
3.Odhad dopadov na životné prostredie:
Návrh zákona nebude mať dopad na životné prostredie.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať dopad na tvorbu pracovných miest.
5. Vplyv na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1:
Slovenskú pozemkový fond podľa § 34 ods. 4 písm. a) zákona prevádza bezplatne do vlastníctva oprávnených osôb pozemky, ak im nemožno podľa týchto predpisov vydať pôvodné pozemky, uzatvára zmluvy o výmene pozemkov s vlastníkmi, na pozemkoch ktorých je zriadená záhradková alebo chatová osada, a poskytuje ďalšiu súčinnosť pri uplatňovaní práv oprávnených osôb.
Podľa § 18 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. pozemkový fond nemôže pozemky vo vlastníctve štátu, ktoré uvedené v osobitnom predpise, pozemky neznámych vlastníkov a pozemky, ktorých vlastníctvo nie je evidované podľa predpisov o katastri nehnuteľností v súbore geodetických informácií a v súbore popisných informácií sám užívať, ale ich prenajíma na účely poľnohospodárstva alebo lesného hospodárstva, prípadne v súlade s rozhodnutím príslušného orgánu štátnej správy vydaného podľa osobitných predpisov dočasne aj na iný účel.
Preto sa v návrhu zákona navrhuje povinnosť pre Slovenský pozemkový fond zverejniť zmluvy, ktoré uzatvára v súvislosti s výkonom svojej kompetencií, ktoré mu jednotlivými zákonmi zverené.
K bodu 2:
Navrhuje sa povinnosť zverejniť zmluvy podľa novonavrhovanej úpravy § 34 ods. 17 a 18 aj v prípadoch zmlúv, ktoré boli uzavreté pred účinnosťou tohto zákona.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. septembra 2008.