NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
404
VLÁDNY NÁVRH
Zákon
z .................. 2007,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 23/2002 Z. z., zákona č. 525/2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 342/2006 Z. z. a zákona č. 102/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 sa za slová „porovnávacej reklamy“ vkladajú slová „a reklamy, ktorá je nekalou obchodnou praktikou1a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a znie:
„1a) § 7 9 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.“.
2.V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenami f) a g), ktoré znejú:
„f) klamlivou reklamou je reklama tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, označenia pôvodu výrobkov a iných práv a záväzkov, ktorá uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená alebo ku ktorým sa dostane, a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb alebo ktorá poškodzuje alebo môže poškodiť tieto osoby,
g) objednávateľom reklamy je ten, kto si objedná u šíriteľa reklamy šírenie reklamy.“.
3.V § 3 ods. 1 sa citácia v poznámke pod čiarou k odkazu 8 nahrádza citáciou, ktorá znie:
„§ 4 ods. 5 zákona č. 250/2007 Z. z.“.
4.V § 3 odsek 2 znie:
„(2) Reklama nesmie byť klamlivá, pričom pri posudzovaní klamlivosti reklamy sa zohľadnia všetky jej znaky, najmä informácie, ktoré obsahuje o
a)tovare a službách, ich dostupnosti, vyhotovení, zložení, spôsobe a dátume výroby alebo dodania, vhodnosti a spôsobe použitia, množstve, zemepisnom alebo obchodnom pôvode alebo o výsledkoch, ktoré možno očakávať od ich použitia alebo o výsledkoch ich skúšok alebo kontrol,
2
b)cene alebo spôsobe, akým je vypočítaná a podmienkach, za ktorých sa tovar a služby dodávajú alebo poskytujú,
c)charakteristických znakoch súťažiteľa reklamy, najmä jeho totožnosti, kvalifi-kovanosti, jeho chránenom priemyselnom práve, duševnom vlastníctve, ocenení alebo vyznamenaní.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9 sa vypúšťa.
5.V § 3 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Reklama nesmie mať znaky nekalej obchodnej praktiky1a).“.
Doterajšie odseky 4 až 8 sa označujú ako odseky 5 až 9.
6.V § 4 odsek 2 znie:
„(2) Porovnávacia reklama je prípustná, ak
a)porovnáva produkty, ktoré uspokojujú rovnaké potreby alebo určené na rovnaký účel,
b)objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností produktov vrátane ich ceny; pri produktoch s označením pôvodu4) porovnáva iba produkty s rovnakým označením,
c)nediskredituje ani nehaní ochranné známky, obchodné mená, ďalšie rozlišovacie znaky, tovary, služby, činnosti alebo okolnosti súťažiteľa,
d)nevyužíva nečestne výhodu dobrého mena ochrannej známky, obchodného mena alebo iných rozlišujúcich znakov súťažiteľa alebo označenie pôvodu konkurenčných produktov,
e)nepredstavuje tovar alebo služby ako napodobeniny alebo kópie tovaru alebo služieb označených chránenou ochrannou známkou alebo obchodným menom,
f)nevyvoláva zámenu medzi obchodníkmi, medzi objednávateľom reklamy a súťažiteľom alebo medzi ochrannými známkami, obchodnými menami, inými rozlišujúcimi znakmi, tovarmi alebo službami objednávateľa reklamy a súťažiteľa,
g)nie je klamlivá,
h)nie je jej súčasťou nekalá obchodná praktika.1a)“.
7.V § 11 ods. 2 sa za číslovku „4“ vkladá text „ods. 1 až 3“.
8.V § 11 ods. 3 písm. b) sa číslovka „5“ nahrádza číslovkou „6“.
9.V § 11 ods. 3 písm. c) sa text „4 a 6 až 8“ nahrádzajú textom „5 a 7 až 9“.
10.V § 11 ods. 3 písm. d) sa číslovka „4“ nahrádza číslovkou „5“.
11.V § 11 ods. 3 písm. e) sa za číslovku „4“ vkladá text „ods. 1 až 3“.
12.Príloha k zákonu sa dopĺňa bodom 5, ktorý znie:
„5. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (smernica o nekalých obchodných praktikách) (Ú. v. L 149/22, 11. 6. 2005).“.
3
Čl. II
Zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z., zákona č. 22/2004 Z. z., zákona č. 451/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 266/2005 Z. z., zákona č. 308/2005 Z. z. a zákona č. 646/2005 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.Poznámka pod čiarou k odkazu 1 znie:
„1) Občiansky zákonník, zákon č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov, zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov, zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 465/2005 Z. z., zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov, zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 431/2004 Z. z., zákon č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch v znení neskorších predpisov.“.
2.V § 4 ods. 2 písm. g) sa bodka na konci nahrádza čiarkou a dopĺňajú sa písmená h) a i), ktoré znejú:
„h) vybavuje sťažnosti spotrebiteľov,
i) objasňuje priestupky.10a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 10a znie:
„10a) Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.“.
3.V § 4 ods. 3 písm. e) sa bodka na konci nahrádza čiarkou a dopĺňa sa písmeno f), ktoré znie:
„f) vyhotovovať obrazové, zvukové a obrazovo-zvukové záznamy na zdokumentovanie zistených nedostatkov.“.
4.V § 5 ods. 5 písm. g) sa bodka na konci nahrádza čiarkou a dopĺňa sa písmeno h), ktoré znie:
„h) vyhotovovať obrazové, zvukové a obrazovo-zvukové záznamy na zdokumentovanie zistených nedostatkov.“.
5.V § 6 ods. 1 písm. c) sa bodka na konci nahrádza čiarkou a dopĺňa sa písmeno d), ktoré znie:
„d) nariadi záväzným pokynom kontrolovanej osobe vykonať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.“.
6.V § 8 ods. 1 písm. e) sa bodka na konci nahrádza čiarkou a dopĺňa sa písmeno f), ktoré znie:
„f) kontrolovanej osobe zakáže nekalú obchodnú praktiku, ktorá ešte nebola vykonaná, ale
4
jej vykonanie bezprostredne hrozí, a to aj bez dôkazu o škode a bez ohľadu na zavinenie.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18b znie:
„18b) § 7 až 9 zákona č. 250/2007 Z. z.“.
7.V § 9 ods. 1 písm. a) sa suma „100 000 Sk“ nahrádza sumou „200 000 Sk“ a suma „200 000 Sk“ sumou „500 000 Sk“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2008.