Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a zákon č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve, sa predkladá ako iniciatívny návrh skupiny poslancov.
Návrhom zákona sa znižuje sadzba dane z príjmov pre fyzické i právnické osoby zo súčasných 19% na 17%. Zároveň sa mení prerozdelenie výnosu dane z príjmov fyzických osôb pre obce zo súčasných 70,3% na 75% a pre VÚC zo súčasných 23,5% na 25%. Kompenzuje sa tým negatívny dosah zníženia sadzby dane z príjmov na rozpočty obcí a VÚC. Celý výnos dane z príjmov fyzických osôb tak bude na základe návrhu zákona smerovať do rozpočtov samospráv.
Navrhovaná právna úprava zakladá negatívny vplyv na verejné financie v krátkodobom horizonte, nakoľko znižuje príjmy štátneho rozpočtu a rozpočtu samosprávnych krajov a obcí. V strednodobom horizonte sa však predpokladá opätovné zvýšenie výberu dane z príjmov vplyvom zvýšenej daňovej základne (vyššia zamestnanosť, prílev PZI, rast miezd, ziskov a spotreby).
Tabuľka nižšie obsahuje jednoduchú statickú analýzu vplyvu zníženia sadzby dane z príjmov na štátny rozpočet a rozpočty obcí a VÚC. Je potrebné upozorniť, že prepočet nezohľadňuje zvýšený výber dane z pridanej hodnoty vplyvom zvýšenej spotreby (rast čistých príjmov obyvateľstva a ziskov podnikateľských subjektov), ani dynamický efekt zvýšenia výberu dane z príjmov prostredníctvom zvýšenia daňovej základne (nové podniky, rast zamestnanosti, zvýšená ochota priznania príjmov).
Vplyv znižovania daní na VF
Daň z príjmov fyzických osôb
Daň z príjmov právnických osôb
Daň z príjmov vyberaná zrážkou
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľov a podnikateľskej sféry. Vplyvom zníženia sadzby dane sa zvýšia čisté príjmy pracujúcich a tým aj životná úroveň obyvateľstva. Právnickým osobám sa znížením daňovej sadzby vytvorí väčší priestor na reinvestície zisku.
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie a na
zamestnanosť v Slovenskej republike. Zvýšením konkurencieschopnosti Slovenska v oblasti získavania priamych zahraničných investícií sa predpokladá ďalšie zvyšovanie hospodárskeho rastu a tým aj tvorby nových pracovných príležitostí. Povedie to k vyššej zamestnanosti a k ďalšiemu poklesu miery nezamestnanosti.Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny dopad na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi, právom Európskych spoločenstiev, Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Upravuje sa výška sadzby dane z príjmov z 19% na 17% pre fyzické osoby aj pre právnické osoby.
K bodu 2
V nadväznosti na úpravu výšky sadzby dane z príjmov v § 15 z 19% na 17% sa upravuje aj výška sadzby preddavku na daň zo zdaniteľnej mzdy z 19% na 17%.
K Čl. II
K bodu 1
V nadväznosti na úpravu výšky sadzby dane z príjmu sa upravuje výška podielu obcí na výnose dane z príjmu fyzických osôb zo 70,3% na 75%.
K bodu 2
V nadväznosti na úpravu výšky sadzby dane z príjmu sa upravuje výška podielu vyšších územných celkov na výnose dane z príjmu fyzických osôb z 23,5% na 25%.
K Čl. III
Účinnosť zákona sa ustanovuje na 1. januára 2008.