D ô v o d o v á s p r á v aI. Všeobecná časť
Realizácia zákona č. 726/2004 Z.z. o poskytnutí jednorazového peňažného príspevku osobám zaradeným v rokoch 1948 až 1954 do vojenských táborov nútených prác a pozostalým manželkám po týchto osobách narážala od samého začiatku na problémy spojené najmä so stavom a obsahom vojenských archívnych dokumentov, ale aj v súvislosti s rôznou interpretáciou podmienok, za ktorých majú byť oprávnené osoby odškodnené. Vyskytujúce sa problémy mala odstrániť novela tohto zákona zákonom č. 612/2005 Z.z., ale v skutočnosti naďalej sa pri vybavovaní žiadostí prejavili niektoré rozporné postoje k oblasti zriaďovania, fungovania a rušenia vojenských táborov nútených prác.
Podľa historických faktov boli síce pod tlakom medzinárodného spoločenstva vojenské tábory nútených prác ku dňu 1.5.1954 formálne zrušené, ale v skutočnosti osoby v nich zaradené podliehali naďalej všetkým diskriminačným podmienkam aj po preradení do tzv. technických práporov (TP). Tieto argumenty boli pri prerokovaní predchádzajúcej novely v zákone č. 612/2005 Z.z. prijaté, o.i. aj uznaním nároku na príspevok po preradení oprávnenej osoby do technického prápora, avšak explicitné časové ohraničenie doby, do ktorej ešte možno oprávneným osobám poskytnúť jednorázový príspevok, z textu zákona vypadlo. Na druhej strane dôvodová správa jednoznačne označuje 31. december 1954 ako dátum, ktorý treba považovať za reálne skončenie podmienok za akých fungovali vojenské tábory, ale najmä podmienok, ktorým boli podriadené osoby v nich zaradené.
Na ilustráciu argumentácie, že po formálnom zrušení vojenských táborov nútených prác podmienky v novo označených technických práporoch prakticky trvali naďalej, možno uviesť niektoré dôvody uplatňovania tejto praxe, napríklad :
a/ Významná tu bola aj skutočnosť, že okamžité „useknutie“ pracovného fondu zmluvným firmám bolo prakticky nemožné. A tak bývalí príslušníci PTP formálne preradení do TP (technické prápory ako pokračovateľky PTP, ako sa skrátene označovali vojenské tábory nútených prác) niekoľko mesiacov, i vyše roka, hoci už pod označením TP, naďalej nezmenenými pracovnými podmienkami plnili funkciu trestaneckých PTP (príloha č. 1 a 2).
b/ Rôzne oneskorenia realizácie rozhodnutí vznikali aj z dôvodu krátkeho dispozičného času pri neplánovaných situačných rozkazoch v období po smrti J.V. Stalina a K. Gottwalda – keď napr. rozkaz bol doručený o 18.40 hod. v ten istý deň, v ktorom už mal byť tento rozkaz aj zrealizovaný (príloha č. 3). Z prílohy č. 3 je tiež evidentné, že aj po 30. 4. 1954 naďalej boli evidovaní a postihovaní „vojaci s kádrovými závadami“, čo tiež svedčí o rozpore teórie a praxe za komunistického politického režimu.
c/ Rozhodujúcim faktorom bola aj skutočnosť, že realizácia rozkazu o vyradení vojaka z PTP závisela aj od postoja mimoarmádnych politických orgánov, keď tieto si neželali dotyčnú osobu v civilnom živote (príloha č. 4).
Z uvedených a z iných podobných dôvodov v ČR i u nás rôzni odborníci z oblasti vojenskej histórie a ministri obrany /napr. I. Andrejčák, J. Sitek/ sa zhodli na reálnom konečnom termíne existencie vojenských táborov nútených prác, ktorým bol 31. december 1954.
V priebehu vybavovania žiadostí oprávnených osôb sa odhalil aj ďalší