Dôvodová správaZákonom č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola realizovaná reforma dôchodkového systému spočívajúca v zavedení II. piliera dôchodkového zabezpečenia do systému dôchodkového zabezpečenia popri starobnom positení. I. pilier, starobné poistenie zabezpečuje dôchodok za podmienok a v rozsahu stanovenom v zákone. II. pilier dôchodkového zabezpečenia je systémom starobného dôchodkového sporenia, ktorý na báze individuálnej zodpovednosti jednotlivca a princípu zásluhovosti zabezpečuje príjem sporiteľa v starobe a príjem pozostalých pre prípad úmrtia sporiteľa.
Navrhuje sa, aby systém starobného dôchodkového zabezpečenia ako kombinácie starobného poistenia a starobného dôchodkového sporenia bol štátom garantovaný na úrovni ústavného zákona.
Pri demografickom vývoji, z ktorého vyplývajú narastajúce požiadavky na verejné financie pri zabezpečení príjmu v starobe z I. piliera dôchodkového zabezpečenia vo forme dôchodkového poistenia je starobné dôchodkové sporenie riešením zabezpečujúcim na báze individuálnej zodpovednosti a zásluhovosti príjem v starobe.
Do systému starobného dôchodkového sporenia sa od jeho vzniku zapojilo viac ako 1, 5 milióna občanov Slovenska z približne 2, 3 milióna pracujúcich. Ak viac ako 1, 5 milióna občanov Slovenska prejavilo dôveru v systém dôchodkového starobného sporenia a prevzalo na sebe zodpovednosť za svoj príjem v starobe je povinnosťou štátu garantovať stabilitu systému starobného dôchodkového sporenia ako takého a pre individuálneho sporiteľa podmienky, za ktorých do systému vstúpil.
Starobné dôchodkové sporenie je nástrojom zabezpečujúcim vysokú a dlhodobú finančnú istotu systému dôchodkového zabezpečenia. Stabilita systému dôchodkového sporenia je predpokladom vysokej a dlhodobej istoty tohto systému preto si zasluhuje ústavnú ochranu.
Účasťou v systéme dôchodkového sporenia za zákonom stanovených podmienok prevzali na seba občania individuálnu zodpovednosť za svoj príjem v starobe. Títo občania majú právo, aby podmienky, za ktorých vstúpili do systému dôchodkového zabezpečenia neboli menené v ich neprospech v priebehu ich účasti na starobnom dôchodkovom sporení a toto ich právo si vzhľadom na prevzatie individuálnej osobnej zodpovednosti za príjem v starobe zasluhuje ústavnú ochranu.
V januári 2007 bol do Národnej rady Slovenskej republiky predložený návrh Ústavného zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorý na základe výsledkov hlasovania z 06. februára 2007 nebol predložený do druhého čítania.
V lete tohto roka bol do medzirezortného pripomienkového konania predložený návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o č. 461/2003 Z. z. o sociálnom zabezpečení a niektoré ďalšie zákony, vrátane zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení.