NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY PRE EURÓPSKE ZÁLEŽITOSTI
IV. volebné obdobie
Materiál na rokovanieČíslo: 1626/2007
Národnej rady Slovenskej republiky
422
Správa o činnosti Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti
za druhý polrok 2006 a prvý polrok 2007
Predkladá sa v súlade Návrh uznesenia:
s § 58a ods. 3 písm. e)
zákona NR SR č. 350/1996 Z.z.Národná rada Slovenskej republiky
o rokovacom poriadkub e r i e n a v e d o m i e
Národnej rady Slovenskej republikySprávu o činnosti Výboru
v znení neskorších predpisov Národnej rady Slovenskej
republiky pre európske záležitosti
za druhý polrok 2006 a prvý polrok 2007
Predkladá:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre európske záležitosti
september 2007
Správa o činnosti Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti
2
za druhý polrok 2006 a prvý polrok 2007
__________________________________________________________________________
Obsah:
1.Úvod
2.Informácie podľa §58a ods. 3 písm. a) až d) rokovacieho poriadku
3.Iniciatívne a iné materiály prerokúvané výborom
4.Zahraničné pracovné cesty a prijatia výboru a predsedu výboru
Prílohy
1. Úvod
3
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti (ďalej „výbor pre európske záležitosti“) bol zriadený uznesením Národnej rady Slovenskej republiky č. 893 z 29. apríla 2004.
Spoluprácu Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej „národná rada“) a vlády Slovenskej republiky v európskych záležitostiach na národnej úrovni upravuje ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie, ktorý stanovuje základný rámec spolupráce pri predkladaní návrhov pozičných dokumentov Slovenskej republiky národnej rade, pri ich schvaľovaní národnou radou a pri informovaní národnej rady o ďalších záležitostiach EÚ. Druhým právnym predpisom je zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej „rokovaní poriadok“), ktorý upravuje zloženie a pôsobnosť výboru pre európske záležitosti.
Návrh právne záväzného aktu alebo iného aktu Európskych spoločenstiev a Európskej únie je v rámci a následne v SR prerokúvaný na viacerých úrovniach, ktoré vo svojej činnosti monitoruje aj výbor pre európske záležitosti.
Na úrovni pracovných skupín Rady jednotlivé štáty zastúpené expertmi príslušných ministerstiev. Paralelne k tejto úrovni boli na úrovni SR na jednotlivých ministerstvách vytvorené tzv. rezortné koordinačné skupiny (ďalej RKS). Na zasadnutiach RKS sa môžu zúčastniť poslanci výboru pre európske záležitosti a odborní zamestnanci Kancelárie NR SR. V tejto fáze je pripravené tzv. predbežné stanovisko a v lehote troch týždňov od predloženia návrhu doručené výboru pre európske záležitosti (§58a ods. 8 rokovacieho poriadku).
Ďalšou úrovňou je výbor stálych zástupcov (tzv. COREPR 1 a 2),1 ktorého činnosť sa sústreďuje predovšetkým na prípravnú fázu pred rokovaním Rady o jednotlivých návrhoch. Paralelne k tejto úrovni boli na úrovni SR vytvorené tzv. Komisie pre záležitosti 1 a 2 (ďalej KEÚ 1 a 2) pod gesciou Ministerstva zahraničných vecí SR, ktoré prerokúvajú a schvaľujú inštrukcie na zasadnutie COREPER-u vypracované príslušným ministerstvom. Na zasadnutiach KEÚ 1 a 2 sa môžu zúčastniť poslanci výboru pre európske záležitosti a odborní zamestnanci Kancelárie NR SR.
Pred rokovaním príslušnej formácie Rady pripraví zodpovedné ministerstvo návrh stanoviska Slovenskej republiky a predloží ho na schválenie výboru pre európske záležitosti (§58a ods. 9 rokovacieho poriadku). Ak výbor uvedený návrh stanoviska schváli, člen vlády je týmto stanoviskom viazaný a môže sa od neho odchýliť iba v nevyhnutnom prípade a so zreteľom na záujmy Slovenskej republiky. Ak výbor návrh stanoviska neschváli, nevyjadrí sa k nemu alebo ho neschváli a zároveň neschváli v danej veci iné stanovisko, člen vlády je viazaný návrhom stanoviska Slovenskej republiky (čl. 2 ods. 4 ústavného zákona).
Príloha č. 1 obsahuje stručné spracovanie ročnej politickej stratégie Európskej komisie a zahŕňa kľúčové iniciatívy, ktoré sa majú uskutočniť v roku 2008.
Vzhľadom na dôležitosť problematiky čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie pripájame v prílohe č. 2 stručný prehľad o ich čerpaní za obdobie od 1.1.2004 do 19.9.2007.
2. Informácie podľa §58a ods. 3 písm. a) až d) rokovacieho poriadku
1 Oblasť spoločnej poľnohospodárskej politiky má osobitný výbor, tzv. Osobitný poľnohospodársky výbor (SCA)
4
Výbor pre európske záležitosti v súlade s §58a ods. 3 písm. e) rokovacieho poriadku podáva národnej rade správy o činnosti. Za štvrté volebné obdobie - druhý polrok 2006 a prvý polrok 2007 - výbor vypracoval a predkladá túto správu, ktorá obsahuje nasledovné informácie:
1.o prerokovaných návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov Európskych
spoločenstiev a Európskej únie, o ktorých budú rokovať zástupcovia vlád členských štátov Európskej únie (§58a ods. 3 písm. a) rokovacieho poriadku),
2.o schválených stanoviskách Slovenskej republiky k návrhom právne záväzných aktov
a iných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie, o ktorých budú rokovať zástupcovia vlád členských štátov Európskej únie (§58a ods. 3 písm. b rokovacieho poriadku),
3.o prerokovaných správach a informáciách predkladaných národnej rade vládou
a členmi vlády (§58a ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku),
4.o návrhoch stanovísk k návrhom podľa bodov 1 a 2, o ktoré požiadal ostatné výbory
národnej rady (§58a ods. 3 písm. d) rokovacieho poriadku).
Výbor pre európske záležitosti v sledovanom období prerokoval:
1.421 návrhov právne záväzných aktov a iných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie,
2.591 návrhov stanovísk Slovenskej republiky k návrhom tých aktov, o ktorých rokovali členovia vlády Slovenskej republiky v orgánoch Európskej únie 2
3.správy a informácie najvýznamnejšími za sledované obdobie boli: Správa o pokroku v implementácií Národného programu reforiem na roky 2006 - 2008, Legislatívny a pracovný program Európskej komisie na rok 2007 a Správa o prioritách vyplývajúcich z Legislatívneho a pracovného programu Európskej komisie na rok 2007 pre Slovenskú republiku (tlač 156), Informatívny materiál k Lisabonskej stratégii, Konvergenčný program Slovenska na roky 2006-2010 - Aktualizácia 2006, Správa o stave čerpania štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a predvstupových nástrojov k 31.12.2006, Správa o plnení prioritných cieľov Lisabonskej stratégie
2 V sledovanom období sa uskutočnili tieto zasadnutia Rady EÚ:
1/ Európska rada – 5 rokovaní (z toho dve neformálne)
2/ Rada EÚ pre všeobecné záležitosti a vonkajšie vzťahy – 13 rokovaní (z toho dve neformálne)
3/ Rada EÚ pre zamestnanosť, sociálnu politiku, zdravie a otázky týkajúce sa spotrebiteľov – 4 rokovania
4/ Rada EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku – 4 rokovania
5/ Rada EÚ pre ekonomické a finančné záležitosti – 11 rokovaní (z toho dve neformálne)
6/ Rada EÚ pre konkurencieschopnosť (vnútorný trh, priemysel a výskum) – 5 rokovaní
7/ Rada EÚ pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti – 8 rokovaní (z toho dve neformálne)
8/ Rada EÚ pre životné prostredie – 3 rokovania
9/ Rada EÚ pre poľnohospodárstvo a rybolov – 11 rokovaní
10/ Rada EÚ pre vzdelávanie, mládež a kultúru – 3 rokovania
5
v pripravovanej novele Zákonníka práce, Monitoring vývoja stanovísk Slovenskej republiky k návrhom právnych aktov Európskej únie (tlač 245), Stratégia celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva.
