1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z..................... 2008,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
Zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 599 /2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 532/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
Bod 1
V § 1, v odseku 1 sa na konci vety dopĺňa text nasledovného znenia :
„a poskytovanie príspevku k prídavku na dieťa (ďalej len "príspevok").“
A zároveň sa v odseku 2 slová „Prídavok je štátna sociálna dávka, ktorou“ nahrádzajú slovami:
„Prídavok a príspevok sú štátne sociálne dávky, ktorými“.
2
Bod 2
Za §7a vložiť nový §7b nasledovného znenia:
§ 7b
Nárok na príspevok
(1) Nárok na príspevok má oprávnená osoba, ktorá spĺňa podmienky nároku na prídavok podľa § 3 a ak jej príjem a príjem s ňou spoločne posudzovaných osôb podľa § 13 za rozhodujúce obdobie neprevyšuje sumu dvojnásobku súčtu súm pripadajúcich na spoločne posudzované osoby podľa osobitného predpisu, 21) ak tento zákon neustanovuje inak.
(2) Nárok na príspevok nevzniká, ak spoločne posudzovaná osoba okrem nezaopatreného dieťaťa v kalendárnom roku, za ktorý sa zisťuje príjem, nevykonávala zárobkovú činnosť viac ako tri po sebe nasledujúce mesiace a nebola v tomto čase zaradená do evidencie nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie. To neplatí, ak spoločne posudzovaná osoba v tomto období
a) poberala starobný dôchodok alebo dosiahla vek potrebný na vznik nároku na starobný dôchodok, 22) poberala výsluhový dôchodok, 23) dôchodok za výsluhu rokov, invalidný dôchodok, invalidný výsluhový dôchodok 23) alebo bola invalidná a nevznikol jej nárok na invalidný dôchodok,
b) osobne a riadne sa starala
1. o nezaopatrené dieťa do desiatich rokov jeho veku,
2. o nezaopatrené dieťa, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav podľa § 6, ak sa mu neposkytovala starostlivosť v zariadení sociálnych služieb celoročne alebo ak nebolo umiestnené v inom zariadení s celoročným pobytom alebo nepretržitým pobytom, alebo
3. o plnoletú blízku osobu, ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna, ak nebola umiestnená v zariadení sociálnych služieb a ak spoločne posudzovaná osoba v tomto období poberala príspevok pri starostlivosti o blízku osobu,
c) bola nezaopatrené dieťa alebo sa sústavne pripravovala na povolanie štúdiom,
d) vykonávala základnú službu alebo náhradnú službu v ozbrojených silách 24) alebo civilnú službu, 25)
e) bola vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody,
f) bola hospitalizovaná v zdravotníckom zariadení pre chorobu alebo úraz najmenej sedem po sebe nasledujúcich dní,
g) poberala nemocenské alebo peňažnú pomoc v materstve po skončení zamestnania,
h) bola nezvestná a bolo po nej vyhlásené pátranie, 26)
i) poberala peňažný príspevok za opatrovanie 27) alebo
j) študovala v štúdiu popri zamestnaní, v kombinovanom štúdiu a v štúdiu jednotlivých vyučovacích predmetov na strednej škole alebo v externom štúdiu na vysokej škole.
3
(3) Oprávnená osoba, ktorá si uplatňuje nárok na príspevok, je povinná preukázať skutočnosti uvedené v odseku 2.
(4) Ak je v okruhu spoločne posudzovaných osôb podľa § 13 viac nezaopatrených detí uvedených v odseku 2 písm. b) v prvom bode alebo v druhom bode, osobná a riadna starostlivosť sa zohľadní len jednej spoločne posudzovanej osobe.
(5) Ak je v okruhu spoločne posudzovaných osôb nezaopatrené dieťa, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav podľa § 6, zvyšuje sa násobok súčtu súm podľa odseku 1 o výšku sumy podľa veku dieťaťa ustanovenej osobitným predpisom. 28)
(6) Ak je aspoň voči jednému nezaopatrenému dieťaťu v okruhu spoločne posudzovaných osôb podľa § 13 ods. 2 písm. d) upravená vyživovacia povinnosť rodiča, ktorý nie je manželom oprávnenej osoby, alebo ak tomuto dieťaťu vznikol nárok na sirotský dôchodok alebo sirotský výsluhový dôchodok, zvyšuje sa násobok súčtu súm podľa odseku 1 o výšku sumy ustanovenej osobitným predpisom. 29)
__________________
21) § 5 zákona č. 125/1998 Z.z.
22) § 21 ods. 1 písm. e) a § 21 ods. 2 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov.
23) Zákon č. 114/1998 Z.z. o sociálnom zabezpečení vojakov v znení neskorších predpisov.
24) § 3 ods. 1 , § 19 a 20 zákona č. 351/1997 Z.z. v znení zákona č. 401/2000 Z.z.
25) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z.z. o civilnej službe a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení neskorších predpisov a zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
26) § 2 ods. 1 písm. l) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z.z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
27) § 64a zákona č. 195/1998 Z.z. v znení zákona č. 450/2000 Z.z.
28) § 5 písm. c) až e) zákona č. 125/1998 Z.z.
