Oblasti štandardizácie
V tejto vyhláške sú záväzné štandardy pre zdravotnícku informatiku a štatistiku v rezorte zdravotníctva zaradené do nasledovných základných oblastí :
1.Dátové prvky
prezentujú definície základných, relatívne jednoduchých údajov, ako je napr. rodné číslo, adresa, štát a pod.
2.Číselníky
umožňujú jednoznačným spôsobom a presne definovaným kódom popísať širokú triedu pojmov z určitej vymedzenej oblasti, čím sa zabezpečí správna a neskreslená interpretácia týchto pojmov.
3.Registre.
sú zoznamy entít, spĺňajúcich požadované definované vlastnosti, ktoré sú prístupné podľa vhodného kľúča. Každý register má definovaného svojho zodpovedného prevádzkovateľa, ktorý zodpovedá za jeho aktualizáciu a umožňuje do neho prístup. Registre sa členia na:
a)Národné administratívne zdravotnícke registre,
b)Národné zdravotné registre
4.Štandardy pre evidovanie a poskytovanie údajov
definujú množiny údajov, ktoré musia povinné osoby zhromažďovať, uchovávať a poskytovať určeným osobám, t.j. pri ktorých vzniká spravodajským jednotkám spravodajská povinnosť a sú predmetom štatistického zisťovania 2) :
a)povinne evidované dátové množiny,
b)povinne poskytované dátové množiny
_____________
2) Zákon č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike § 79 písm. q) zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
5.Štandardy pre výmenu informácií
definujú formáty a štruktúry údajov, ktoré sa prenášajú medzi rôznymi systémami a zabezpečujú vzájomnú údajovú kompatibilitu medzi nimi.
6.Štandardy pre zaistenie bezpečnosti a dôvernosti
zabezpečujú ochranu pri riadení prístupu k informáciám a ich možnému zdieľaniu, dôvernosť a ochranu proti strate a poškodeniu informácií.
7.Štandardy pre publikovanie
definujú spôsob, rozsah, prístupnosť a ďalšie parametre, týkajúce sa zverejňovania, pre jednotlivé druhy zdravotníckych údajov a informácií.
8.Štandardy pre správu informácií
definujú procesy ako sú informácie zbierané, uschovávané, archivované, skartované a pod. Obsahujú aj organizačné aspekty správy informácií, personálne a technické zabezpečenie, ako aj zabezpečenie kvality a kontroly kvality celej tejto činnosti.
9.Štandardy pre riadenie životného cyklu, akreditáciu a certifikáciu informačných systémov
definujú:
a)požiadavky na životný cyklus informačného systému, jeho etapy a fázy – ako sú obstarávanie, analýza, návrh, vývoj, testovanie, implementácia, prevádzka a pod.
b)pravidlá pre procesy certifikácie a akreditácie jednotlivých prvkov informačného zabezpečenia v zdravotníctve.