Kvalifikovaný odhad maximálne možného dopadu v prípade uplatnenia minimálnej mzdy vo výške 8 100 Sk na štátny rozpočet v roku 2008 bol vyčíslený ako odhad predpokladaného nárastu potreby prípadných doplatkov do novej výšky minimálnej mzdy oproti potrebe doplatkov do súčasnej výšky 7 600 Sk mesačne. Pri vyčíslení odhadu dopadu sa ďalej vychádzalo z nasledovných skutočností:
-z odhadu súčasného zaradenia zamestnancov do platových tried a platových stupňov na základe posledne známych údajov Ministerstva financií Slovenskej republiky,
-z predpokladanej výšky nadtarifných zložiek, ktoré sa z celkovej mzdy zamestnanca na účely zistenia doplatku do minimálnej mzdy neodpočítavajú (odmeny, osobný príplatok a niektoré ďalšie príplatky), ktorú možno odhadnúť na cca 10 % tarifného platu (podľa údajov výberového štatistického zisťovania o štruktúre celkovej priemernej mesačnej mzdy, vykonaného Treximou, spol. s r.o. v rámci Informačného systému o priemerných zárobkoch za I. štvrťrok 2007, predstavovali nadtarifné zložky platy spolu cca 23 %),
-z predpokladu, že doplácať do sumy minimálnej mzdy sa bude len zamestnancovi, ktorého platová tarifa podľa pripravovaného nového zákona o verejnej službe, zvýšená o 10 %, je nižšia ako navrhovaná minimálna mzda,
-že ročný dopad na štátny rozpočet bude predstavovať 12-násobok rozdielu medzi úhrnom súm doplatkov do maximálnej výšky minimálnej mzdy 8 100 Sk a úhrnom súm doplatkov do súčasnej výšky minimálnej mzdy 7 600 Sk na mesiac.
Možný dopad zvýšenia minimálnej mzdy na štátny rozpočet v rokoch 2009 a 2010 bol odhadnutý na základe predpokladu, že
-pre rok 2009 bude minimálna mzda ustanovená sumou 8 670 Sk mesačne a pre rok 2010 sumou 9 240 Sk mesačne, pričom dopadom sa rozumie rozdiel medzi prípadnou potrebou vyplácať doplatok do novej výšky minimálnej mzdy oproti prípadnému doplatku do výšky minimálnej mzdy za predchádzajúci rok,
-nezmení sa predpokladaný počet zamestnancov odmeňovaných podľa pripravovaného zákona o verejnej službe a odhliadne sa od prípadného posunu v počtoch zamestnancov zaradených do jednotlivých platových tried a stupňov oproti súčasnosti,
-stupnice platových taríf v novom zákone o verejnej službe sa medziročne zvýšia vždy o 5 %, pričom ďalšie predpoklady uvedené vyššie (predpokladaná výška nadtarifnej zložky 10 % a výpočet ročného dopadu na štátny rozpočet ako 12-násobok mesačných rozdielov) ostanú bez zmeny a
-nedôjde ku zmenám vo výške odvodov na sociálne poistenie a verejné zdravotné poistenie.
Na základe vyššie uvedeného postupu celkový počet zamestnancov, po zohľadnení predpokladanej priemernej výšky 10 % sumy tarifného platu zahrňovanej do platu zamestnanca vo forme nadtarifnej zložky k platu, s nárokom na prípadný doplatok v roku 2008 možno odhadnúť na cca 225 osôb, v roku 2009 na cca 252 osôb a v roku 2010 na cca 465 osôb.
V tomto odhadovanom počte sú aj ostatní zamestnanci školstva, ktorých kompetencie sú vykonávané obcami a vyššími územnými celkami. Vzhľadom na chýbajúce relevantné údaje o ich zaradení do platových tried a stupňov nie je možné ich počet kvalifikovane odhadnúť. Možno však predpokladať, že práve u tejto skupiny zamestnancov (nepedagogickí zamestnanci škôl a školských zariadení) sa môže najčastejšie vyskytnúť potreba vyplácať k platu doplatok do výšky minimálnej mzdy.