DÔVODOVÁ SPRÁVA
I. Všeobecná časť
Predkladaný návrh novely zákona o dani z príjmov reaguje na nepriaznivú
sociálnu situáciu časti dôchodcov a tiež na snahy vlády SR zvýšiť mieru
medzigeneračnej solidarity v spoločnosti prostredníctvom opatrení vykonaných cez
daňovú legislatívu.
Navrhuje rozšíriť jestvujúcu možnosť daňovej asignácie, t.j. poukázanie časti
zaplatenej dane daňovníkom inej osobe, v tomto prípade svojmu rodičovi, ktorý je
poberateľom starobného alebo invalidného dôchodku. Výška takto poukázanej dane sa
určuje pre daňovníka sumou 1750,- Sk za zdaňovacie obdobie.
Návrh je výrazom medzigeneračnej solidarity zamestnaných detí so svojimi
rodičmi. Čiastočne odstraňuje znevýhodnenie najmä rodičov viacdetných rodín,
ktorých životná úroveň bola spravidla nižšia aj v čase starostlivosti o nezaopatrené deti
a je nižšia aj v čase poberania dôchodkových dávok. Pri existencii priebežného
dôchodkového piliera sa tak ich zamestnané deti viac solidarizujú s inými ako
vlastnými rodičmi.
Návrh je sociálne spravodlivejší i k daňovníkom, pretože nemôže nastať
situácia, že chudobnejší podporujú bohatších /viď. „vianočný príspevok“, na ktorý sa
skladajú cez dane aj rodičia z rodín, kde je príjem na osobu nižší, ako príjem
dôchodcov – poberateľov vianočného príspevku/.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi
a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami,
ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona bude mať dopad na štátny rozpočet i na
verejné financie. Jeho presnú výšku nie je možné špecifikovať, pretože využitie tohto
inštitútu bude pre daňovníkov dobrovoľné. V prípade, žeby túto možnosť využilo cca
300 000 daňovníkov, dopad na rozpočet znížením príjmov by bol cca 500 miliónov
Sk. Pri súčasnom výraznom raste daňových príjmov /v roku 2006 vyššie príjmy oproti
očakávaniam cca 20 mld. Sk/ to štátny rozpočet ani rozpočty obcí neohrozí.