NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
557
V L Á D N Y N Á V R H
Zákon
z ...........................,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a mení zákon č. 441/2001 Z. z. o presune niektorých pôsobností z Policajného zboru na okresné úrady a na krajské úrady v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 369/1999 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 660/2002 Z. z., zákona č. 174/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 454/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z. a zákona č. 335/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 ods. 8 písm. a) a b) sa slová „doklad o občianskom preukaze;4c) nahrádzajú slovami „potvrdenie o občianskom preukaze;4c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4c znie:
„4c) § 13 zákona č. 224/2006 Z. z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
2.V § 3 ods. 8 písm. b) sa vypúšťajú slová „nie staršie ako tri mesiace“.
3.V § 3 ods. 8 písm. c) sa vypúšťajú slová „nie starší ako tri mesiace“.
4.V § 3 ods. 8 písm. d) štvrtom bode sa slová „spoluvlastník budovy alebo jej časti, alebo nájomca“ nahrádzajú slovami „všetci spoluvlastníci budovy alebo jej časti a nájomca“ a slovo „potvrdí“ sa nahrádza slovom „potvrdia“.
5.V § 3 ods. 9 sa na konci vety bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „súhlas vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti podľa odseku 8 písm. d) sa v týchto prípadoch nevyžaduje.“.
2
6.V § 4 ods. 3 sa slová „ústavná výchova“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „ústavná starostlivosť“ v príslušnom tvare.
7.V § 5 prvá veta znie:
„Občan, ktorému bol trvalý pobyt zrušený podľa § 7 ods. 1 písm. d) g) a ktorý sa nemôže prihlásiť na trvalý pobyt podľa § 3 alebo 4, sa môže prihlásiť na trvalý pobyt v ohlasovni v mieste, kde sa zdržiava.“.
8.V § 7 ods. 1 písm. d) sa za slovo „základe“ vkladajú slová „nepravdivých alebo nesprávne uvedených skutočností alebo na základe.“.
9.V § 7 ods. 1 písmeno f) znie:
„f) na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti alebo nájomcu, ak je budova alebo jej časť v nájme občanovi, ktorý nemá k budove alebo jej časti žiadne užívacie právo; návrh nemožno podať voči vlastníkovi, spoluvlastníkovi, manželovi alebo nezaopatrenému dieťaťu vlastníka, spoluvlastníka alebo nájomcu“.
10.V § 8 ods. 5 sa na konci nahrádza bodka bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak tak neurobí, ohlasovňa záznam o prechodnom pobyte zruší na návrh vlastníka, spoluvlastníka alebo nájomcu.“.
11.V § 10 písm. d) a § 22 ods. 1 písm. b) a ods. 2 sa vypúšťa slovo „nezrušiteľne“.
12.V § 10 písm. e), § 20 ods. 1, § 22a ods. 1, § 23 ods. 1 3 a § 26a sa slová „obvodný úrad“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „okresné riaditeľstvo Policajného zboru“ v príslušnom tvare.
13.V § 10 písm. f) sa za slovo „vydať“ vkladajú slová „na požiadanie“.
14.V § 12 ods. 1 sa slová „Register je časťou štátneho informačného systému,6)“ nahrádzajú slovami „Register je informačným systémom verejnej správy,6) ktorý“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
15.V § 15 písm. d) ôsmom bode a § 16 písm. d) siedmom bode sa na konci sa pripájajú tieto slová: „a údaje o prepustení zo štátneho zväzku Slovenskej republiky“.
16.V § 20 sa vypúšťa odsek 2. Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.
17.V § 22a ods. 1 sa vypúšťajú slová „ods. 1“.
18.Doterajší text § 24 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Údaje z knihy ubytovaných osoby podľa odseku 1 povinné poskytnúť štátnym orgánom, ktoré v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi plnia úlohy na úseku ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu. 9a)“.
3
Poznámka pod čiarou k odkazu 9a znie:
„9a) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov.“.
