NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________________________________
NÁVRH
ZÁKON
z ....... 2007,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/1997 Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva k nim v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 64/1997 Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva k nim v znení zákona č. 224/2001 Z. z. a zákona č. 549/2004 Z. z. sa mení a dopĺňa takto
1.V § 2 ods. 1 sa za slovo „medzi“ vkladajú slová „Slovenským zväzom chovateľov,“.
2.Poznámka pod čiarou k odkazu 18) znie:
18) § 247 až 250k Občianskeho súdneho poriadku“.
3.V § 7 odsek 1 sa za slovo „nevyjadrili“ dopĺňajú slová „v lehote podľa odseku 2“.
4.V § 11 ods. 5 písm. b) sa slová „sú sídlami krajského úradu“ nahrádzajú slovami „boli sídlami krajského úradu do 30. septembra 2007“.
5.§ 18 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Návrhy na začatie konania podľa tohto zákona možno podať do 31. decembra 2008.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2008.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zákon č. 64/1997 Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva k nim v znení neskorších predpisov upravuje užívanie pozemkov v zriadených záhradkových osadách na základe nájomného vzťahu zriadeného týmto zákonom, ako aj postup úradov, vlastníkov pozemkov v zriadených záhradkových osadách (ďalej len "vlastníci"), nájomcov a užívateľov pozemkov v zriadených záhradkových osadách, ale aj Slovenského pozemkového fondu v konaní o pozemkových úpravách podľa osobitného predpisu.
Účelom navrhovanej novely zákona je :
odstrániť diskriminačný charakter pri vyporiadaní právnych pomerov pri záhradkových osadách zriadených Slovenským zväzom chovateľov,
stanoviť prekluzívnu lehotu, že dokedy treba neusporiadané vzťahy a vlastníctvo k takýmto typom pozemkov podľa tohto zákona vyporiadať.
Tento zákon nebude mať dôsledky na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov. Taktiež nebude mať finančný, ekonomický a environmentálny vplyv, ako ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Navrhovaná úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, ako i s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Prvá časť - vplyv na verejné financie:
Nepredpokladá sa, že uplatňovanie predloženého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/1997 Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva k nim v znení neskorších predpisov bude mať vplyv na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu.
Druhá časť odhad vplyvov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb a fyzických osôb:
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb a fyzických osôb.
Tretia časť – odhad vplyvov na životné prostredie:
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie na miestnej, regionálnej alebo na celoslovenskej úrovni.
Štvrtá časť – odhad vplyvov na zamestnanosť:
Predložený návrh zákona nepredpokladá vplyv na zamestnanosť v SR.
Piata časť – analýza vplyvov na podnikateľské prostredie:
Predložený návrh zákon nepredpokladá vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky -
Branislav Bačík a Tibor Lebocký
2.Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/1997 Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva k nim v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)nie je explicitne upravená v práve Európskych spoločenstiev;
b)nie je explicitne upravená v práve Európskej únie;
c)nie je explicitne obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
irelevantné
6. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
irelevantné
7.Gestor a spolupracujúce rezorty:
irelevantné
Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1
Toto ustanovenie umožňuje vyporiadanie vlastníctva aj v záhradkových osadách Slovenského zväzu chovateľov, ktoré podľa doterajšej úpravy nie je možné len preto, že záhradkové osady boli zriadené aj Slovenským zväzom chovateľov a nie len Slovenským zväzom záhradkárov.
K bodu 2
Doterajší odkaz spôsobuje nejednotný výklad, kto preskúmava odvolania voči rozhodnutiam o námietkach podľa § 7 ods. 4 a § 8 ods. 3 tohto zákona, či krajský pozemkový úrad, alebo krajský súd. Z navrhovaného znenia odkazu jednoznačne vyplýva, že odvolacím orgánom je krajský pozemkový úrad a súdy preskúmavajú právoplatné rozhodnutia až na základe podanej žaloby.
K bodu 3
Spresňuje sa lehota pre vyjadrenie vlastníkov pozemkov k návrhu kúpnej zmluvy.
K bodu 4
Jedná sa o legislatívno technickú úpravu, nakoľko sa uvedené ustanovenie stalo obsoletným vzhľadom na zrušenie krajských úradov k 30. septembru 2007.
K bodu 5
Užívatelia pozemkov v tých záhradkových osadách, na ktoré sa zákon vzťahuje, a ktorí mali záujem na vyporiadaní vlastníctva, návrhy väčšinou podali. Prekluzívna lehota na podanie návrhu do 31. decembra 2008 bude aj v záujme právnej istoty vlastníkov. Potom bude možné vyporiadať vlastníctvo k pozemkom v záhradkovej osade len v konaní o pozemkových úpravách podľa zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, obvodných pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov.
K čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a legisvakančnú dobu sa účinnosť novej právnej úpravy navrhuje od 1. apríla 2008.