Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon o Slovenskej televízií a zákon o Slovenskom rozhlase, sa predkladá ako iniciatívny návrh skupiny poslancov.
Je reakciou na návrh vlády, ktorý predpokladá úhradu za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom naviazať na odber elektrickej energie. Znamenalo by to de facto zavedenie novej paušálnej spotrebnej dane z elektrickej energie. Tento princíp však nezohľadňuje záujem či možnosti občana sledovať program verejnoprávnych médií, ani jeho schopnosť platiť zákonom stanovený poplatok. Vládny návrh je preto možné považovať za nespravodlivý a nesolidárny.
Navrhovaná právna úprava prichádza s jednoduchým, transparentným, stabilným, spravodlivým a solidárnym rámcom pre financovanie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, zabezpečujúcim nezávislosť verejnoprávneho vysielania.
Princípom navrhovanej právnej úpravy je zásada, že každý občan či podnikateľský subjekt by sa mal na financovaní verejnoprávnych médií podieľať len takou mierou, ktorú mu umožňuje jeho príjmová situácia. Zároveň sa v záujme vylúčenia duplicitného zdanenia a zmiernenia administratívnej záťaže navrhuje, aby sa na financovanie verejnoprávnych médií využil existujúci daňový systém štátu. Návrh preto transparentne zákonom stanovuje podiel výdavkov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok, ktorý bude slúžiť na úhrady za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom.
Oproti vládnemu návrhu má navrhovaná právna úprava viacero výhod:
Nezaťažuje obyvateľov ani podnikateľské subjekty dodatočnými poplatkami. Naopak, ruší súčasný systém koncesionárskych poplatkov a nahrádza ich transparentným určením podielu výdavkov zo štátneho rozpočtu na financovanie služieb verejnosti poskytovaných Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom.
Nezaťažuje obyvateľov ani podnikateľské subjekty dodatočnou administratívou spojenou s výberom osobitných poplatkov. Nepredpokladá zriadenie osobitnej inštitúcie poverenej výberom a správou poplatkov, čím šetrí 4% zdrojov čiže 124 mil. Sk ktoré môžu ročne plynúť do rozpočtu verejnoprávnych médií.
Prerozdelenie zdrojov medzi Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas vernejšie zodpovedá realite. Kým vládny návrh zachováva podiel akým v súčasnosti prerozdeľované koncesionárske poplatky medzi Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas, predkladaná právna úprava navrhuje prerozdelenie financií na základe ich skutočného hospodárenia. Berie do úvahy skutočné náklady aj hospodársky výsledok verejnoprávnych médií a eliminuje tým potrebu neustáleho sanovania ich straty zo
štátneho rozpočtu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny dopad na verejné financie. Predkladaný návrh zákona bude mať dopad na podnikateľské prostredie, no nepredpokladá sa jeho dopad na zamestnanosť a stav životného prostredia.
Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
Návrh zákona zakladá negatívny dopad na výdavky štátneho rozpočtu, ktorých časť bude určená na financovanie služieb verejnosti poskytovaných Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Celkový dopad na štátny rozpočet v roku 2008 ukazuje nasledovná tabuľka:
v tis. Sk
STV
SRo
spolu
podiel na výdavkoch štátneho rozpočtu
0,6%
0,3%
0,9%
objem zdrojov rozpočtu určených pre STV a SRo (rok 2008)
2 221 028
1 110 514
3 331 542
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na výdavky rozpočtov samosprávnych krajov alebo obcí.
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
Odhad vplyvu na obyvateľov
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na obyvateľov, nakoľko návrh predpokladá zrušenie koncesionárskych poplatkov. Znamená to úsporu pre bežnú domácnosť vo výške 140 Sk mesačne alebo 1 680 Sk ročne.
Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, nakoľko návrh predpokladá zrušenie koncesionárskych poplatkov.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 a 2
Vypúšťajú sa slová „osobitného predpisu“ a nahrádzajú sa slovami „tohto zákona“, pretože doterajšia právna úprava sa viaže na osobitný zákon o koncesionárskych poplatkoch, ktorý predpokladá navrhovaný zákon zrušiť. Zároveň vo svojich ďalších ustanoveniach vytvára mechanizmus financovania Slovenského rozhlasu, ktorý sa ale bude riadiť zákonom o Slovenskom rozhlase, teda už nie osobitným predpisom.
