Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a zákon č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve, sa predkladá ako iniciatívny návrh skupiny poslancov.
Návrhom zákona sa znižuje sadzba dane z príjmov pre fyzické i právnické osoby zo súčasných 19% na 17%. Zároveň sa mení prerozdelenie výnosu dane z príjmov fyzických osôb pre obce zo súčasných 70,3% na 75% a pre VÚC zo súčasných 23,5% na 25%. Kompenzuje sa tým negatívny dosah zníženia sadzby dane z príjmov na rozpočty obcí a VÚC. Celý výnos dane z príjmov fyzických osôb tak bude na základe návrhu zákona smerovať do rozpočtov samospráv.
Navrhovaná právna úprava zakladá negatívny vplyv na verejné financie v krátkodobom horizonte, nakoľko znižuje príjmy štátneho rozpočtu a rozpočtu samosprávnych krajov a obcí. V strednodobom horizonte sa však predpokladá opätovné zvýšenie výberu dane z príjmov vplyvom zvýšenej daňovej základne (vyššia zamestnanosť, prílev PZI, rast miezd, ziskov a spotreby).
Tabuľka nižšie obsahuje jednoduchú statickú analýzu vplyvu zníženia sadzby dane z príjmov na štátny rozpočet a rozpočty obcí a VÚC. Je potrebné upozorniť, že prepočet nezohľadňuje zvýšený výber dane z pridanej hodnoty vplyvom zvýšenej spotreby (rast čistých príjmov obyvateľstva a ziskov podnikateľských subjektov), ani dynamický efekt zvýšenia výberu dane z príjmov prostredníctvom zvýšenia daňovej základne (nové podniky, rast zamestnanosti, zvýšená ochota priznania príjmov).
Vplyv znižovania daní na VF
19%
19%
19%
17%
17%
17%
rozdiel
rozdiel
rozdiel
(v mil. Sk)
2008
2009
2010
2008
2009
2010
2008
2009
2010
Dane z príjmov celkom
111 138
121 167
130 335
99 439
108 413
116 616
-11 699
-12 754
-13 719
Daň z príjmov fyzických osôb
50 719
55 049
59 775
45 380
49 254
53 483
-5 339
-5 795
-6 292
z toho štátny rozpočet
4 481
4 913
5 350
0
0
0
-4 481
-4 913
-5 350
obce
34 654
37 575
40 790
34 035
36 941
40 112
-619
-634
-678
VÚC
11 584
12 561
13 635
11 345
12 314
13 371
-239
-247
-264
Daň z príjmov právnických osôb
55 995
61 431
65 675
50 101
54 965
58 762
-5 894
-6 466
-6 913
Daň z príjmov vyberaná zrážkou
4 424
4 687
4 885
3 958
4 194
4 371
-466
-493
-514
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľov a podnikateľskej sféry. Vplyvom zníženia sadzby dane sa zvýšia čisté príjmy pracujúcich a tým aj životná úroveň obyvateľstva. Právnickým osobám sa znížením daňovej sadzby vytvorí väčší priestor na reinvestície zisku.
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie a na
zamestnanosť v Slovenskej republike. Zvýšením konkurencieschopnosti Slovenska v oblasti získavania priamych zahraničných investícií sa predpokladá ďalšie zvyšovanie hospodárskeho rastu a tým aj tvorby nových pracovných príležitostí. Povedie to k vyššej zamestnanosti a k ďalšiemu poklesu miery nezamestnanosti.
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny dopad na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi, právom Európskych spoločenstiev, Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Upravuje sa výška sadzby dane z príjmov z 19% na 17% pre fyzické osoby aj pre právnické osoby.
K bodu 2
V nadväznosti na úpravu výšky sadzby dane z príjmov v § 15 z 19% na 17% sa upravuje aj výška sadzby preddavku na daň zo zdaniteľnej mzdy z 19% na 17%.
K Čl. II
K bodu 1
V nadväznosti na úpravu výšky sadzby dane z príjmu sa upravuje výška podielu obcí na výnose dane z príjmu fyzických osôb zo 70,3% na 75%.
K bodu 2
V nadväznosti na úpravu výšky sadzby dane z príjmu sa upravuje výška podielu vyšších územných celkov na výnose dane z príjmu fyzických osôb z 23,5% na 25%.
K Čl. III
Účinnosť zákona sa ustanovuje na 1. januára 2008.