4.V prípade 25 tzv. prioritných návrhov3 požiadal výbor o návrhy stanovísk tieto výbory národnej rady:
Zahraničný výbor NR SR, Výbor NR SR pre hospodársku politiku, Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu, Výbor NR SR pre sociálne veci a bývanie, Ústavnoprávny výbor NR SR, Výbor NR SR pre ľudské práva, národnosti, a postavenie žien
Výbor v uvedenom období zasadal 22-krát a na svojich schôdzach prijal 99 uznesení (3 návrhy na uznesenie neboli schválené).
Pre informáciu uvádzame z celkového počtu prerokovaných návrhov právne záväzných aktov a iných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie návrhy, ktoré boli prerokované v jednotlivých formáciách Rady a ktoré výbor posúdil ako návrhy prioritné z pohľadu záujmov Slovenskej republiky.
Oblasť všeobecných záležitostí a vonkajších vzťahov:
problematika rozširovacieho procesu EÚ, najmä:
pristúpenie Bulharska a Rumunska k 1.1.2007 (uplatnenie tzv. ochranných opatrení s možnosťou prijatia sankcií v tých oblastiach, v ktorých uvedené krajiny v čase pristúpenia preukázali nedostatočný pokrok)4. Hodnotiaca správa EK zverejnená 27. júna 2007 bola kritická, napriek tomu EK nerozhodla o uplatnení avizovaných sankcií a rozhodla o pokračovaní monitoringu pokroku tzv. mechanizmu spolupráce a verifikácie BG a RO do jari 2008, ktorý opätovne vyhodnotí správa EK v júni 2008
Západný Balkán - vydanie tzv. rozširovacej stratégie EK5; prijatie novej srbskej ústavy (definuje Kosovo a Metohiju ako „neoddeliteľnú súčasť krajiny“- pozn.), vývoj rozhovorov medzi Belehradom a Prištinou o určení budúceho štatútu Kosova pod vedením osobitného vyslanca OSN M. Ahtisaariho. Osobitne problematika Srbska rezonovala v súvislosti s konštatovaním hlavnej prokurátorky ICTY Carly del Ponte o dostatočnej spolupráci Srbska s ICTY, na základe čoho 13. júna 2007 so Srbskom otvorila rokovania o Stabilizačnej a asociačnej dohode, ktoré boli prerušené od mája minulého roku. Chorvátsko bolo tiež akcentované v súvislosti s dosahovaným
3 Výbor na svojej 11. schôdzi prerokoval Legislatívny a pracovný program Európskej komisie na rok 2007, v ktorom boli určené tzv. prioritné návrhy z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a po ich predložení do legislatívneho procesu Európskou komisiou si výbor pre európske záležitosti zvyčajne vyžiada odborné stanovisko od príslušných špecializovaných výborov národnej rady.
4 - Išlo o oblasť vnútorného trhu (vrátane problematiky bezpečnosti potravín), oblasť leteckej bezpečnosti, oblasť slobody, bezpečnosti a spravodlivosti a oblasť riadenia fondov EÚ.
5 - V tejto stratégii EK venovala osobitný priestor Chorvátsku a Bývalej Juhoslovanskej republike Macedónsko (t.j. štátom ZB, ktoré majú kandidátsky štatút) ako aj tzv. „potenciálnym“ kandidátom na vstup do EÚ: Albánsku, Bosne a Hercegovine, Čiernej Hore a Srbsku. (V rámci tejto stratégii bola osobitná časť priestoru vyčlenená aj Kosovu.)
6
pokrokom v prístupových rokovaniach (v decembri 2006 sa po uzavretí kapitoly Vzdelávanie a kultúra stalo lídrom medzi kandidátskymi krajinami usilujúcimi o členstvo v EÚ);
Turecko - vydanie pravidelnej hodnotiacej správy EK o pokroku Turecka na ceste členstva v EÚ, prerušenie prístupových rokovaní s Tureckom v 8 kapitolách (z celkového počtu 35 negociačných kapitol pozn.) na decembrovom samite Európskej rady v dôsledku neplnenia záväzkov Turecka (vyplývajúcich z tzv. Dodatkového protokolu k tzv. Ankarskej dohode). Osobitnú pozornosť Turecko zaujíma v súvislosti s pozíciou FR prezidenta Sarkozyho (žiada zvážiť možnosť privilegovaného partnerstva pre Turecko);
tzv. integračná kapacita - princípy a komponenty úzko súvisiace s kapacitou integrovať nových členov; súbor opatrení pre zabezpečenie podpory verejnosti pre rozširovanie a hlavné výzvy pre EÚ v r. 2007.
problematika ďalšieho osudu Ústavnej zmluvy a inštitucionálnej reformy najmä Berlínska deklarácia a zosúlaďovanie pozícií kľúčových členských štátov osobitne po prezidentských voľbách vo Francúzsku a pred (rozhodujúcim) júnovým samitom Európskej rady, ktorý vyústil do prijatia tzv. mandátu pre Medzivládnu konferenciu;
problematika vzťahov EÚ a Ruska;
problematika tzv. Európskej susedskej politiky predovšetkým vývoj na Ukrajine a v Bielorusku.
