Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
17. schôdza výboru
93
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
z 8. júna 2007
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 269)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
prerokoval
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 269) a
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 269);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 269) schváliť;
C. u k l a d á
predsedovi výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému vládnemu návrhu zákona predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky.
Tibor C A B A J
predseda výboru
Renáta Zmajkovičová
overovateľ výboru
príloha k uzn. č. 93 – tlač 269
1. Čl. I, k 4. bodu
V § 4 ods. 1 navrhované znenie nového písmena i) nahradiť týmto znením:
„i) obstaráva a schvaľuje program rozvoja v oblasti poskytovania sociálnych služieb a spolupracuje s obcami a inými právnickými a fyzickými osobami pri výstavbe zariadení a bytov určených na poskytovanie sociálnych služieb,“
Predložený návrh je v súlade so zámerom vlády SR doplniť súčasné kompetencie samosprávnych krajov v správe a výstavbe zariadení na poskytovanie sociálnych služieb aj o schvaľovanie programov rozvoja v oblasti poskytovania sociálnych služieb, čo im umožní uchádzať sa o dotácie zo štátneho fondu rozvoja bývania bez toho, aby súčasne zasiahli do samostatnej kompetencie miest a obcí riadiť na vlastnom území výstavbu bytov a bytových zariadení.
2. V čl. I, 17. bod znie:
„17. § 11 ods. 2 písm. o) sa vypúšťajú slová „samosprávneho kraja (ďalej len „úrad“) a určovať jeho organizačnú štruktúru“.“.
V citovanom ustanovení sa prevedie nielen legislatívno-technická úprava zohľadňujúca umiestnenie príslušných legislatívnych skratiek v zákone, ale zároveň sa odníme z kompetencie zastupiteľstva určovať organizačnú štruktúru úradu. Predsedovi samosprávneho kraja ako jeho výkonnému orgánu nezveruje zákon oprávnenie priamo určovať organizačnú štruktúru úradu, ktorého činnosť riadi riaditeľ úradu teda osoba zodpovedná predsedovi. Je nepochybné, že prvoradým záujmom predsedu ako výkonného orgán je vytvorenie optimálnej skladby organizačnej štruktúry úradu a počtu jeho zamestnancov, s ktorými je schopný čo najefektívnejšie realizovať plnenie úloh, ktoré pre samosprávny kraj vyplývajú z príslušných právnych predpisov, a za plnenie ktorých nesie predseda zodpovednosť voči obyvateľom samosprávneho kraja.
3. V čl. I sa za 24. bod vkladá nový 25. bod, ktorý znie:
„25. § 19b vrátane nadpisu znie:
„§ 19b
Plat hlavného kontrolóra
(1) Plat hlavného kontrolóra je trojnásobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky18ba) za predchádzajúci kalendárny rok.
(2) Zastupiteľstvo môže schváliť hlavnému kontrolórovi mimoriadnu polročnú odmenu do výšky 30 % platu ustanoveného podľa odseku 1.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18ba znie:
18ba) Zákon č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 215/2004 Z. z.“.“.
Doterajší 25. bod sa označuje ako 26. bod.
Nanovo sa definuje aj plat hlavného kontrolóra, ktorý nebude závisieť od výšky platu predsedu, ale bude násobkom priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za predchádzajúci kalendárny rok. Tiež sa výslovne ustanovuje, že odmena bude môcť byť hlavnému kontrolórovi vyplatená maximálne dvakrát za rok, čím sa sleduje zachovanie zmyslu odmeny, ktorým je motivácia k lepším výkonom.
4. V čl. I sa za 24. bod vkladá nový 25. bod a 26. bod, ktoré znejú:
„25. V § 21 ods. 1 sa vypúšťa časť vety za bodkočiarkou.
26. V § 21 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Vnútornú organizáciu úradu, počet zamestnancov a skladbu ich pracovných
funkcií ustanovuje organizačný poriadok úradu, ktorý vydáva predseda.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.“.
Doterajší 25. bod sa označuje ako 27. bod.
V súlade s vyššie avizovanými zmenami sa vypúšťa z kompetencie zastupiteľstva oprávnenie určovať počet a skladbu pracovných funkcií zamestnancov VÚC a explicitne sa v novom odseku 2 ustanovuje, že organizačný poriadok VÚC bude vydávať predseda.