Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon o Slovenskej televízií a zákon o Slovenskom rozhlase, sa predkladá ako iniciatívny návrh skupiny poslancov.
Je reakciou na návrh vlády, ktorý predpokladá úhradu za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom naviazať na odber elektrickej energie. Znamenalo by to de facto zavedenie novej paušálnej spotrebnej dane z elektrickej energie. Tento princíp však nezohľadňuje záujem či možnosti občana sledovať program verejnoprávnych médií, ani jeho schopnosť platiť zákonom stanovený poplatok. Vládny návrh je preto možné považovať za nespravodlivý a nesolidárny.
Navrhovaná právna úprava prichádza s jednoduchým, transparentným, stabilným, spravodlivým a solidárnym rámcom pre financovanie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, zabezpečujúcim nezávislosť verejnoprávneho vysielania.
Princípom navrhovanej právnej úpravy je zásada, že každý občan či podnikateľský subjekt by sa mal na financovaní verejnoprávnych médií podieľať len takou mierou, ktorú mu umožňuje jeho príjmová situácia. Zároveň sa v záujme vylúčenia duplicitného zdanenia a zmiernenia administratívnej záťaže navrhuje, aby sa na financovanie verejnoprávnych médií využil existujúci daňový systém štátu. Návrh preto transparentne zákonom stanovuje podiel výdavkov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok, ktorý bude slúžiť na úhrady za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom.
Oproti vládnemu návrhu má navrhovaná právna úprava viacero výhod:
Nezaťažuje obyvateľov ani podnikateľské subjekty dodatočnými poplatkami. Naopak, ruší súčasný systém koncesionárskych poplatkov a nahrádza ich transparentným určením podielu výdavkov zo štátneho rozpočtu na financovanie služieb verejnosti poskytovaných Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom.
Nezaťažuje obyvateľov ani podnikateľské subjekty dodatočnou administratívou spojenou s výberom osobitných poplatkov. Nepredpokladá zriadenie osobitnej inštitúcie poverenej výberom a správou poplatkov, čím šetrí 4% zdrojov – čiže 124 mil. Sk – ktoré môžu ročne plynúť do rozpočtu verejnoprávnych médií.
Prerozdelenie zdrojov medzi Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas vernejšie zodpovedá realite. Kým vládny návrh zachováva podiel akým sú v súčasnosti prerozdeľované koncesionárske poplatky medzi Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas, predkladaná právna úprava navrhuje prerozdelenie financií na základe ich skutočného hospodárenia. Berie do úvahy skutočné náklady aj hospodársky výsledok verejnoprávnych médií a eliminuje tým potrebu neustáleho sanovania ich straty zo