Oblasť ekonomických a finančných záležitostí:
schválenie všeobecného rozpočtu EÚ na rok 2007
prijatie nariadenia o rozpočtových pravidlách, KOM (2006)213
návrh smernice Rady, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 92/84/EHS o aproximácii sadzieb spotrebnej dane na alkohol a alkoholické nápoje
prijatie nariadenia o údajoch o príkazcovi, ktoré sprevádzajú prevody finančných prostriedkov
Oblasť spravodlivosti a vnútorných záležitostí:
Návrh nariadenia Rady, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 2201/2003, pokiaľ ide o súdnu právomoc a ktorým sa zavádzajú pravidlá týkajúce sa rozhodného práva v manželských veciach (tento návrh bol aj súčasťou testu subsidiarity v rámci COSAC-u)
Návrhy týkajúce sa Schengenského priestoru (SIS - Schengenský informačný systém, VIS - Vízový informačný systém, SIRENE - výmena všetkých dodatočných informácií, ktoré nemôžu byť zabezpečené cez SIS a ďalšie nástroje súvisiace s prípravou Slovenska na vstup do Schengenu)
Návrhy, ktoré sa týkajú uznávania súdnych rozhodnutí (napr. rámcové rozhodnutie Rady o uplatňovaní zásady vzájomného uznávania rozsudkov v trestných veciach, ktorými sa ukladajú tresty odňatia slobody alebo opatrenia zahŕňajúce odňatie slobody, na účely ich výkonu v Európskej únii)
Migrácia (práca so susednými krajinami, financovanie, partnerstvo v oblasti mobility, integračná politika, vízová politika)
Oblasť dopravy, pôšt a telekomunikácií:
7
Doprava:
Oznámenie Komisie Rade a Európskemu parlamentu: Pre Európu v pohybe – Trvalo udržateľná pohyblivosť pre náš kontinent Strednodobé preskúmanie bielej knihy Európskej komisie o doprave z roku 2001
Transeurópske dopravné siete
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o spoločných pravidlách v oblasti bezpečnostnej ochrany civilného letectva
Telekomunikácie:
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o roamingu vo verejných mobilných sieťach v rámci Spoločenstva a o zmene a doplnení smernice 2002/21/ES o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikácie a služby
Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 97/67/ES, týkajúca sa úplného dokončenia vnútorného trhu poštových služieb Spoločenstva (tento návrh bol aj súčasťou testu subsidiarity v rámci COSAC-u)
Oblasť energetiky:
Cestovná mapa pre obnoviteľnú energiu
Správa o pokroku v oblasti biopalív
Oblasť zamestnanosti, sociálnej politiky, zdravia a ochrany spotrebiteľov:
Zamestnanosť:
Návrh rozhodnutia Rady o usmerneniach politík zamestnanosti členských štátov
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovuje postup na vykonávanie nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia
Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady o zlepšení prenosnosti doplnkových dôchodkových práv
Verejné zdravie:
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o produktoch určených na použitie pri pokrokových liečebných postupoch, ktorým sa mení a dopĺňa smernica 2001/83/ES a nariadenie (ES) č. 726/2004
Oblasť konkurencieschopnosti (vnútorný trh, priemysel a výskum):
Návrh nariadenia o vytvorení Európskeho technologického inštitútu
Oblasť vzdelávania, mládeže a kultúry:
Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 89/552/EHS o koordinácii určitých ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení v členských štátoch týkajúcich sa vykonávania činností televízneho vysielania (Televízia bez hraníc)
Oblasť životného prostredia
8
Návrhy z oblasti eliminovania klimatických zmien – výsledky preskúmania stratégie Spoločenstva zameranej na redukciu emisií CO2 z áut; závery Rady o preskúmaní schémy obchodovania EÚ s emisiami
Oblasť pôdohospodárstva
Správa o uplatňovaní systému krížového plnenia (tzv. cross-compliance) ako dôležitá súčasť reformy Spoločnej poľnohospodárskej politiky, systém priamych platieb poľnohospodárom (tzv. Single Payment Scheme),
zahrnutie vína do spoločnej organizácie trhu - návrh nariadenia Rady o spoločnej organizácii trhu s vínom a zmene a doplnení niektorých nariadení, KOM (2007) 372
3. Iniciatívne a iné materiály prerokúvané výborom
V priebehu roka 2006 a prvého polroka 2007 výbor pre európske záležitosti iniciatívne prerokoval ďalšie informácie prevažne prierezového charakteru. Išlo najmä o viaceré rokovania k Národnému strategickému referenčnému rámcu Slovenskej republiky na roky 2007 2013, na ktorých minister výstavby a regionálneho rozvoja SR a podpredseda vlády SR pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny priebežne informovali členov výboru o aktuálnom stave jeho schvaľovania. Výbor taktiež rokoval o Národnom programe reforiem Slovenskej republiky na roky 2006-2008 (rozpracovanie cieľov Lisabonskej stratégie v podmienkach Slovenskej republiky). Dňa 6. novembra 2006 určil poslanca Józsefa Berényiho za spravodajcu výboru pre agendu Lisabonskej stratégie.
Výbor ďalej rokoval o transpozičnom deficite Slovenskej republiky a uložil podpredsedovi vlády a ministrovi spravodlivosti SR, aby polročne informoval výbor o aktuálnom stave transpozičného deficitu Slovenskej republiky a predložil informáciu o systéme transpozície smerníc do vnútroštátneho právneho poriadku Slovenskej republiky.
Výbor sa zaoberal aj otázkou riešenia problémov riadenej imigrácie z hľadiska nedostatku pracovných síl v určitých hospodárskych odvetviach v Slovenskej republike a požiadal príslušné ministerstvá o predloženie informácie o tom, v ktorých odvetviach Slovensko pociťuje nedostatok pracovnej sily, v akom rozsahu a aké plánované aktivity zamerané na pokrytie týchto voľných pracovných síl zahraničnými zdrojmi v rámci riadenej imigrácie.
V roku 2006 sa výbor zapojil do ďalších dvoch projektov na kontrolu subsidiarity a proporcionality v rámci Konferencie výborov pre európske a komunitárne záležitosti národných parlamentov členských štátov Európskej únie (COSAC), a to pri návrhu nariadenia o rozhodnom práve pri rozvodoch s cezhraničným prvkom (KOM(2006)399) a pri návrhu smernice o dokončení trhu poštových služieb (KOM(2006)594). V rámci tohto projektu výbor preskúmal príslušné návrhy právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie z pohľadu ich súladu s princípom subsidiarity a proporcionality a správu o výsledku uvedeného projektu v národnej rade zaslal sekretariátu COSAC-u. V obidvoch prípadoch bolo výborom a v konečnom dôsledku aj ako výsledok celého projektu v záverečnej správe COSAC-u konštatované, že v súlade s názorom väčšiny národných parlamentov nedošlo k porušeniu princípov subsidiarity a proporcionality.6
V rámci platformy COSAC počas fínskeho predsedníctva v Helsinkách sa predseda výboru p. Urbáni v mene delegácie Slovenskej republiky zapojil do diskusie na tému energetickej politiky (význam jadrovej energie, energetická budúcnosť vo väzbe na alternatívne zdroje energií), daňovej politiky EÚ, a upozornil na problematiku neskorej prípravy a zasielania dokumentov na zasadnutia Rady , čo komplikuje aj prácu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti. Predseda výboru sa tiež osobne zúčastnil na rokovaniach slovenskej delegácie s komisárkou pre regionálnu politiku (p. Danuta Hübner) v Bruseli pri schvaľovaní Operačného programu Zdravotníctvo.
6 V prípade návrhu nariadenia o rozhodnom práve pri rozvodoch s cezhraničným prvkom konštatovali štyri parlamenty porušenie súladu návrhu s princípom subsidiarity (belgický senát, obidve komory holandského parlamentu, Poslanecká snemovňa Českej republiky a Snemovňa Lordov Spojeného kráľovstva). Pri návrhu smernice o dokončení trhu poštových služieb jediný luxemburský parlament konštatoval porušenie súladu s princípom subsidiarity. Viac informácií:
http://www.cosac.eu/en/info/earlywarning/
9
4. Zahraničné pracovné cesty a prijatia výboru a predsedu výboru
Prijatia predsedu výboru:
-veľvyslanci: väčšina veľvyslancov členských štátov EÚ, veľvyslanci USA, Nórskeho kráľovstva, Ukrajiny a niektorí slovenskí veľvyslanci v zahraničí (napríklad v Poľsku, Švédsku, na Stálom zastúpení SR pri EÚ).
-iné prijatia:
-p. Marcellini (generálny riaditeľ, Slovenské elektrárne, a.s.)
