K bodu 26
Nárok na uplatnenie štátnej prémie voči štátnemu rozpočtu sa posúva z 10 na 15 kalendárnych dní po uplynutí príslušného roka. Predĺžením tohto obdobia sa stavebným sporiteľniam vytvorí väčší časový priestor na kvalitné spracovanie veľkého objemu dát.
K bodu 28
Touto úpravou sa rozširujú stavebné účely, na ktoré môže byť použitý stavebný úver, a to napr. na financovanie zariadení, využívajúcich alternatívne zdroje energie, čističky odpadových vôd, prípravu stavebného pozemku, určeného na výstavbu rodinných domov a bytových domov, pripojenia na verejné inžinierske siete, vypracovanie územnej a projektovej dokumentácie, získanie energetického certifikátu rodinného domu alebo bytového domu. Súčasne sa vytvoria podmienky na úsporu energií.
Významnou mierou sa rozširuje možnosť použitia cieľovej sumy vrátane stavebného úveru pre právnické osoby, a to prakticky na všetky stavebné účely, zadefinované zákonom, s výnimkou úhrady podielu bytovému družstvu na účel nadobudnutia bytu, pričom táto výnimka je zakotvená aj v doterajšom znení.
Zároveň sa vymedzuje stavebný účel pre samostatne zriadenú kategóriu stavebných sporiteľov - spoločenstvá vlastníkov bytov.
Doterajšia, ako aj upresnená navrhovaná právna úprava zákona v § 10a ods. 2 písm. b), umožňuje stavebnému sporiteľovi, ktorý si neuplatnil nárok, resp. ktorému po šesť a viac rokoch sporenia nebol poskytnutý stavebný úver, použiť nasporené vklady stavebného sporenia a štátnu prémiu aj na iné ako stavebné účely. Predložený návrh má za cieľ zrovnoprávniť s týmito sporiteľmi tých stavebných sporiteľov, ktorým síce bol poskytnutý stavebný úver, ale súčasťou ich cieľovej sumy sú tiež vklady a štátne prémie pripísané na účet stavebného sporenia za obdobie šesť a viac rokov. Preukázanie účelového použitia prostriedkov získaných stavebným sporením sa tak bude týkať iba tej časti cieľovej sumy, ktorú tvorí stavebný úver a finančné prostriedky, vrátane štátnej prémie, nasporené za obdobie kratšie ako šesť rokov.
K bodu 29
Prechodné ustanovenia zakladajú pre stavebné sporiteľne povinnosť prispôsobiť svoje právne pomery ustanoveniam tohto zákona do ½ roka od nadobudnutia účinnosti zákona a v tomto termíne zakladajú tiež povinnosti stavebným sporiteľniam prispôsobiť zásady stavebného sporenia a všeobecné obchodné podmienky. Zároveň sa upravuje právny režim stavebných úverov poskytnutých na stavebné účely zo zdrojov mimo fondu stavebné sporenia podľa doterajšieho znenia zákona, nakoľko podľa návrhu nového znenia sa budú môcť tieto úvery poskytovať aj iným osobám, nielen stavebným sporiteľom.
Prechodnými ustanoveniami sa ďalej navrhuje, aby udelené bankové povolenie na tú činnosť stavebnej sporiteľne, ktorej obsah sa nemení, ale mení sa len terminológia (vykonávanie prevodov peňažných prostriedkov) zostalo naďalej v platnosti. Na vykonávanie tých bankových činností, ktorých obsah sa zákonom rozšíril, bude stavebná sporiteľňa povinná požiadať NBS o vydanie nového bankového povolenia, to znamená o prelicencovanie.