V súvislosti s tým sa vypúšťa poznámka pod čiarou č. 28, ktorá odkazovala na tento osobitný predpis, teda zákon č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 3
V § 21 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú ustanovenia o koncesionárksych poplatkoch ako o zdroji príjmu Slovenského rozhlasu a vytvára sa nový mechanizmus jeho financovania prostredníctvom transferu zo štátneho rozpočtu. Výška transferu je určená na 0,3% z celkových výdavkov štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozočte na príslušný rok. Nie je potrebné vytvárať novú osobitnú rozpočtovú kapitolu, použitá bude kapitola Ministerstva kultúry SR.
K bodu 4
Keďže v ustanovení § 21 ods. 1 písm. d) sa hovorí o transfere zo štátneho rozpočtu, je potrebné ustanoviť, že v tomto prípade ide o iný transfer, než aký zakladá nové ustanovenie v § 21 ods. 1 písm. a), ktorý nahrádza doterajšie koncesionárske poplatky. Ostatné transfery zo štátneho rozpočtu, ktoré zákon ustanovuje ako zdroje príjmov Slovenského rozhlasu dostatočne bližšie špecifikované, aby nedošlo k prípadnej zámene.
K bodu 5
V § 21 sa dopĺňa nový ods. 5, ktorý pre Ministerstvo kultúry SR ustanovuje záväznú lehotu, v ktorej musí ministerstvo uskutočniť transfer zo štátneho rozpočtu svojej rozpočtovej kapitoly - na účet Slovenského rozhlasu.
K bodu 6
Nový § 24a obsahuje zrušovacie ustanovenie, ktorým sa zrušuje zákon č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
K čl. II
K bodu 1 a 2
Vypúšťajú sa slová „osobitného predpisu“ a nahrádzajú sa slovami „tohto zákona“, pretože doterajšia právna úprava sa viaže na osobitný zákon o koncesionárskych poplatkoch, ktorý predpokladá navrhovaný zákon zrušiť. Zároveň vo svojich ďalších
ustanoveniach vytvára mechanizmus financovania Slovenskej televízie, ktorý sa ale bude riadiť zákonom o Slovenskej televízii, teda už nie osobitným predpisom.
V súvislosti s tým sa vypúšťa poznámka pod čiarou č. 33, ktorá odkazovala na tento osobitný predpis, teda zákon č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 3
V § 21 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú ustanovenia o koncesionárksych poplatkoch ako o zdroji príjmu Slovenskej televízie a vytvára sa nový mechanizmus jej financovania prostredníctvom transferu zo štátneho rozpočtu. Výška transferu je určená na 0,6% z celkových výdavkov štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozočte na príslušný rok. Nie je potrebné vytvárať novú osobitnú rozpočtovú kapitolu, použitá bude kapitola Ministerstva kultúry SR.
K bodu 4
Keďže v ustanovení § 21 ods. 1 písm. b) sa hovorí o transfere zo štátneho rozpočtu, je potrebné ustanoviť, že v tomto prípade ide o iný transfer, než aký zakladá nové ustanovenie v § 21 ods. 1 písm. a), ktorý nahrádza doterajšie koncesionárske poplatky. Ostatné transfery zo štátneho rozpočtu, ktoré zákon ustanovuje ako zdroje príjmov Slovenskej televízie rozhlasu dostatočne bližšie špecifikované, aby nedošlo k prípadnej zámene.
K bodu 5
V § 21 sa dopĺňa nový ods. 5, ktorý pre Ministerstvo kultúry SR ustanovuje záväznú lehotu, v ktorej musí ministerstvo uskutočniť transfer zo štátneho rozpočtu svojej rozpočtovej kapitoly - na účet Slovenskej televízie.
K čl. III
Účinnosť zákona sa ustanovuje na 1. januára 2008.