-p. Jasovský (predseda, Najvyšší kontrolný úrad SR)
-p. Demeš (German Marshall Fund)
-p. Huber (bavorský štátny minister hospodárstva, infraštruktúry, dopravy a technológie)
-p. Drobnjak (chorvátsky vyjednávač pre vstup do EÚ)
-p. Trajkovska (podpredsedníčka vlády Macedónskej republiky pre európsku integráciu)
Prijatia výboru:
-p. Stratan (moldavský podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskej integrácie)
-členovia Európskeho hospodárskeho výboru
-ústavnoprávny výbor francúzskeho senátu
-zahraničný výbor slovinského parlamentu
-p. Molnár (člen Európskeho dvora audítorov)
-p. Figeľ (člen Európskej komisie pre vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a viacjazyčnosť)
-prof. Shlom Breznitz, poslanec Knessetu a predseda skupiny izraelsko-slovenského priateľstva Knessetu, Izraelský štát
-študenti Univerzity Južnej Karolíny
-p. Abdallah Abdallah (predseda zahraničného výboru palestínskej legislatívnej rady)
Zahraničné pracovné cesty výboru:
-COSAC (Helsinky – september a november 2006, Berlín – február a máj 2007)
-Spoločné parlamentné stretnutie z iniciatívy Európskeho parlamentu a Fínskeho parlamentu „Od Tampere po Haag: aké perspektívy? Priestor slobody, bezpečnosti a spravodlivosti: pokrok a nedostatky“ (Brusel - október 2006)
-Open Days (Brusel – október 2006)
-Stretnutie výborov per európske záležitosti krajín V4 (Krakov - január 2007)
-3. medziparlamentné stretnutie k Lisabonskej stratégii (Brusel - február 2007)
-Študijno-pracovná návšteva Európskeho dvora audítorov (Luxemburg - apríl 2007)
-Eurozóna - vzájomné zbližovanie alebo vzďaľovanie? - medziparlamentné stretnutie (Brusel - február 2007)
-Tretie spoločné medziparlamentné stretnutie o budúcnosti Európy (Brusel - jún 2007)
-Oslava Rímskych zmlúv (50´) (Florencia a Rím - marec 2007)
10
Prílohy
Príloha č. 1
Politická stratégia na rok 2008
Európska únia uskutočňuje zdvojenú stratégiu, ktorú stanovila Európska komisia v máji minulého roku a ktorú podporuje Európska rada a Európsky parlament. sa presadzuje širokou škálou ambicióznych politík upozorňujúc našich občanov na to, aká podstatná pre uskutočňovanie ich túžob je v súčasnom svete európska dimenzia. Schopnosť Únie účinne konať zároveň podporuje paralelný proces v oblasti činností smerujúcich k ústavnej a inštitucionálnej dohode k dohode, ktorá by spätne v budúcnosti priniesla efektívnejšiu a demokratickejšiu Európu.
Ročná politická stratégia Komisie zahŕňa kľúčové iniciatívy, ktoré sa majú uskutočniť v roku 2008. Z tohto dôvodu je tiež potrebné posilniť ľudské zdroje v rámci Komisie. V roku 2008 budú určite pokračovať diskusie o budúcnosti Európy pozitívnym signálom pred budúcimi európskymi voľbami by určite bola konštruktívna inštitucionálna dohoda.
Nasledujúci rok bude tiež rokom konsolidácie a implementácie súčasných právnych predpisov a Komisia bude pokračovať v programe reforiem, aby sa zabezpečila moderná, efektívna, zodpovedná a transparentná administratíva, ktorá bude schopná komunikovať s európskymi občanmi a budovať medzi nimi dôveru.
Hospodársky rast a pracovné miesta zostávajú pre Úniu hlavnou politickou prioritou, ktorú podporuje ďalšie úsilie pri riešení klimatických zmien a uspokojovaní energetických potrieb Únie dnes aj v budúcnosti. Rozvíjanie spoločnosti založenej na vedomostiach zostane základným kameňom tejto stratégie. Najnovšie rozšírenie zaznamená ďalšiu konsolidáciu, keď nové členské štáty postupne vstúpia do schengenského priestoru a prijmú euro. Komisia by mala plniť svoj záväzok zapájať sa do dialógu a konzultácií, uskutočňovať program v oblasti lepšej právnej úpravy a naďalej venovať pozornosť správnemu uplatňovaniu právnych predpisov EÚ.
V niektorých oblastiach politiky budú potrebné nové iniciatívy. Komisia od svojho nástupu do funkcie otvorila široký okruh konzultácií a politický dialóg, vrátane preskúmania jednotného trhu a zhodnotenia sociálnej situácie. Týmto preskúmaním sa zabezpečí, aby bol jednotný trh naďalej hospodársky úspešný a aby z neho mali občania skutočný prospech. Zhodnotenie zase preskúmaním sociodemografických trendov poskytne prehľad o sociálnej situácii v a o prístupe občanov k právam a príležitostiam a bude prínosom pre priebežné hodnotenie sociálneho programu.
Európska komisia prehĺbi aj prípravne práce na komplexnom preskúmaní rozpočtu a analýze výsledkov konzultácií, ktoré sa začali v roku 2007, s cieľom vydať dokument z tohto preskúmania v rokoch 2008 – 2009.
11
Prioritné činnosti v roku 2008
Hoci sa Komisia naďalej prísne zameriava na implementáciu strategických cieľov, musí byť ostražitá a pripravená dynamicky reagovať na nové výzvy. Niektoré otázky sa dotýkajú všetkých štyroch strategických cieľov a prispievajú k dosiahnutiu niekoľkých alebo všetkých týchto cieľov - hlavnými príkladmi energetika a klimatické zmeny, Lisabonská agenda pre rast a zamestnanosť a migrácia. Pri plnení týchto výziev sa Komisia snaží reagovať koherentným a flexibilným spôsobom tak, že spolupracuje so všetkými svojimi útvarmi, navrhuje koherentné politiky, ktoré prechádzajú cez tradičné hranice, a v plnej miere využíva širokú škálu nástrojov finančnej a regulačnej politiky.
Riešenie klimatických zmien sa dostalo do popredia a bude neoddeliteľnou súčasťou priorít Komisie v roku 2008 s cieľom zabezpečiť trvalú prosperitu pre Európu. Kľúčovým faktorom pri zabezpečovaní trvalo udržateľného hospodárskeho rastu je trvalo udržateľná, bezpečná a konkurencieschopná energetika v celej Únii založená na vhodnej kombinácii trvalo udržateľných energetických zdrojov. Rok 2008 bude rozhodujúcim rokom pre dosiahnutie pokroku, pokiaľ ide o balík opatrení v oblasti energetiky a klimatických zmien, ktorý prijala Komisia začiatkom roku 2007. Hlavné činnosti by mali zahŕňať prácu na vytvorení európskej siete plynovodov a európskej rozvodnej siete elektrickej energie, ďalšie kroky pri zvyšovaní energetickej efektívnosti a trvalo udržateľnej energetiky, revíziu systému ropných zásob s cieľom podnietiť energetickú solidaritu medzi iniciatívami členských štátov vyplývajúcimi z európskeho strategického plánu pre energetické technológie a presadzovanie pravidiel hospodárskej súťaže a vnútorného trhu v odvetví energetiky. by mala naďalej zohrávať vedúcu úlohu pri prispôsobovaní sa klimatickým zmenám a pri ich obmedzovaní. Komisia bude presadzovať, aby Únia a kľúčové zainteresované strany na celom svete prevzali nové záväzky pri znižovaní emisií CO2 po roku 2012, keď sa skončí platnosť Kjótskeho protokolu. by mala taktiež využiť svoju vedúcu úlohu na vystupňovanie medzinárodného tlaku na globálne zmeny.
Obnovená Lisabonská stratégia pre rast a zamestnanosť zostáva hlavným prostriedkom na podporu prosperujúcej, sociálne inkluzívnej a z hľadiska životného prostredia zodpovednej Európskej únie založenej na partnerstve s členskými štátmi. Komisia predloží koncom roka 2007 strategickú správu o prvom cykle tejto stratégie a v roku 2008 budú známe prvé výsledky ďalšieho úsilia o implementáciu Lisabonskej stratégie na regionálnej úrovni prostredníctvom nových programov európskej kohéznej politiky a nových programov politiky rozvoja vidieka pre všetky členské štáty EÚ, ktoré sa majú prijať v roku 2007.
