dôstojnosti. Poskytovanie humanitárnej pomoci musí byť nestranné a nesmie byť ovplyvnené príslušnosťou k národu, rase, náboženstvu alebo politickým názorom. Jej jediným kritériom sú potreby ľudí v núdzovej situácii. Neutralita znamená nezapájať sa nikdy do bojov alebo sporov politickej, rasovej, náboženskej alebo ideologickej povahy. K § 4
Deklaruje základné ciele rozvojovej pomoci SR, ktoré vychádzajú najmä z Miléniových rozvojových cieľov OSN z roku 2000 a zo Spoločného vyhlásenia EÚ o rozvojovej politike z roku 2005.
K § 5
Obsahuje nástroje plánovania, na základe ktorých sa realizuje konkrétna rozvojová pomoc. Strednodobá koncepcia rozvojovej pomoci sa vymedzuje v horizonte minimálne piatich rokov a národný program rozvojovej pomoci na obdobie jedného kalendárneho roku.
K § 6
Vymedzuje nástroje rozvojovej pomoci, ako sú granty, finančné príspevky, odpustenie dlhov, rozvojové programy a projekty, poskytovanie nových poznatkov a skúseností, prístup k vzdelávaniu a informovanosti a podpora miestnych a medzinárodne pôsobiacich mimovládnych rozvojových organizácií.
Upravuje poskytnutie krátkodobej humanitárnej pomoci (formami materiálnej a finančnej pomoci) ako reakciu na krízové situácie v postihnutých krajinách, ktoré miestne vlády nie sú schopné zvládnuť a vyžadujú si okamžitú pomoc zo zahraničia. Ide najmä o poskytnutie materiálnych a finančných prostriedkov, záchranných prác, techniky a špecialistov na záchranu ľudí, zabezpečenie základných potrieb vrátane „krízovej“ infraštruktúry (napr. prístupové cesty, telefónne spojenie, pitná voda, provizórne ubytovanie).
Ministerstvo zahraničných vecí SR navyše poskytuje humanitárnu pomoc v podobe humanitárnych projektov, ktoré zahŕňajú komplexnejšiu pomoc v dlhšom časovom horizonte (napr. obnova bývania, socializačné programy a iné).
K § 7
Upravuje povinnosti a pôsobnosť ústredných orgánov štátnej správy. Ústredné orgány štátnej správy sa spolupodieľajú na formulovaní zámerov a cieľov, ako i poskytovaní rozvojovej pomoci v rámci svojich kompetencií.
Ustanovuje sa postavenie ministerstva s prierezovými kompetenciami vo veciach rozvojovej pomoci, iných ústredných orgánov štátnej správy, územnej samosprávy, ktoré sa môžu zapojiť do systému rozvojovej pomoci napríklad formou programov a projektov rozvojovej pomoci.
Ustanovuje, že rozdelenie finančných prostriedkov na realizáciu dvojstrannej rozvojovej pomoci z národného programu pre jednotlivé krajiny bude aj naďalej v kompetencii ministerstva.
Ukladá sa povinnosť ústredným orgánom informovať národného koordinátora o účasti na rozvojových programoch a rozvojových projektoch, predkladať štatistické informácie o oficiálnej rozvojovej pomoci SR v súlade s pravidlami Výboru OECD pre rozvojovú pomoc.
Ustanovuje sa používanie loga Slovak Aid pri poskytovaní rozvojovej pomoci. Symbol s textom “Slovak Aid” označuje donorské aktivity Slovenskej republiky. Logo sa používa na oficiálnych dokumentoch, správach, plagátoch a propagačných materiáloch, pri podporených projektoch a programoch rozvojovej pomoci vrátane humanitárnej pomoci, na vozidlách prepravujúcich slovenskú pomoc atď.