Doložka finančných, ekonomických,
environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
I.Odhad dopadov na štátny rozpočet a verejné financie (podľa metodiky ESA 95)
Navrhovanou novelou zákona o dani z príjmov sa nepredpokladá negatívny dopad na štátny rozpočet. Úpravou § 20 ods. 4 zákona o dani z príjmov, ktorou sa limituje tvorba opravných položiek bánk sa predpokladá dodatočný výnos dane z príjmov právnických osôb v rokoch 2008 a 2009 každoročne vo výške 552 mil. Sk.
Zmenou § 20 ods. 14 zákona o dani z príjmov, ktorou sa mení limit výšky tvorby opravných položiek k pohľadávkam uznaný do daňových výdavkov sa predpokladá dodatočný výnos dane z príjmov právnických osôb v rokoch 2008 a 2009 každoročne vo výške 1 322 mil. Sk.
Doplnením § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov, ktorým sa zabezpečuje, aby dlžník účtujúci v sústave podvojného účtovníctva zvýšil základ dane o sumu neuhradeného záväzku, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom uplynulo 24 mesiacov od splatnosti tohto záväzku, obmedzením a zmenou uznávania odpisu pohľadávky do daňových výdavkov, a to úpravou § 19 ods. 2 písm. h) a r) a zmenou § 19 ods. 3 písm. h), podľa ktorého sa strata z postúpenia pohľadávky nezahrnie do základu dane, sa predpokladá dodatočný výnos dane z príjmov právnických osôb v rokoch 2007 a 2008 každoročne vo výške 100 mil. Sk
Obmedzením tvorby daňovo uznaných technických rezerv na životné poistenie a neživotné poistenie na poistné plnenia poistných udalostí vzniknutých a nenahlásených v bežnom účtovnom období v poisťovníctve (tzv. IBNR rezervy) v § 20 ods. 8 písm. a) a b) zákona o dani z príjmov sa predpokladá dodatočný výnos dane z príjmov právnických osôb v rokoch 2008 a 2009 každoročne v sume 613 mil. Sk.
Vypustením § 20 ods. 8 písm. c) zákona o dani z príjmov, ktorým sa opravné položky k pohľadávkam v prípade zániku poistenia neuznávajú za daňový výdavok sa predpokladá dodatočný výnos dane z príjmov právnických osôb v rokoch 2008 a 2009 každoročne vo výške 114 mil. Sk.
Celkový pozitívny vplyv na štátny rozpočet sa predpokladá v roku 2007 vo výške 100 mil. Sk, v roku 2008 vo výške 2 701 mil. Sk a v roku 2009 vo výške 2 601 mil. Sk.
II. Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nemá priamy vplyv na životné prostredie.
III. Odhad dopadov na zamestnanosť a na tvorbu pracovných miest
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť.
IV. Odhad dopadov na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.