Riadenie migračných tokov do si vyžaduje viacrozmerný prístup. Migrácia za prácou, ak je dobre riadená, je pozitívnym príspevkom k prosperite a kultúrnej rozmanitosti Európy. Právo požiadať o azyl v je výrazom európskych hodnôt solidarity. Spoločný európsky azylový systém by mal byť vytvorený do roku 2010. Komisia bude ďalej pracovať na vonkajšej dimenzii prostredníctvom kombinovaného migračného a rozvojového programu, najmä s Afrikou.
6 oblastí prioritných činností na rok 2008:
1.Prosperita
2.Solidarita
3.Bezpečnosť a sloboda
4.Európa ako svetový partner
5. Lepšia regulácia
6.Zlepšovanie komunikácie a komunikačné priority na rok 2008
12
1.Prosperita: kľúčové činnosti plánované na rok 2008
- Lisabonská stratégia pre rast a zamestnanosť
• Strategická správa o prvom cykle obnovenej Lisabonskej stratégie a následné opatrenia
- Energetika a doprava:
Implementácia balíka opatrení v oblasti energetiky a klimatických zmien a následné opatrenia
Začiatok implementácie opatrení potrebných na vytvorenie európskej siete plynovodov a európskej rozvodnej siete elektrickej energie
Iniciatívy vyplývajúce z európskeho strategického plánu pre energetické technológie, najmä pokiaľ ide o obnoviteľné zdroje energií, trvalo udržateľné technológie v oblasti uhlia a riadenie jadrového odpadu.
• Revízia systému ropných zásob EÚ
• Akčný plán mestskej dopravy EÚ s cieľom „zozeleniť“ odvetvie dopravy
• Legislatívny návrh na obmedzenie emisií oxidu dusíka (NOx) v letectve
• Legislatívny návrh na zníženie emisií z lodí
• Biela kniha o spoločnom európskom námornom priestore na podporu námornej dopravy
Posilnenie agentúr pre bezpečnosť dopravy s cieľom dopracovať pravidlá dopravnej bezpečnosti
- Globálny prístup k migrácii
Smernice týkajúce sa migrácie za prácou, podmienok vstupu a pobytu sezónnych pracovníkov a odmeňovaných stážistov
- Vzdelávanie, výskum a inovácie
Zriadenie výkonných agentúr s cieľom plne uviesť to činnosti Európsku radu pre výskum (ERV) a optimalizovať implementáciu činností RP7
Prípravné činnosti menovanie riadiacej rady a výber prvých znalostných a inovačných spoločenstiev (ZIC) – s cieľom uviesť do činnosti Európsky technologický inštitút (EIT)
- Jednotný trh
• Legislatívne a iné návrhy vyplývajúce zo záverov preskúmania jednotného trhu
• Opatrenia vyplývajúce z novej stratégie EÚ v oblasti patentov
Návrh umožňujúci podnikom využívať spoločný konsolidovaný základ dane z príjmu právnických osôb (CCCTB) pri činnostiach v celej EÚ
- Hospodárska a menová únia
• Strategické preskúmanie EMU po 10 rokoch a návrhy na zlepšenie jej fungovania
- Posilnenie dôvery spotrebiteľa a ochrany spotrebiteľa
• Legislatívne iniciatívy na posilnenie ochrany spotrebiteľa, napr. pokiaľ ide o zmluvné práva a odškodňovanie spotrebiteľov
- Námorná politika a monitorovanie
• Uskutočňovanie iniciatív na implementáciu námornej politiky EÚ
2.Solidarita: kľúčové činnosti plánované na rok 2008
- Klimatické zmeny a životné prostredie
Záväzky po roku 2012 týkajúce sa zníženia emisií CO2 v na znesiteľnú úroveň pred konferenciou zmluvných strán dohovoru OSN o klimatických zmenách, ktorá sa uskutoční v roku 2009
Iniciatívy na podporu prispôsobenia sa environmentálnym problémom, trvalo udržateľnej výroby a spotreby
Implementácia právnych predpisov REACH a naštartovanie Európskej agentúry pre chemické látky v Helsinkách
13
• Oznámenie o Globálnom monitoringu životného prostredia a bezpečnosti (GMES)
- Poľnohospodárska politika a politika rybného hospodárstva
Predstavenie „zdravotnej prehliadky“ reforiem spoločnej poľnohospodárskej politiky (SPP) z rokov 2003 - 2004
• Implementácia jednotnej organizácie spoločného trhu v poľnohospodárstve
Významne preformulovaný regulačný rámec kontroly a presadzovania spoločnej politiky rybného hospodárstva (SPRH)
- Sociálna solidarita
Implementácia Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu na prispôsobenie sa globalizácii (EGF)
Návrhy objasňujúce uplatňovanie komunitárneho práva v sociálnych službách, podľa možnosti spoločne s rovnakými kritériami kvality sociálnych služieb všeobecného záujmu pre celú EÚ vyplývajúce z bielej knihy Komisie
Iniciatívy navrhnuté na modernizáciu európskeho pracovného práva, najmä pokiaľ ide o flexibilnú istotu
- Rovnosť príležitostí
• Iniciatívy na boj proti diskriminácii mimo pracovného trhu
• Iniciatíva zameraná na zosúladenie rodinného a pracovného života
- Kohézna politika
• Strategické zhodnotenie výsledkov programov kohéznej politiky v rokoch 2000 - 2006
- Posilnenie európskeho občianstva a ochrana základných práv
• Návrhy na konzulárnu ochranu občanov EÚ
• Podpora práv dieťaťa prostredníctvom fóra o právach dieťaťa
• Začatie programu ochrany detí používajúcich internet a nové médiá (2009 – 2013)
- Spravodlivosť a vnútorné záležitosti
• Akčný plán EÚ boja proti drogám (2009 – 2012)
Plán azylovej politiky, ktorý je prípravou na druhú fázu spoločného európskeho azylového systému
• Legislatívny návrh v oblasti dedičského práva a závetov
• Oznámenie o blokovaní bankových účtov
- Dialóg medzi kultúrami a viacjazyčnosť
• Stratégia na podporu viacjazyčnosti v spolupráci s členskými štátmi
• Činnosti v rámci Európskeho roka dialógu medzi kultúrami
3.Bezpečnosť a sloboda: kľúčové činnosti plánované na rok 2008
- Sloboda pohybu a riadenie vonkajších hraníc EÚ
Implementácia druhej generácie schengenského informačného systému (SIS II) umožňujúca vstup ďalších členských štátov EÚ do schengenského priestoru
Nové opatrenia na riadenie vonkajších hraníc EÚ, vrátane ďalšieho rozvoja Agentúry pre vonkajšie hranice (FRONTEX), zdokonalené prepojenie kontroly morských hraníc sieťami a európskeho systému sledovania hraníc, ktorý pomáha členským štátom zvládať zvyšujúci sa prílev nelegálnych prisťahovalcov
Spustenie vízového informačného systému (VIS) v rámci príprav na spoločnú vízovú politiku
- Boj proti organizovanému zločinu a terorizmu
• Implementácia centrálnej databázy odtlačkov prstov
• Začatie politiky riešiacej násilnú radikalizáciu
Posilňovanie spolupráce medzi členskými štátmi prostredníctvom EUROJUSTu pri vyšetrovaní a stíhaní závažnej cezhraničnej a organizovanej kriminality
