Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov upravuje problematiku prideľovania dotácií zo štátneho rozpočtu iba v jednom ustanovení. Podľa tohto zákona rozsah a podmienky prideľovania dotácií určuje správca rozpočtovej kapitoly všeobecne záväzným právnym predpisom, ak nie sú upravené zákonom.
Pravidlá prideľovania dotácií zo štátneho rozpočtu vyplývajúce zo všeobecne záväzných právnych predpisov jednotlivých správcov kapitol rozdielne, spravidla neupravujú v dostatočnej miere kritériá prideľovania dotácií a vôbec nie váhu jednotlivých kritérií. Nie je obvyklé ani, aby tieto pravidlá upravovali spôsob rozhodovania komisií, ktoré sa spravidla zriaďujú ako poradné orgány pre posudzovanie žiadostí o dotáciu. Za takýchto podmienok je daný veľký priestor pre subjektívne rozhodovanie o poskytnutí dotácie.
Z praxe vyplýva, že najlepšou prevenciou korupcie a klientelizmu pri prideľovaní dotácií zo štátneho rozpočtu je transprantnosť pravidiel a procesu rozhodovania o poskytnutí dotácie.
Preto sa v návrhu zákona navrhuje povinnosť pre správcov rozpočtových kapitol aby v rámci svojej pôsobnosti vo všeobecnom právnom predpise povinne ustanovili
-kritériá poskytovania dotácií
-váhu jednotlivých kritérií pri rozhodovaní o poskytnutí dotácie
-pravidla kreovania, rokovania a rozhodovania komisií zriaďovaných na posudzovanie žiadostí o poskytnutie dotácií.
Vzhľadom na praktické skúsenosti sa v návrhu zákona výslovne navrhuje zákaz poskytnúť dotáciu zo štátneho rozpočtu osobám, ktoré majú záväzky vo vzťahu k verejným rozpočtom, upravuje sa spôsob preukazovania splnenia záväzkov zo strany žiadateľov o dotáciu.
Návrh zákona výslovne zakazuje uprednostniť pri rozhodovaní o dotácii osobné záujmy osôb, ktoré o pridelení dotácie rozhodujú.
Aby bola zabezpečená verejná kontrola dodržiavania týchto pravidiel navrhuje sa, aby poskytovatelia dotácií museli zverejniť:
a)názov fyzickej osoby alebo právnickej osoby žiadateľa o dotáciu (aj tých, ktorým dotácia rozhodnutím nebola pridelená)
b)výšku požadovanej dotácie,
c)účel na ktorý bola dotácia požadovaná,
d)vyhodnotenie žiadosti z hľadiska kritérií, ktoré boli ustanovené na poskytnutie dotácie s uvedením bodov alebo percentuálnym vyjadrením vo vzťahu k jednotlivým kritériám,
e)výšku poskytnutej dotácie, ak bola dotácia poskytnutá,
f)zoznam osôb, ktoré posudzovali žiadosť splnenie podmienok na poskytnutie dotácie,
g)štatút a rokovací poriadok komisie, ktorá posudzovala žiadosť o poskytnutie dotácie, ak bol vydaný.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1:
Jedná sa o legislatívno technickú úpravu textu v nadväznosti na navrhovanú úpravu v bodu 2.
K bodu 2:
Navrhovaným ustanovením sa presnejšie vymedzuje, ktoré podmienky prideľovania dotácií je potrebné ustanoviť v všeobecne záväzných právnych predpisoch vydávaných správcami kapitol. V súlade s požiadavkou transparentnosti a verejnej kontroly sa zároveň navrhuje, aby poskytovatelia dotácií zverejňovali minimálne v rozsahu ustanovenom zákonom informácie a údaje o žiadateľoch dotácií, výške dotácií a spôsobe a procese ich pridelenia.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. augusta 2008.