terapeutickej alternatívy poskytnutej pacientovi vo výnimočných prípadoch v plnej výške,
•zrušenie regulácie cien v zdravotníctve k 1.5.2006 po podpise zmlúv o poskytovaní zdravotných výkonov so zdravotnými poisťovňami.
Ďalšími, špecifickými príčinami zadlžovania sú:
•nárast nákladov na lieky, špeciálny zdravotnícky materiál a krv,
•nárast cien energií, pohonných hmôt,
•zvýšené finančné výdavky súvisiace s exekúciami, súdnymi spormi,
•financovanie údržby a stráženia nepotrebného nehnuteľného majetku,
•delimitácia (odštátnenie) ziskových činností ako napr. dialýza, patológia, záchranná služba, nukleárna medicína, verejné lekárne,
•energetická náročnosť budov a technológií,
•neprofesionálne riadenie nemocníc.
Ako ďalšie faktory, ktoré majú negatívny dopad na financovanie systému zdravotnej starostlivosti možno spomenúť penalizáciu, súdne vymáhania pohľadávok a následné výkony rozhodnutí voči zdravotníckym zariadeniam zo strany dodávateľov, ktoré po nadobudnutí platnosti odčerpávajú prostriedky určené na bežnú prevádzku a zvyšujú zadlženie. V súčasnosti je od zdravotníckych zariadení v pôsobnosti MZ vymáhaných formou exekúcie 343,4 milióna Sk, z toho 215,5 milióna Sk je istina, 61,1 milióna Sk predstavuje príslušenstvo pohľadávky a až 56,7 milióna tvoria trovy exekúcie. Tento trend sa postupne zhoršuje, čím dochádza k značnému nárastu predražovaniu úhrady existujúcich záväzkov a odčerpávaniu zdrojov zo systému.
Správa o činnosti akciovej spoločnosti Veriteľ za celé obdobie jej existencie bude predložená na rokovanie vlády v súlade s plánom práce Vlády SR do 30.6.2007 pod gesciou ministra financií.
4. Odmeňovanie zdravotníckych pracovníkov v rokoch 2002 až 2007 Odmeňovanie zamestnancov rozpočtovej sféry (a teda aj zamestnancov zdravotníckych zariadení) s účinnosťou od 1. mája 1992 upravoval zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov a nariadenie vlády SR č. 249/1992 Zb. o platových pomeroch zamestnancov v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov.
V roku 1996 bol vypracovaný materiál „Dlhodobá stratégia stability lekárov a zdravotníckych pracovníkov, stav privatizácie zdravotníckych zariadení vrátane koncepcie na roky 1996 až 1998 a návrh na zefektívnenie činnosti zdravotníckych zariadení". Nárast tarifných platov bol rozložený do 3 etáp. I. aj II. etapa nárastu tarifných platov bola realizovaná bez finančného krytia. Z dôvodu platobnej neschopnosti zdravotníckych zariadení v systéme zdravotného poistenia sa III. etapa v stanovenom termíne nerealizovala. Pristúpilo sa k nej až v júni 2001.
Od 1. apríla 2002 nadobudol účinnosť zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe. Počet platových tried v stupnici platových taríf sa v zákone o verejnej službe rozšíril z 12 na 14 a počet stupňov z 10 na 12 (od 1.4.2002 plat v 12. stupni 14. platovej triedy v osobitnej stupnici určenej pre zdravotníckych pracovníkov predstavoval 26.250 Sk).