19.V § 25 odsek 2 znie:
„(2) Slovenská informačná služba a Vojenské spravodajstvo oprávnené zaznamenávať do evidencie pobytu občanov 11) a do registra 13) a vyberať z nich údaje potrebné na utajenie skutočnej totožnosti príslušníka Slovenskej informačnej služby a príslušníka Vojenského spravodajstva, ak je to nevyhnutné na vyhotovenie legalizačných dokumentov.11) Podrobnosti o postupe pri zaznamenávaní a vyberaní údajov dohodnú ministerstvo, Slovenská informačná služba a Ministerstvo obrany Slovenskej republiky v osobitných zmluvách.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11 znie:
„11) § 11 ods. 1 písm. b) a ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z.,
§ 11 ods. 1 písm. b) a ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
20.V § 25 ods. 3 druhá veta znie:
„Podrobnosti o postupe pri vyberaní údajov dohodnú ministerstvo a Národný bezpečnostný úrad, Slovenská informačná služba a Ministerstvo obrany Slovenskej republiky v osobitných zmluvách.“.
21.§ 26 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Slovenská informačná služba a Vojenské spravodajstvo na účely plnenia úloh podľa osobitných predpisov9a) oprávnené spracúvať osobné údaje uvedené v § 11, 15 až 17 a § 24 ods. 1.“.
22.V § 27 sa vypúšťajú odseky 2 a 3. Doterajšie odseky 4 7 sa označujú ako odseky 2 až 5.
Čl. II
Zákon č. 441/2001 Z. z. o presune niektorých pôsobností z Policajného zboru na okresné úrady a na krajské úrady v znení zákona č. 660/2002 Z. z., zákona č. 174/2004 Z. z. a zákona č. 224/2006 Z. z. sa mení takto:
V čl. VII sa slová „1. júla 2008“ nahrádzajú slovami „1. januára 2010“.
4
Čl. III
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom č. 369/1999 Z. z., zákonom č. 441/2001 Z. z., zákonom č. 660/2002 Z. z., zákonom č. 174/2004 Z. z., zákonom č. 215/2004 Z. z., zákonom č. 454/2004 Z. z., zákonom č. 523/2004 Z. z., zákonom č. 224/2006 Z. z., zákonom č. 335/2007 Z. z. a týmto zákonom.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 30. júna 2008.
5
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Problematika hlásenia pobytu občanov a registra obyvateľov, ktorá je upravená zákonom č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov je preneseným výkonom štátnej správy, ktorý zabezpečujú mestá a obce Slovenskej republiky v súčinnosti s príslušnými orgánmi verejnej správy.
Výkon uvedenej agendy zaznamenal počas doby účinnosti citovaného zákona viaceré zmeny, na ktoré je potrebné reagovať prijatím novelizácie tohto právneho predpisu.
Pri príprave novely boli využité poznatky a skúsenosti získané z praktického výkonu agendy a navrhovaná právna úprava smeruje k zjednodušeniu a skvalitneniu niekoľkých ustanovení zákona.
Významnou organizačnou zmenou, ktorá súvisí s technologickým zabezpečením ohlasovní a ich komunikačným prepojením s registrom obyvateľov, je zverenie povinnosti zaznamenávať údaje z ohlasovní a štátnych orgánov, ktoré nemajú zabezpečený priamy vstup do registra, prostredníctvom okresných riaditeľstiev Policajného zboru. Technologická vybavenosť útvarov Policajného zboru, nepripojenie prevažnej väčšiny ohlasovní na register obyvateľov a nedostatočné materiálno-technické i personálne vybudovanie pracovísk obvodných úradov pre výkon predmetnej agendy determinujú nutnosť riešenia presunom niektorých činností z obvodných úradov na okresné riaditeľstvá Policajného zboru.
Vymedzujú sa podmienky, podľa ktorých možno občanovi zrušiť trvalý pobyt na pôvodnej adrese a prihlásiť ho na trvalý pobyt iba na obec. Dopĺňajú sa ustanovenia súvisiace so zrušením trvalého pobytu a umožňuje sa vydať potvrdenie o pobyte občanovi iba na jeho požiadanie.
Novelou súčasnej platnej právnej úpravy sa vytvoria predpoklady na skvalitnenie preneseného výkonu štátnej správy na úseku hlásenia pobytu občanov a odstránia sa niektoré problémy vyskytujúce sa pri uplatňovaní zákona v praxi.
V čl. II novela zákona o presune niektorých pôsobností z Policajného zboru na okresné úrady a krajské úrady reaguje na skutočnosť, že väčšina presúvaných kompetencií bola prehodnotená. Navrhovaný posun účinnosti týkajúcich sa kompetencií na úseku premávky na pozemných komunikáciách vo veciach priestupkov a evidencií súvisí s pripravovaným novým zákonom o premávke na pozemných komunikáciách.
