Stanovisko
Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu na odvolanie
JUDr. Juraja Horvátha z funkcie sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky
Ústavnoprávne možnosti zániku funkcie sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky v dôsledku zistenia existencie zahladeného odsúdenia za úmyselný trestný čin (ďalej „ústavnoprávne možnosti“) sú v rovine hmotnoprávnej a v rovine procesnoprávnej.
1.Hmotnoprávna rovina
Hmotnoprávna rovina posúdenia ústavnoprávnych možností dáva odpoveď na otázku, či je vôbec možné, aby funkcia sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej „ÚS SR“) mohla zaniknúť z tohto dôvodu. Pri odpovedi na túto otázku je potrebné zohľadniť tak európsky kontext prípadu ako aj vnútroštátne reálie, najmä z pohľadu ústavnej a zákonnej úpravy.
Európsky kontext vychádza predovšetkým zo skutočnosti, že po II. svetovej vojne
dochádza v Európe k zásadnej zmene nazerania na miesto a postavenie súdnej moci. Súdna moc tvorená v Európe nadštátnymi súdmi (najmä Súdnym dvorom Európskych spoločenstiev a Európskym súdom pre ľudské práva) sa spolu s vnútroštátnymi súdmi a osobitne súdmi členských štátov Európskej únie (najmä ústavných súdov, ale čiastočne aj všeobecných súdov) stáva akcelerátorom i architektom vytvorenia nového európskeho verejného poriadku
založenom na základných princípoch právneho štátu a univerzality a nadpozitívnosti ochrany ľudských práv. Táto skutočnosť (dosť podobná genéze postavenia Najvyššieho súdu USA) sa odráža aj na zmene zdrojov legitimity sudcov.
Vo všetkých členských štátoch Európskej únie sa presúva zdroj legitimity sudcov z úradníckej spôsobilosti a kompetencie na vysokú vedomostnú erudíciu a morálnu bezúhonnosť, bez ktorých by európske súdy nemohli byť v očiach spoločnosti spôsobilými plniť tieto zásadne nové úlohy. Vo väčšine európskych štátov je ústavná úprava legitimity sudcov (hmotnoprávnych podmienok vzniku funkcie sudcu) postavená len na princípoch (podrobnejšie je upravený len proces vzniku funkcie sudcu) spravidla totožných pre sudcov ústavných súdov a sudcov všeobecných súdov. Všeobecne pritom platí výkladový princíp a minori ad maius, čo znamená, že ak určené podmienky vzniku funkcie sudcu všeobecného súdu, tak tieto musia v minimálnom rozsahu spĺňať aj kandidáti na sudcu ústavného súdu. Spravidla kandidáti na sudcu ústavného súdu majú ešte prísnejšie podmienky, najmä z hľadiska odbornosti, veku a morálnej autority. Je tak tomu predovšetkým z toho dôvodu, že na rozdiel od prvej polovice 20. storočia, keď ústavné súdy vykonávali abstraktnú kontrolu ústavnosti, tak v súčasnosti vykonávajú aj konkrétnu kontrolu ústavnosti a vo väčšom alebo menšom rozsahu sa stávajú najvyššou súdnou inštitúciou. Je preto nevyhnutné, aby v tejto pozícii, okrem nevyhnutných odborných predpokladov, plnili aj predpoklady morálne a je úplnou samozrejmosťou, že so sudcovskou funkciou je nekompatibilná úmyselná trestná činnosť. Výnimka v niektorom zo štátov Európskej únie by mohla mať ďalekosiahle následky na potrebu zachovania autority európskeho súdnictva.
Slovenská právna úprava legitimity sudcu ÚS SR je rozdelená medzi ústavnú
a zákonnú úpravu, pričom ústavná úprava stanovuje tak proces vzniku funkcie sudcu ÚS SR ako aj jej zánik. Zákonná úprava potom podrobnejšie upravuje procesnú časť vzniku sudcovskej funkcie a podrobnejšie jej zánik.
Podmienky vzniku funkcie sudcu v Ústave Slovenskej republiky taxatívne stanovené. V zákonnej úprave (zákon č. 38/1993 Z. z.) potom navyše vymedzené len subjekty oprávnené podávať návrhy na kandidátov sudcov ÚS SR do parlamentu. V zásade by tieto subjekty mali zodpovedať za to, že kandidát splní ústavné podmienky.
