Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá v zmysle Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2007.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov upravuje tvorbu a použitie sociálneho fondu na rozvoj podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
Účelom návrhu zákona je rozšíriť možnosti použitia prostriedkov sociálneho fondu aj na úhradu nákladov na posudky, expertízy a na iné služby nevyhnutné na realizáciu kolektívneho vyjednávania. Návrhom zákona sa ďalej umožňuje tvoriť ďalší prídel do sociálneho fondu aj u zamestnávateľov, u ktorých osobitný predpis zakazuje pôsobenie odborovej organizácie, takže nie je možné u týchto zamestnávateľov dohodnúť tvorbu ďalšieho prídelu v kolektívnej zmluve. Zároveň sa navrhuje zapracovať požiadavku zákazu diskriminácie zamestnancov pri použití prostriedkov sociálneho fondu pre oblasť pracovnoprávnych vzťahov alebo obdobných pracovných vzťahov, v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou v zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon).
Keďže sa nenavrhuje zvýšenie tvorby sociálneho fondu, predložený návrh zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet a na ostatné verejné rozpočty, nemá vplyv na zamestnanosť, tvorbu pracovných miest, obyvateľstvo, ani žiadny dopad na životné prostredie. Pokiaľ zamestnávateľ, u ktorého nebola uzatvorená kolektívna zmluva nevyužije fakultatívnu možnosť tvoriť povinný prídel do sociálneho fondu v rámci stanoveného rozpätia nad rámec minimálnej výšky, ktorá sa mohla doteraz využiť len ak sa vyšší povinný prídel dohodol v kolektívnej zmluve, uplatnenie zákona nebude mať dopad ani na hospodárenie podnikateľskej sféry.
Návrh zákona je v súlade s čl. 36 Ústavy Slovenskej republiky a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, najmä s Dohovorom Medzinárodnej organizácie práce o rovnakom odmeňovaní mužov a žien za prácu rovnakej hodnoty č. 100/1951, ako aj s právom Európskeho spoločenstva a s právom Európskej únie.
Sekcia rozpočtovej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky v stanovisku č. 14556/2007-411 z 27. 3. 2007 oznámila, že k predloženému návrhu zákona pripomienku k § 6 ods. 1. Navrhuje znenie odseku 1 rozdeliť na dve samostatné vety. Navrhované znenie tohto ustanovenia neumožňuje vykonať takúto úpravu.