Navrhovaná právna úprava nemá dopad na verejné financie a nevyplývajú z nej žiadne nároky na pracovné sily. Organizačné zabezpečenie výkonu časti agendy v oblasti zaznamenávania údajov do registra obyvateľov v rámci zverenej pôsobnosti bude riešené v rámci vlastných zdrojov Policajného zboru.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
6
Prerokovanie návrhu zákona na plenárnom zasadaní Rady hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky nie je vzhľadom na jeho obsahové zameranie potrebné.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.bezpredmetné
5.bezpredmetné
6.bezpredmetné
7
DOLOŽKA
FINANČNÝCH, EKONOMICKÝCH, ENVIRONMENTÁLNYCH VPLYVOV,
VPLYVOV NA ZAMESTNANOSŤ A PODNIKATEĽSKÉ PROSTREDIE
1.Dopad na verejné financovanie
Novela zákona nemá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí, rozpočty mestských častí v Bratislave a mestských častí v Košiciach alebo rozpočty vyšších územných celkov a iné druhy verejných financií v roku 2008.
V roku 2008 a v ďalších rokoch nebude mať novela zákona negatívny vplyv na verejné financie, nakoľko obciam, mestským častiam v Bratislave a mestským častiam v Košiciach pre úsek hlásenia a evidencie pobytu občanov je každoročne poskytovaná dotácia na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku hlásenia a evidencie pobytu občanov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
2.Dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Novela zákona nemá dopad na uvedené skupiny.
3.Dopad na životné prostredie
Novela zákona nemá dopad na životné prostredie.
4.Dopad na zamestnanosť
Novela zákona nemá dopad na zamestnanosť, nakoľko súčasné pracovné miesta zostávajú zachované na príslušných okresných riaditeľstvách Policajného zboru a na obvodných úradoch neboli pracovné miesta vytvorené.
8
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1 a 2:
V odseku 8 písm. b) sa upravuje časová platnosť osvedčenia o štátnom občianstve Slovenskej republiky v súlade s platnou právnou úpravou na šesť mesiacov. Spresňuje sa názov dokladu o občianskom preukaze podľa súčasnej legislatívnej úpravy.
K bodu 3:
Súčasný stav na úseku evidencie nehnuteľností a možnosť overenia údajov o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy alebo jej časti umožňujú nevyžadovať predkladanie príslušných dokladov limitovaných časovým ohraničením ich platnosti.
K bodu 4 a 5:
Zosúlaďuje sa postup pri vyžadovaní dokladov súvisiacich s vlastníctvom alebo spoluvlastníctvom budovy alebo jej časti z hľadiska rovnocenného prístupu pri ich predkladaní v písomnej forme a osobnej účasti pri vyjadrení súhlasu podpisom s prihlásením občana na trvalý pobyt pred zamestnancom ohlasovne.
K bodu 6:
Ide o formálnu úpravu, ktorá nadväzuje na legislatívne zmeny v oblasti sociálnej starostlivosti.
K bodu 7:
Navrhovanou úpravou sa taxatívne vymedzujú dôvody, ktoré musia splniť občania, ktorí nemajú alebo nemôžu získať trvalé bývanie a kde sa ako miesto pobytu pri prihlásení uvedie iba obec pobytu. Cieľom tejto úpravy je zabrániť účelovým prihlasovaniam sa na trvalý pobyt iba na obec z rozličných dôvodov, ktoré ohlasovňa spravidla nemá možnosť overiť. Základným predpokladom na takýto postup je zrušenie trvalého pobytu podľa dôvodov uvedených v zákone a súčasne splnenie podmienky podľa § 3 alebo 4 zákona.
K bodu 8:
V odseku 1 písm. d) sa rozširujú dôvody, ktoré môžu viesť k zrušeniu záznamu o trvalom pobyte aj o skutočnosti, ktoré občan uvedie nepravdivo alebo nesprávne pri hlásení pobytu.
K bodu 9:
Umožňuje sa predložiť návrh na zrušenie trvalého pobytu aj nájomcovi za podmienok ustanovených zákonom na základe poznatkov z aplikačnej praxe, keď vlastník alebo spoluvlastník budovy spôsobujú prieťahy pri riešení problémov súvisiacich so zrušením trvalého pobytu.