14
- Civilná ochrana
Posilňovanie mechanizmu civilnej ochrany a rozvíjanie integrovanej stratégie predchádzania katastrofám pri katastrofách vyskytujúcich sa v rámci alebo v krajinách zapojených do tohto mechanizmu
- Zdravie a bezpečnosť
• Odporúčania pre bezpečnosť pacienta a kvalitu zdravotníckych služieb
Zabezpečenie súladu s normami pre potravinovú bezpečnosť, zdravie zvierat, starostlivosť o zvieratá a zdravie rastlín
• Rozvíjanie právneho rámca pre hodnotenie rizík geneticky modifikovaných potravín a krmív zo strany Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín (EÚBP)
• Preskúmanie právneho rámca pre lieky
Modernizácia právnych predpisov pre zdravotnícke pomôcky s cieľom zvýšiť bezpečnosť pacientov a používateľov a zároveň zabezpečiť jasné regulačné prostredie
Iniciatíva v oblasti telemedicíny pri zvládaní chronických chorôb (sledovanie zdravia v domácnosti – „home health monitoring“)
• Rozvíjanie infraštruktúry pre pripravenosť na krízy v oblasti zdravia a bezpečnosti
- Ochrana kritických informačných infraštruktúr a posilňovanie dôvery občanov
• Iniciatíva v oblasti ochrany kritických komunikačných a informačných infraštruktúr
• Iniciatíva v oblasti rešpektovania súkromia a dôvery v informačnej spoločnosti
4.Európa ako svetový partner: kľúčové činnosti plánované na rok 2008
- Rozširovanie
Pokračovať v rokovaniach o pristúpení s Chorvátskom a Tureckom na základe obnoveného konsenzu Únie o rozširovaní
Riadenie dôsledkov vyriešenia budúceho postavenia Kosova a jeho vplyv na vzťahy s krajinami v regióne
Implementácia súčasnej siete stabilizačných a asociačných dohôd a napredovanie stabilizačného a asociačného procesu so Srbskom
- Európske susedstvo a Rusko
• Významný pokrok smerom k novej dohode s Ruskom alebo jej implementácia
• Významný pokrok smerom k uzatvoreniu rozšírenej dohody s Ukrajinou
Začatie rokovaní o nástupníckych dohodách o partnerstve a spolupráci s Arménskom, Azerbajdžanom, Gruzínskom a Moldavskom
Prehĺbenie vzťahov s Alžírskom, Bieloruskom, Líbyou a Sýriou na základe politického vývoja
Ďalšie prispievanie Európskej únie k mierovému procesu na Blízkom východe a podpora Palestínskeho samosprávneho orgánu
- Zvyšok sveta
• Ukončenie rozvojového kola v Doha a implementácia jeho záverov
• Rozvíjanie výsledkov samitu EÚ – AÚ z roku 2007
Začatie implementácie dohôd o hospodárskom partnerstve a 10. Európskeho rozvojového fondu (ERF)
Prehĺbenie spolupráce s krajinami AKT a inými rozvojovými krajinami, najmä v oblastiach ako je energetika a migrácia, v súlade s akčným plánom v oblasti klimatických zmien v súvislosti s rozvojovou spoluprácou a globálnym prístupom k migrácii
Rozvíjanie výsledkov samitu USA z roku 2007 a posilňovanie politických, hospodárskych a obchodných vzťahov so Spojenými štátmi
Pokrok v rokovaniach alebo ukončenie rokovaní o dohodách so strategickými partnermi Čínou a Indiou, ako aj s inými partnermi v Ázii (ASEAN, Južná Kórea) a Latinskej Amerike
15
(Andské spoločenstvo, Stredná Amerika)
Preskúmanie vzťahov s Brazíliou so zreteľom na prepojenie medzi rokovaním o asociačnej dohode, vrátane dohody o voľnom obchode, s MERCOSUR a na uzatvorenie/implementáciu asociačných dohôd s Andským spoločenstvom a Stredoamerickým spoločenstvom
Prehĺbenie spolupráce s hlavnými producentskými, tranzitnými a spotrebiteľskými krajinami, vrátane podpory trvalo udržateľnej energetiky a energetickej efektívnosti
Pokračovanie v angažovaní sa v Afganistane a naďalej prispievať k stabilite v perzskom zálive s dôrazom na Irán a Irak
5.Lepšia regulácia
významné a preukázateľné zníženie administratívneho zaťaženia, ktorému vystavené podniky EÚ
dokončenie programu Komisie v oblasti kodifikácie súčasných právnych predpisov vo všetkých úradných jazykoch ako celku
6.Komunikačné priority navrhnuté na rok 2008
• Preskúmanie rozpočtu
• Preskúmanie jednotného trhu
• Zhodnotenie sociálnej situácie
• Migrácia
• Inštitucionálne usporiadanie
• Energetika a klimatické zmeny
• Úloha EÚ vo svete
Princípom je, že peniaze sledujú politické rozhodnutia. Pri realizácii politík jednotlivých štátov bude hrať veľkú úlohu diplomacia. Občianske združenia by mali vyvíjať úsilie, aby sa politika dostala k občanovi. V otázke daní je potrebné vytvoriť expertné komisie v členských štátoch ako i v EÚ a spoločne rozpracovať návrhy na realizáciu. Prijímanie deklarácií neprinesie žiadnu pridanú hodnotu pre ako i jednotlivé členské štáty. Preto aj navrhovanie deklarácie k daňovým otázkam považujeme za predčasné, netaktické a zbytočné, veci treba prediskutovať v EÚ.
Príloha č. 2
16
Stav čerpania finančných prostriedkov Európskej únie
od 1.1.2004 do 19.09.2007
1. Štrukturálne fondy
Celkové čerpanie štrukturálnych fondov (ŠF) k 19.09.2007
Celkový záväzok finančných prostriedkov všetkých programových dokumentov ŠF na programové obdobie 2004 - 2006 predstavuje sumu 44 677 800 442 Sk. Celkové čerpanie zo zdrojov a ŠR v období od 01.01.2004 do 19.09.2007 predstavuje sumu 31 391 326 235 Sk (z toho 22 510 339 992 Sk tvoria zdroje a 8 880 986 243 Sk zdroje ŠR), ktorú tvorí objem schválených súhrnných žiadostí o platbu (SŽP) na právnickú osobu po odčítaní nezrovnalostí a vratiek. Tento pomer v percentuálnom vyjadrení predstavuje 70,09%.
Najväčší objem prostriedkov za zdroje a ŠR bol schválený v rámci sektorového operačného programu (SOP) Základná infraštruktúra vo výške 10 441 134 498 Sk, ďalej v rámci SOP Ľudské zdroje vo výške 7 158 569 811 Sk a v rámci SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka vo výške 6 725 846 861 Sk. Podľa štruktúry čerpania pracuje v tomto období najefektívnejšie SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka s 66,06% plnením čerpania k 19.9.2007. Naopak najmenší objem prostriedkov sa čerpal v rámci programov CIP INTERREG IIIA (CIP INTERREG IIIA H-SR-Ukr 170 264 894 Sk, CIP INTERREG IIIA RA-SR vo výške 154 421 279 Sk), JPD NUTS II Bratislava Cieľ 3 610 740 226 Sk a JPD NUTS II Bratislava Cieľ 2 913 756 521 Sk. Najmenej efektívnym sa ukazuje JPD NUTS II BA cieľ 3 s 50,38% plnením čerpania k 19.9.2007.