29) § 5 písm. b) zákona č. 125/1998 Z.z.
4
Bod 3
Za §8 vložiť nový §8a nasledovného znenia:
§ 8a
Výška príspevku
(1) Príspevok pri príjme spoločne posudzovaných osôb podľa § 13 neprevyšujúcom 1,3-násobok súčtu súm pripadajúcich na spoločne posudzované osoby podľa osobitného predpisu 21) je:
560 Sk mesačne.
(2) Príspevok pri príjme spoločne posudzovaných osôb podľa § 13 prevyšujúcom 1,3-násobok súčtu súm a neprevyšujúcom dvojnásobok súčtu súm pripadajúcich na spoločne posudzované osoby podľa osobitného predpisu 21) je:
360 Sk mesačne.
(3) Sumy podľa odsekov 1 a 2 ustanoví opatrenie, ktoré vydá ministerstvo k 1. septembru kalendárneho roka spôsobom ustanoveným v § 8 ods. 3. Opatrenie sa vyhlási uverejnením jeho úplného znenia. 20)
Bod 4
V § 12 v odseku 1 doplniť za slovami „nevyužíva prídavok“ čiarku a doplniť slová: „príplatok k prídavku a príspevok k prídavku“.
Bod 5
V § 13 odsek 1 nahradiť novým znením:
„ Ak oprávnená osoba už nespĺňa podmienky nároku na prídavok, príplatok alebo príspevok alebo ak platiteľ vyplácal tieto dávky oprávnenej osobe neprávom, platiteľ rozhodne o odňatí týchto dávok.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
___________________
20) § 4 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
21) § 5 zákona č. 125/1998 Z.z.
5
DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Predkladaný návrh novely zákona č. 600/2003 Z.z. o prídavku na dieťa reaguje na nepriaznivú sociálnu situáciu výraznej časti rodín s deťmi a tiež na snahy vlády SR zvýšiť mieru medzigeneračnej solidarity v spoločnosti, solidarity jednotlivcov s rodinami, solidarity bezdetných s tými, čo sa starajú o nezaopatrené deti, solidarity bohatých s chudobnými.
Profit z vysokého ekonomického rastu SR sa neprenáša na všetky skupiny občanov rovnako a v spravodlivej miere. Za právom poškodených sa môžu považovať tí, ktorí zodpovedne prispievajú aj k budúcemu ekonomickému rastu, pracujúci rodičia, ktorí zároveň vychovávajú svoje deti a pripravujú ich na povolanie. Od generácie detí a mladých ľudí závisí budúci ekonomický vývoj a rast ale tiež budúcnosť dôchodkového systému v krajine.
Navrhovatelia navrhujú zvýšiť priamu podporu rodín s deťmi prostredníctvom novej dávky štátnej sociálnej podpory príspevku k prídavku na dieťa. Príspevok sa navrhuje v dvoch sumách v závislosti od celkového príjmu oprávnenej osoby, starajúcej sa o nezaopatrené dieťa: 560 Sk mesačne na dieťa pri úhrnom príjme, ktorý je menej ako 1,3-násobok súm životného minima /ŽM/ spoločne posudzovaných osôb, resp. 360 Sk pri úhrnom príjme vyššom ako 1,3- násobok ŽM a nižšom ako dvojnásobok ŽM spoločne posudzovaných osôb.
Návrh čiastočne odstraňuje znevýhodnenie najmä rodičov viacdetných rodín, ktorých životná úroveň je spravidla nižšia aj v čase starostlivosti o nezaopatrené deti a je nižšia aj v čase poberania dôchodkových dávok. Pri existencii priebežného dôchodkového piliera sa často ich zamestnané deti viac solidarizujú s inými ako vlastnými rodičmi.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona bude mať dopad na štátny rozpočet i na verejné financie. Kvalifikovaný odhad je cca 4 mld. Sk. Presnú výšku nie je možné kvantifikovať, pretože nám nie je známa príjmová situácia a početnosť podľa jednotlivých typov rodín s nezaopatrenými deťmi. Pri súčasnom výraznom raste daňových príjmov to štátny rozpočet ani rozpočty obcí neohrozí. Dnes patria rodiny
6
s deťmi medzi najviac ohrozené skupiny aj v súvislosti s prípadným zavedením Eura na Slovensku a je potrebné prijať účinné opatrenia na eliminovanie jeho negatívnych dôsledkov.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1:
Úvodné ustanovenie v § 1 sa dopĺňa o novú štátnu dávku príspevok k prídavku na dieťa /ďalej len „príspevok“/.
K bodu 2:
Dopĺňa sa nové ustanovenie o príspevku k prídavku na dieťa, v ktorom sa definuje, za akých podmienok vzniká nárok na túto štátnu sociálnu dávku.
K bodu 3:
Dopĺňa sa nový § 8a, ktorým sa ustanovuje výška príspevku k prídavku na dieťa v dvoch sumách 560 Sk a 360 Sk, v závislosti od príjmu oprávnenej osoby.
K bodu 4-5:
Legislatívno-technická úprava.
K čl. II:
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.januára 2009.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani
v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
bezpredmetné