(b) narábanie, nakladanie, ukladanie alebo vykladanie tovaru prepravcom, príjemcom alebo treťou stranou konajúcou v mene prepravcu alebo príjemcu,
(c) preprava tovaru na palube plavidla alebo v otvorenej lodi, ak takáto doprava bola dohodnutá s prepravcom alebo je v súlade s praxou daného obchodu, alebo na základe platných predpisov,
(d) charakter tovaru, ktorý ho vystavuje úplnej alebo čiastočnej strate alebo poškodeniu, najmä rozbitím, hrdzavením, rozpadom, vyschýnaním, únikom, normálnou stratou (objemu alebo hmotnosti) alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov,
(e) chýbajúce balenie alebo jeho zlý stav v prípade tovaru, ktorý svojím charakterom podlieha strate alebo poškodeniu, ak nie je zabalený alebo je balenie chybné,
(f) nedostatočné alebo nevhodné identifikačné značky tovaru,
(g) vyslobodzovacie alebo záchranné operácie, alebo pokus o ne na vnútrozemských vodách.
(h) preprava živých zvierat v okrem prípadu, ak dopravca nezabezpečil opatrenia uvedené v zmluve o preprave
2. Ak v danom prípade strata alebo poškodenie by mohli byť pripísané jednej alebo viacerým okolnostiam alebo rizikám vymenovaným v odseku 1 tohto článku, predpokladá sa, že boli spôsobené okolnosťami alebo rizikami, ktorým dopravca nemohol predísť a dôsledkami, ktoré nemohol odvrátiť. Táto predpoklad sa nepoužije, ak poškodená strana dokáže, že spôsobená škoda nie je dôsledkom, alebo nie je výlučne dôsledkom jednej z okolností alebo rizík vymenovaných v odseku 1 tohto článku.
Článok 19
Výpočet kompenzácie
1. Keď je dopravca zodpovedný za celú stratu tovaru, ním splatná kompenzácia sa rovná hodnote tovaru v mieste a dni doručenia podľa zmluvy o preprave. Doručenie inej osobe než je oprávnený žiadateľ, sa považuje za škodu.
2. V prípade čiastočnej straty alebo poškodenia tovaru dopravca bude zodpovedným len v rozsahu straty hodnoty.
3. Hodnota tovaru sa stanoví podľa ceny na tovarovej burze alebo, ak taká nie je, podľa trhovej ceny alebo ak nie je ani burzová ani trhová cena, s odvolaním na bežnú hodnotu tovaru toho istého druhu a kvality v mieste doručenia.
4. Pre tovar, ktorý je v dôsledku svojho charakteru vystavený bežnému úbytku počas prepravy je bez ohľadu na trvanie prepravy dopravca zodpovedný len za časť straty prevyšujúcu normálnu stratu (v množstve alebo hmotnosti) ako bola určená stranami zmluvy alebo, ak nebola takto určená, podľa predpisov a ustálenej praxe v mieste určenia.
5. Ustanovenia tohto článku sa nedotýkajú práva dopravcu týkajúceho sa prepravného stanoveného zmluvou o preprave alebo, ak neexistujú zvláštne dohody v tomto zmysle, vnútroštátnymi právnymi predpismi alebo praxou.
Článok 20
Maximálne limity zodpovednosti
1. Podľa článku 21 a odseku 4 tohto článku a nezávisle od žaloby vznesenej proti nemu, dopravca za žiadnych okolností nebude zodpovedným za sumu prevyšujúcu 666,67 účtovných jednotiek za balík alebo inú nákladnú jednotku alebo 2 účtovné jednotky za kilogram hmotnosti, určené v prepravnom doklade, zo strateného alebo poškodeného tovaru, akokoľvek by boli vyššie. Ak balík, alebo iná nákladná jednotka je kontajner a v prepravných dokumentoch nie je uvedený balík ani nákladná jednotka v kontajneri, hodnota 666,67 jednotiek bude nahradená hodnotou 1500 účtovných jednotiek na kontajner bez obsahu tovaru a navyše 25 000 účtovných jednotiek v prípade poškodenia kontajnera (TEU) a jeho celého obsahu.
2. Kde sa používa kontajner, paleta alebo prepravný obal pre spoločné uloženie tovaru, balíky alebo prepravné jednotky vymenované v prepravnom doklade ako zabalené v takom alebo na takom predmete dopravy sa považujú za balíky, resp. prepravné jednotky. S výnimkou vyššie uvedeného, tovar v takomto alebo na takomto predmete dopravy sa považuje za jednu prepravnú jednotku. V prípade, ak sa stratí alebo poškodí samotný