Z medzinárodnej komparácie a osobitne z významu ústavného súdnictva v Európe je zrejmé, že kandidát musí okrem odborných a vekových podmienok spĺňať aj podmienky vyžadované princípom právneho štátu a k nim patria aj podmienky zaručujúce autoritu ÚS SR, vrátane morálnej bezúhonnosti kandidáta. Obsah morálnej bezúhonnosti je potom podrobne upravený v zákone č. 385/2000 Z. z. a patrí do neho aj princíp nulovej tolerancie, ktorý automaticky diskvalifikuje osobu odsúdenú za úmyselný trestný čin byť sudcom všeobecného súdu. Vzhľadom na to, že ÚS SR, aj keď nie je inštitucionálne štvrtou súdnou inštitúciou, ale preskúmava z hľadiska ústavnosti aj rozhodnutia všeobecných súdov, vrátane Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a je súčasťou súdnej moci, tak aj naň platí výkladový princíp a minori ad maios. Ak sudca všeobecného súdu musí spĺňať podmienku absolútnej bezúhonnosti z pohľadu právoplatného odsúdenia za úmyselný trestný čin (bez ohľadu, či bol tento trest zahladený alebo nie), potom ju musí spĺňať aj sudca ÚS SR.
Podmienky zániku funkcie sudcu ÚS SR podrobnejšie upravené v zákone č. 38/1993 Z. z. najmä vzhľadom na disciplinárne konanie. V zhode s Ústavou SR a zákonom č.38/1993 Z. z. sudca ÚS SR prestane spĺňať podmienky pre výkon tejto funkcie okrem iného aj
-právoplatným odsudzujúcim rozsudkom za úmyselný trestný čin sudcu, pričom Ústava SR nerozlišuje medzi zahladeným trestným činom a nezahladeným trestným činom (rovnako tak ani zákon č. 38/1993 Z. z.) a keďže zákon upravujúci analogickú situáciu v prípade sudcov všeobecných súdov tento rozdiel zbezvýznamňuje, mal by sa v zmysle princípu materiálneho právneho štátu uplatniť aj na sudcu ÚS SR,
-disciplinárnym rozhodnutím za disciplinárny delikt, ktorým okrem iného v zmysle § 16 ods. 1 v spojitosti s ods. 6 sudca ÚS SR zavinene svojim správaním ohrozil dôveru k ÚS SR.
Vo vzťahu k disciplinárnemu konaniu platí, že právoplatné odsúdenie za úmyselný trestný čin je zavineným správaním, ktorým sa ohrozila dôvera k ÚS SR. Vzhľadom na to, že o právoplatnom odsúdení za úmyselný trestný čin sa verejnosť dozvedela v súčasnosti, tak je ohrozená dôvera k ÚS SR od okamihu, keď sa táto skutočnosť stala verejne známou. Vzhľadom na to, že ďalšie zotrvanie sudcu ÚS SR právoplatne odsúdeného za úmyselný trestný čin vo funkcii sudcu ÚS SR by bolo v rozpore s poslaním ÚS SR a s postavením jeho sudcov, môže plénum navrhnúť prezidentovi, aby sudcu ÚS SR odvolal.
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že zánik funkcie sudcu ÚS SR môže v prípade zahladeného právoplatného odsúdenia za úmyselný trestný čin nastať buď tým, že prestal spĺňať podmienku výkonu svojej funkcie alebo v dôsledku rozhodnutia pléna ÚS SR v rámci disciplinárneho konania, na ktoré sa v zmysle recepčného ustanovenia § 16 ods. 7 zákona č.38/1993 Z. z. vzťahujú ustanovenia o disciplinárnej zodpovednosti sudcov všeobecného súdu.
2. Procesnoprávna rovina
Z Ústavy SR a zákona č.38/1993 Z. z. vyplýva pomerne jasný procesný postup odvolania sudcu ÚS SR z jeho funkcie. Jediným subjektom, ktorý ústavnú povinnosť odvolať sudcu ÚS SR z funkcie je prezident republiky. Návrh na odvolanie môže podať predseda ÚS SR, čo sa stalo.
Dôležitá je „fyzická“ existencia trestného rozsudku, ale dôležitejšia je skutočnosť, že verejnosť sa dozvedela o právoplatnom odsúdení za úmyselný trestný čin a sudca verejne toto právoplatné odsúdenie nespochybnil. Naopak, sudca túto skutočnosť v schvaľovacom procese zamlčal a sám nemá dostatok morálnej sily, aby odstúpil. Návrh na menovanie za sudcu Ústavného súdu SR podala Národná rada Slovenskej republiky, je potrebné, aby k nemu zaujala aj verejné stanovisko.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
Číslo:
N Á V R H
U Z N E S E N I E
Národnej rady Slovenskej republiky
z .................................... 2008
k stanovisku k návrhu na odvolanie JUDr.Juraja Horvátha z funkcie sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky
Národná rada Slovenskej republiky
A/ konštatuje
že, existuje právoplatný odsudzujúci rozsudok za úmyselný trestný čin, ktorým bol JUDr. Juraj Horváth právoplatne odsúdený a o ktorom sa poslanci NR SR dozvedeli po jeho zvolení za kandidáta na sudcu Ústavného súdu SR. Sudca verejne toto právoplatné rozhodnutie nespochybnil a sám nemá dostatok morálnej sily, aby odstúpil.
B/ vyzýva
prezidenta Slovenskej republiky, aby v zmysle čl. 138 ods. 2 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky odvolal JUDr. Juraja Horvátha z funkcie sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Bratislava január 2008