Graf č. 1
Vývoj čerpania prostriedkov ŠF zo záväzku 2004 - 2006 v členení podľa programových dokumentov od 01.01.2004 - 19.09.200701 0002 0003 0004 0005 0006 0007 0008 0009 000k 31.12.2004k 31.12.2005k 31.12.2006k 30.06.2007k 19.09.2007mil. SKKSOP Priemysela služby SOP Ľudskézdroje SOP Poľnoh. arozvoj vidieka OP Základnáinfraštruktúra JPD NUTS II BACieľ 2JPD NUTS II BACieľ 3IS INTERREGIIIA RA-SRIS INTERREGIIIA PL-SRIS INTERREGIIIA SR-ČRIS INTERREGIIIA H-SR-UkrIS Equal
Tab. 2
Vývoj čerpania prostriedkov štrukturálnych fondov na záväzku 2004-2006 k 10.09.2007
Programový dokument
Záväzok
2004-2006 v bežných cenách v Sk* (po automatickom znížení)
Výška čerpania za zdroj EÚ v Sk
Podiel čerpania na záväzku 2004-2006 v %
EÚ zdroje
k 31.12.2004
k 31.12.2005
k 31.12.2006
k 30.06.2007
k 19.09.2007
k 31.12.2004
k 31.12.2005
k 31.12.2006
k 30.06.2007
k 19.09.2007
SOP Priemysel a služby
5 746 005 954
0
246 337 632
1 803 802 287
2 597 700 327
2 844 779 043
0,00
4,29
31,39
45,21
49,51%
SOP Ľudské zdroje
10 810 275 074
87 560 359
1 759 378 621
4 200 486 934
5 249 752 395
5 568 152 551
0,81
16,28
38,86
48,56
51,51%
SOP Poľnoh. a rozvoj vidieka
6 953 543 506
0
1 424 121 912
3 344 014 457
4 268 344 992
4 593 354 127
0,00
20,48
48,09
61,38
66,06%
OP Základná infraštruktúra
16 049 811 176
24 502 558
1 426 111 606
5 152 373 111
7 073 222 803
7 930 934 743
0,15
8,89
32,10
44,07
49,41%
JPD NUTS II BA Cieľ 2
1 400 369 040
1 269 216
5 575 856
223 499 773
391 645 273
462 573 117
0,09
0,40
15,96
27,97
33,03%
JPD NUTS II BA Cieľ 3
1 653 873 332
4 220 776
54 384 194
230 931 426
275 331 235
308 414 906
0,26
3,29
13,96
16,65
18,65%
IS INTERREG IIIA RA-SR
318 443 698
352 997
3 443 097
62 805 804
77 246 127
90 000 548
0,11
1,08
19,72
24,26
28,26%
IS INTERREG IIIA PL-SR
360 999 962
0
605 101
55 070 154
116 554 628
148 331 211
0,00
0,17
15,25
32,29
41,09%
IS INTERREG IIIA SR-ČR
177 357 362
0
2 394 550
41 554 129
79 743 940
94 653 529
0,00
1,35
23,43
44,96
53,37%
IS INTERREG IIIA H-SR-Ukr
361 000 000
0
154 612
67 083 888
95 875 358
131 287 473
0,00
0,04
18,58
26,56
36,37%
IS Equal
846 121 338
0
18 746 626
180 992 196
295 539 857
337 858 744
0,00
2,22
21,39
34,93
39,93%
Spolu
44 677 800 442
117 905 905
4 941 253 807
15 362 614 160
20 520 956 935
22 510 339 992
0,26
11,06
34,39
45,93
50,38%
* prepočítané kurzom
18
38 SKK/€
Zdroj: MF SR
18
Stav čerpania ŠF vo vzťahu k pravidlu N+2 voči záväzku 2005
Čerpanie finančných prostriedkov zo schváleného záväzku na jednotlivé programové dokumenty pre daný rok je možné podľa pravidla N+2 do dvoch rokov od jeho prijatia. EK automaticky zruší každú časť záväzku, na ktorú nedostala prijateľnú ŽoP od PO do konca druhého roka, ktorý nasleduje po roku prijatia záväzku. To znamená, že v zmysle pravidla N+2 musí SR vyčerpať a požiadať o platby EK za záväzok 2005 do 31.12.2007.
Podľa úlohy B.10 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 146 z 21. februára 2007 platobné jednotky pre splnenie záväzku roka 2005 v zmysle pravidla N+2 povinné predložiť platobnému orgánu súhrnné žiadosti o platbu v minimálnom objeme v súlade s materiálom „Správa o implementácii a čerpaní predvstupových nástrojov, finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu, štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu k 31.12.2006“ do 15.11.2007.
Za rizikové z pohľadu splnenia podmienky N+2 pre záväzok roku 2005 možno považovať Jednotný programový dokument NUTS II Bratislava Cieľ 3, kde bolo za cca 3,75 roka vyčerpaných 308 414 906 Sk a v najbližších 1,5 mesiaca bude potrebné predložiť 491 679 000 Sk v SŽP), programy Iniciatívy spoločenstva Interreg IIIA RA-SR, kde bolo za cca 3,75 roka vyčerpaných 90 000 548 Sk a v najbližších 1,5 mesiaca bude potrebné predložiť 93 108 420 Sk v SŽP) a Interreg IIIA HU SR UA , kde bolo za cca 3,75 roka vyčerpaných 131 287 473 Sk a v najbližších 1,5 mesiaca bude potrebné predložiť 43 821 880 Sk v SŽP). To znamená, že celkovo bude potrebné predložiť súhrnné žiadosti za vyššie uvedené programové dokumenty v celkovej výške 628 609 300 Sk. Čerpanie prostriedkov týchto programových dokumentov bolo problémové aj vo vzťahu k záväzku pre rok 2004.
Vyhodnotenie čerpania vo vzťahu k Európskej komisii
Stav čerpania prostriedkov ŠF voči EK predstavuje sumu schválených žiadostí o platbu predloženým platobným orgánom na EK v rámci žiadosti o platbu. Percentuálny podiel celkového čerpania prostriedkov za všetky programové dokumenty k 19.09.2007 na záväzku 2004 2006, od ktorých je odpočítaná výška nezrovnalostí a vratiek identifikovaných na účte PO a odpočítaných od výkazu výdavkov v ŽoP na EK, predstavuje 49,28 %.
Tab. 3 v EUR
Programový dokument
Pôvodný záväzok 2004 - 2006
Zníženie záväzku
Záväzok 2004 – 2006 po znížení
Požadovaná suma z EK ku dňu 19.9.2007
Čerpanie %
SOP Priemysel a služby
151210 683
151 210 683
65 962 580
43,62
SOP Ľudské zdroje
284480 923
284 480 923
151 285 810
53,18
SOP Poľnoh. a rozvoj vidieka
182987 987
182 987 987
122 928 730
67,18
OP Základná infraštruktúra
422363 452
422 363 452
162 486 583
38,47
JPD NUTS II Bratislava Cieľ 2
37168 218
135 505
36 851 817
9 326 669
25,31
JPD NUTS II Bratislava Cieľ 3
44939 754
1 254 600
43 522 982
8 123 365
18,66
CIP INTERREG IIIA RA-SR
9 500 000
1 035 839
8 380 097
2 070 898
24,71
CIP INTERREG IIIA PL-SR
9 499 999
9 499 999
2 027 942
21,35
CIP INTERREG IIIA SR-ČR
4 667 299
4 667 299
1 378 775
29,54
CIP INTERREG IIIA H-SR-Ukr
9 500 000
9 500 000
2 822 615
29,71
CIP EQUAL
22 266 351
22 266 351
7 752 199
34,82
SPOLU
1178584667
2 425 944
1176158723
536 166 166
45,59
19
2. ISPA / Kohézny fond
K 19.09.2007 bolo z celkovej alokácie 637 914 738 EUR pre schválené projekty ISPA/KF prijaté na účty platobného orgánu 254 545 282 EUR, čo predstavuje celkom 70,22 % prostriedkov určených na spolufinancovanie z prostriedkov ES. Pre projekty ISPA/Kohézny fond boli od začiatku implementácie do 19.09.2007 vyplatené faktúry v celkovej sume 490 818 596 EUR, čo predstavuje celkom 76,94 % z celkovej alokácie, z toho časť za prostriedky ES predstavovala sumu 249 000 183 EUR, čo predstavuje celkom 68,69 % z celkovej alokácie za prostriedky ES (neproporcionalita vo vyplácaní prostriedkov je spôsobená predplácaním prostriedkov ES z prostriedkov ŠR). Konečná doba vyplácania je stanovená v príslušných finančných memorandách a je individuálna pre každý projekt. K 19.09.2007 bolo uzatvorených 6 projektov, z toho 5 projektov implementovaných MŽP SR a 1 MDPT SR a 4 projekty v procese uzatvárania (k 31.12.2007), z toho po 2 na rezorte životného prostredia aj rezorte dopravy.
