NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. VOLEBNÉ OBDOBIE
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra MIŠŠÍKA, Lucie ŽITŇANSKEJ a Stanislava JANIŠA
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republikyč. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
___________________________________________________________________
Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra MIŠŠÍKA, Lucie ŽITŇANSKEJ a Stanislava JANIŠA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republikyč. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava september 2007
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
N Á V R H
Zákon z ................. 2007
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon NR SR č. 350/1996 Z. Z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 77/1998 Z. z., zákona č. 86/2000 Z. z., zákona č. 138/2002 Z. z., zákona č. 100/2003 Z. z., zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 360/2004 Z. z., zákonač. 253/2005 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 320/2005 Z. z., zákona č. 261/2006 Z. z. a zákona č. 199/2007 Z. z.
sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 28 ods.1 sa na konci dopĺňajú slová : „s výnimkou ustanovenia § 36 ods. 4.“
2. § 28 sa dopĺňa novým odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Na vystúpenie rečníka podľa odsekov 1, 2 majú poslanci právo reagovať jednou faktickou poznámkou. Vystúpenie rečníka a poslancov s faktickou poznámkou sa riadia ustanovením § 33“.
3. V § 32 ods. 3 sa na konci prvej vety vypúšťajú slová: „a prenosné telekomunikačné prostriedky.“
4. V § 131 ods. 1 sa na konci dopĺňa veta: „Predseda vlády odpovedá na jednotlivé vylosované otázky v trvaní najviac troch minút.“
5. V § 131 ods. 5 sa na konci dopĺňa veta: „Predseda vlády odpovedá na doplňujúcu otázku v trvaní najviac dve minúty.“
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2008
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov upravuje vo svojej štvrtej časti aj rokovanie na schôdzach Národnej rady Slovenskej republiky.
V § 28 rokovacieho poriadku je ustanovenie, ktoré dáva možnosť vystúpiť predsedovi národnej rady, podpredsedom národnej rady, prezidentovi republiky a členom vlády, kedykoľvek o to požiadajú. Vzhľadom k tomu, že dochádzalo a dochádza k nejednotnému výkladu ustanovenia § 28 rokovacieho poriadku, a v prípade jeho uplatnenia dochádzalo a dochádza k nedorozumeniam pri rokovaní NR SR, najmä pri domáhaní sa vystúpení poslancov s faktickými poznámkami na tieto vystúpenia, ktoré z hľadiska demokracie pochopiteľné, bolo potrebné touto novelou odstrániť možné rozpory v texte zákona a presne stanoviť podmienky vystúpenia rečníkov podľa tohto ustanovenia rokovacieho poriadku.
Zároveň reagujeme na zákaz vnášania prenosných telekomunikačných prostriedkov do rokovacej sály, ktorý je zakotvený v § 32 ods. 3. Myslíme si, že každý poslanec právo aj počas rokovania NR SR používať prenosný počítač a taktiež nevidíme dôvod na to, aby poslanec nemohol mať pri sebe svoj mobilný telefón, ak ho v sále nepoužíva.
Najväčšou zmenou, ktorú navrhujeme uskutočniť prostredníctvom tejto novely je dať možnosť pri hodine otázok predsedovi vlády reagovať na viac ako jednu položenú otázku v 15 minútovom časovom limite, ktorý mu umožňuje § 131 ods. 3. Chceme tým docieliť, aby z množstva vylosovaných otázok predseda vlády v tomto časovom limite odpovedal najmenej na dve položené otázky.
Cieľom tejto krátkej novely je predísť možným konfliktom a zaviesť pravidlá, ktoré napomôžu plynulejšiemu priebehu schôdzí NR SR.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavným zákonmi a s inými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť:
K čl. I. bod 1
Podľa pôvodného ustanovenia § 28 odsek 1, ústavní činitelia uvedení v tomto odseku mohli vystúpiť kedykoľvek ak o to požiadali a muselo sa im udeliť slovo. Toto ustanovenie však bolo v zrejmom rozpore s ustanovením § 36 odsek 4, ktorý uvádza, že počas hlasovania predsedajúci nikomu nemôže udeliť slovo. Preto navrhujeme do ustanovenia §28 ods.1 na koniec vety za čiarku doplniť slová„, s výnimkou ustanovenia §36 ods.4.“, čím sa tento rozpor odstráni.
K čl. I. bod 2
Doplnením nového odseku 3 v § 28 dávame právo poslancovi reagovať na ktorékoľvek vystúpenie rečníka uvedeného v § 28 odsek 1, 2, pričom na vystúpenie
rečníka i poslanca by sa primerane vzťahovalo ustanovenie § 33 o faktickej poznámke.
K čl. I bod 3
Vypustením ustanovenia o zákaze vnášania telekomunikačných prostriedkov do rokovacej sály NR SR zabezpečujeme možnosť používania prenosných počítačov poslancami v rokovacej sále, ako aj možnosť mať pri sebe vlastný mobilný telefón, ktorý poslanec počas schôdze v sále nepoužíva.
K čl. I bod 4 a 5
Cieľom určenia časového limitu na odpoveď predsedu vlády na hodine otázok a časového limitu na odpoveď na doplňujúcu otázku je dať možnosť odpovede na najmenej dve otázky položené poslancami.
K čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvagančnú lehotu navrhujeme účinnosť zákona od 1. januára 2008
D O L O Ž K A
Finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a podnikateľské prostredie
1. Odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona nemá vplyv na verejné financie.
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na životné prostredie.
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na nezamestnanosť a ani na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
5. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie.
D o l o ž k a z l u č i t e ľ n o s t i
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci NR SR Peter MIŠŠÍK, Lucia ŽITŇANSKÁ a Stanislav JANIŠ
2.Názov právneho predpisu: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákonNárodnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu: nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
ani primárnom a ani sekundárnom
nie je upravená v práve Európskej únie – ani v primárnom a ani v sekundárnom
nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Návrh zákona svojou problematikou: nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl.70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnymi normami Európskej únie: vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti s právom ES/EÚ bezpredmetné.