NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ......... 2008,
ktorým sa mení na dopĺňa
zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení zákona č. 579/2004 Z.z., zákona č. 567/2005 Z.z., zákona č. 10/2006 Z.z. a zákona č. 335/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 19 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Priestupku na úseku integrovaného záchranného systému sa dopustí ten, kto zneužije linky tiesňových volaní 150, 155, 158 tým, že úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne blokuje tieto linky tiesňových volaní.“.
Doterajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 3 až 5
2.V § 19 odsek 3 znie:
„(3) Za priestupok podľa odsekov 1 a 2 môže obvodný úrad uložiť pokutu do výšky 50 000 Sk.“.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2008.
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu
Zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov. upravuje organizáciu integrovaného záchranného systému, pôsobnosť a úlohy orgánov štátnej správy a záchranných zložiek v rámci integrovaného záchranného systému, práva a povinnosti obcí a iných právnických osôb, fyzických osôb oprávnených na podnikanie a ostatných fyzických osôb pri koordinácii činností súvisiacich s poskytovaním pomoci, ak je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie. Na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému v tiesni sa zriaďuje vo verejnej telekomunikačnej sieti jednotné európske číslo tiesňového volania 112 . Priestupku na úseku integrovaného záchranného systému sa dopustí ten, kto zneužije linku tiesňového volania tým, že úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne blokuje linku tiesňového volania.
Dôvody potreby novej právnej úpravy
V súčasnosti sa praxi používajú aj tiesňové linky 150, 155, 158. Súčasná legislatívna úprava neumožňuje ich zneužívanie považovať za priestupok. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje, aby zneužívanie tiesňových liniek 150, 155, 158 bolo považované za priestupok.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR:
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Navrhovaná zmena zákona nemá vplyv na iné všeobecne záväzné právne predpisy platné v Slovenskej republike.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet:
Návrh novely zákona nemá hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie:
Návrh novely zákona nemá nárok na pracovné sily.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy:
Nepredpokladajú sa finančné dôsledky na rozpočet verejnej správy.
B. Osobitná časť
K článku I:
K bodu 1 :
Navrhuje sa, aby priestupkom na úseku integrovaného záchranného systému bolo zneužitie linky tiesňových volaní 150, 155, 158.
K bodu 2:
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 1.
K článku II:
Navrhuje sa účinnosť zákona.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení zákona y č. 579/2004 Z.z., zákona č. 567/2005 Z.z., zákona č. 10/2006 Z.z. a zákona č. 335/2007 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev:- primárnom
- sekundárnom,
b)nie je upravená v práve Európskej únie:- primárnom
- sekundárnom,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Návrh zákona svojou problematikou:
nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je vyjadrovanie
stupňa zlučiteľnosti s právom ES/EÚ bezpredmetné.