Tab. 4
Prijaté prostriedky ES - projekty ISPA/KF (01.01.2000-19.09.2007)
Celkové oprávnené náklady
Celkové oprávnené náklady - časť ES
Prijaté prostriedky ES
v %
Vyplatené prostriedky ES zhotoviteľom
v %
Vyplatené zhotoviteľom celkom (ES+ŠR+KP)
v %
ŽP
304 520 978
175 605 219
104 552 193
59,54%
87 230 301 €
49,67%
174 667 609
57,36%
Doprava
313 979 000
170 889 200
139 301 972
81,52%
153 348 660
89,74%
304 649 922
97,03%
TA
19 414 760 €
16 013 570 €
10 691 117 €
66,76%
8 421 222 €
52,59%
11 501 065 €
59,24%
Spolu
637 914 738
362 507 989
254 545 282
70,22%
249 000 183
68,69%
490 818 596
76,94%
Poznámka: Údaje sú uvádzané v EUR nakoľko projekty ISPA/ KF sú i čerpané v EUR
3. Kohézny fond
V rámci KF je schválených 7 projektov v sektore životného prostredia a 2 projekty v sektore dopravy.
Celková alokácia pre programové obdobie 2004-2006 pre Slovenskú republiku z Kohézneho fondu je 20 903 224 963 Sk (prepočítané účtovným kurzom EK ku dňu podpisu príslušného rozhodnutia EK). Pre projekty KF boli od začiatku implementácie do 14.09.2007 vyplatené prostriedky ES z PO na PJ vo výške 2 267 180 437 Sk, čo predstavuje celkom 14,31 % z celkovej alokácie prostriedkov ES. Za rizikové možno považovať projekty implementované Ministerstvom životného prostredia SR, kde bolo doteraz na PJ vyplatených len 1,66 % prostriedkov ES.
Tab. 5
Prijaté prostriedky ES - projekty KF (01.05.2004 - 19.09.2007)
Celkové oprávnené náklady
Celkové oprávnené náklady - časť ES
Prijaté prostriedky ES
v %
Prostriedky ES vyplatené platobnej jednotke
v %
ŽP
9 923 427 413 Sk
7 722 106 597 Sk
1 343 789 220 Sk
17,40%
128 445 994 Sk
1,66%
Doprava
10 979 797 550 Sk
8 125 050 187 Sk
2 489 506 107 Sk
30,64%
2 138 734 443 Sk
26,32%
Spolu
20 903 224 963 Sk
15 847 156 784 Sk
3 833 295 327 Sk
24,19%
2 267 180 437 Sk
14,31%
Údaje sú v Sk
20
4. PHARE
Konečný termín vyplácania prostriedkov PHARE uplynul 30.11.2006 s výnimkou grantovej schémy pre rozvoj cestovného ruchu implementovanou Národnou agentúrou pre rozvoj malého a stredného podnikania, kde bol predĺžený termín vyplácania do 27.2.2007. Hlavným dôvodom nedočerpania prostriedkov v sume 303 050 139,08 SKK boli úspory prostriedkov pri verejnom obstarávaní, pri samotnej realizácii projektov a nerealizovanie jedného kontraktu z prostriedkov PHARE v rámci projektu implementovaného Centrálnou finančnou a kontraktačnou jednotkou (výška kontraktu: 1 073 876,39 €). Ide o projekt „Röntgenový inšpekčný systém na ochranu budúcej vonkajšej hranice EÚ“, v prípade ktorého nebola zo strany konečného prijímateľa Colného riaditeľstva SR splnená podmienka včasnej prípravy miesta pre inštaláciu stacionárneho röntgenového systému. Nakoľko táto podmienka vyplývala z projektového formuláru, EK pristúpila ku kráteniu príspevku PHARE vo výške 40 07 302,82 Sk pre Slovensku republiku. Projekt bude dofinancovaný z národných zdrojov.
5. Prechodný fond (PF)
V rámci PF 2004 predstavovala konečná nakontrahovaná čiastka prostriedkov ES k 31.12.2006 sumu 520 021 868 SKK, čo predstavuje 93,89% z celkovej alokácie.
Kontrahovanie prostriedkov PF 2005 a PF 2006 stále prebieha a bude ukončené 15.12.2007, resp. 15.12.2008. Najvyššie čerpanie finančných prostriedkov bude v roku 2007, nakoľko 15.12.2007 bude ukončená prevažná väčšina projektov PF 2004. Konečným termínom pre vyplácanie PF 2005 je 15.12. 2008 a pre PF 2006 15.12.2009.
6. SAPARD
Vysoké čerpanie od začiatku doby vyplácania v roku 2002 vo výške 2 902 050 215 Sk, čo predstavuje 99,29% z celkovej alokácie, bolo spôsobené úspešným nakontrahovaním prostriedkov z dôvodu veľkého záujmu žiadateľov v rámci tohto sektora, následnou realizáciou projektov a dobrým technickým zvládnutím implementácie programu. Nevyčerpané prostriedky vo výške 0,71% z alokovanej sumy, a to z dôvodu neuznania oprávnenosti nákladov niektorých konečných prijímateľov (KP), odstúpenia od zmluvy zo strany Pôdohospodárskej platobnej agentúry/KP, alebo nesplnenia konečného termínu na podanie žiadosti o finančnú pomoc. Posledná žiadosť o finančné prostriedky z Pôdohospodárskej platobnej agentúry bola vyplatená v polovici decembra 2006. Konečný termín doby vyplácania programu SAPARD bol 31.12.2006.
Tab. 6
2 004
Fin. nástroj
Alokácia
čerpanie
zostatok
percento zostatku
PHARE
180 350 000,00
66 179 598,52
104 581 117,48
57,99
Prechodný fond
0,00
0,00
0,00
0,00
SAPARD
76 915 000,00
22 774 949,12
35 349 419,34
45,96
EAGGF
181 158 922,00
41 137 000,00
EHP-NFM
0,00
0,00
0,00
0,00
2 005
Fin. nástroj
Alokácia
čerpanie
zostatok
percento zostatku
PHARE
132 895 000,00
48 500 575,92
57 098 842,50
42,97
Prechodný fond
14 575 000,00
1 099 141,41
13 475 858,59
92,46
SAPARD
76 915 000,00
31 988 581,27
35 349 419,34
45,96
EAGGF
181 158 922,00
EHP-NFM
0,00
0,00
0,00
0,00
21
2 006
Fin. nástroj
Alokácia
čerpanie
zostatok
percento zostatku
PHARE
69 955 000,00
45 719 514,45
9 024 734,27
12,90
Prechodný fond
24 575 000,00
6 127 192,46
17 348 666,13
70,59
SAPARD
76 915 000,00
2 814 735,57
546 102,50
0,71
EAGGF
181 158 922,00
EHP-NFM
67 135 950,00
62 006,00
67 073 944,00
99,91
2007 k 31.8.2007
Fin. nástroj
Alokácia
čerpanie
zostatok
percento zostatku
PHARE
0,00
1 049 730,61
7 975 003,66
n/a
Prechodný fond
29 745 000,00
5 432 363,83
17 086 302,30
57,44
SAPARD
0,00
0,00
0,00
0,00
EAGGF
181 158 922,00
EHP-NFM
67 135 950,00
0,00
67 073 944,00
99,91
Bratislava september 2007