9
K bodu 10:
V súvislosti so zrušením prechodného pobytu pred uplynutím doby, na ktorú bol ohlásený a občan túto skutočnosť neohlási ustanovuje sa povinnosť ohlasovne zrušiť záznam o prechodnom pobyte na návrh vlastníka, spoluvlastníka alebo nájomcu. Tento úkon prispeje k odstráneniu záznamov o prechodnom pobyte, ktoré nezodpovedajú skutočnosti.
K bodu 11
Ide o formálnu úpravu, ktorá nadväzuje na legislatívne zmeny v oblasti sociálnej starostlivosti.
K bodu 12, 16 a 17:
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovení, v ktorých vymedzená pôsobnosť obvodných úradov prechádza na okresné riaditeľstvá Policajného zboru.
K bodu 13
Navrhuje sa, aby potvrdenie o pobyte bolo vydávané iba na požiadanie občana. Týmto dôjde k zníženiu administratívnych úkonov súvisiacich s hlásením pobytu na ohlasovniach, ktoré pripojené na register obyvateľov a kde potrebné úkony zaznamenávané priamym prístupom bez nutnosti vydávať občanovi aj písomné potvrdenie o pobyte. V tých prípadoch, kde ohlasovňa nie je pripojená na register alebo občan o vydanie potvrdenia o pobyte požiada z rôznych dôvodov, ostane súčasná prax zachovaná naďalej.
K bodu 14:
Ide o formálnu úpravu v súlade s legislatívnymi zmenami na úseku informatizácie spoločnosti.
K bodu 15:
Navrhuje sa doplniť administratívne údaje, ktoré vedené v registri o údaje týkajúce sa prepustenia zo štátneho zväzku Slovenskej republiky.
K bodu 18:
Upravuje sa povinnosť fyzických osôb a právnických osôb, ktoré poskytujú ubytovacie služby poskytnúť informácie z knihy ubytovaných súvisiace s oprávneniami štátnych orgánov, ktoré plnia úlohy na úseku ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu podľa osobitných predpisov.
K bodu 19 a 20:
V súvislosti s plnením úloh podľa odseku 2 a v súlade s uznesením vlády č. 334/2004 sa ustanovenia dopĺňajú o Vojenské spravodajstvo.
10
K bodu 21:
Navrhovaná úprava zosúlaďuje spracúvanie osobných údajov podľa osobitných predpisov so zákonom č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
K bodu 22:
Vzhľadom na organizačnú úpravu, ktorá ustanovuje prechod činností súvisiacich so zaznamenávaním údajov do registra z obvodných úradov na okresné riaditeľstvá Policajného zboru sa predmetné odseky navrhuje vypustiť z dôvodu neaktuálnosti. Na základe technologických podmienok súvisiacich s pripojením ohlasovní a obvodných úradov na register budú úlohy týkajúce sa preberania a zaznamenávania údajov do registra zabezpečovať i naďalej okresné riaditeľstvá Policajného zboru.
K článku II
Účinnosť ustanovení zákona o presune niektorých pôsobností z orgánov Policajného zboru na orgány verejnej správy vo veciach dopravných evidencií a dopravných priestupkov sa navrhuje posunúť v súvislosti s prípravou novej zákonnej úpravy o premávke na pozemných komunikáciách. Schválením zákona budú tieto pôsobnosti vykonávať naďalej okresné riaditeľstvá a krajské riaditeľstvá Policajného zboru.
K článku III
Vzhľadom na početnosť nových ustanovení, ktoré návrh zákona prináša a počet noviel od naposledy vyhláseného úplného znenia, ako aj skutočnosť, že zákon sa týka všetkých obyvateľov Slovenskej republiky, sa navrhuje vyhlásenie jeho úplného znenia.
K článku IV
Z organizačných dôvodov sa navrhuje upraviť účinnosť tohto zákona od 30. júna 2008. Od 1. júla 2008 budú agendu týkajúcu sa registra obyvateľov SR vykonávať aj naďalej okresné riaditeľstvá PZ a oddiali sa tak presun kompetencií vo veciach dopravných evidencií a priestupkov na orgány verejnej správy.
V Bratislave 27. februára 2008
Robert Fico
predseda vlády
Robert Kaliňák
podpredseda vlády a
minister vnútra