NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
195a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 277/2005 Z. z. (tlač 195) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 279 z 21. marca 2007 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 277/2005 Z. z. (tlač 195) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 142 z 24. apríla 2007 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu uznesením č. 124 z 2. mája 2007 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku uznesením č. 136 zo 17. apríla 2007 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody uznesením č. 96 z 25. apríla 2007 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1. K čl. I
Za 6. bod sa vkladá nový bod 7, ktorý znie:
7. V § 3 sa za písmeno s) vkladá nové písmeno t), ktoré znie:
„t) úhrada za odber prírodnej liečivej vody alebo úhrada za odber prírodnej minerálnej vody8c),“.
Doterajšie písmeno t) sa označuje ako písmeno u).
Poznámka pod čiarou k odkazu 8c znie:
8c) § 25 ods. 4 zákona č. č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3
Zákon č. 538/2005 Z .z. patrí do oblasti práva životného prostredia a preto by mali úhrady, obdobne ako prostriedky podľa iných zákonov v systéme environmentálneho práva, plynúť do Environmentálneho fondu. Zároveň mnohé obce a iné právnické osoby na riešenie environmentálnych problémov, nadväzne na predmet a priestorovú aplikáciu uvedeného zákona, využívajú podporu z Environmentálneho fondu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. K čl. I 14. bod
V navrhovanom § 5 ods. 5 slová „vyberie postupom podľa“ sa nahrádzajú slovami „vyberie formou verejného obstarávania podľa“.
Vzhľadom na to, že poznámka pod čiarou nemá normatívny charakter, je potrebné priamo v texte navrhovaného ustanovenia bližšie špecifikovať osobitný predpis, podľa ktorého bude ministerstvo postupovať.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. K čl. I 21. bod
Navrhovaný 21. bod sa na konci dopĺňa textom, ktorý znie: „vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 24“.
Zároveň sa vypúšťa navrhovaný bod 23.
Ide o legislatívnu úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
4. K čl. I
Čl. I sa dopĺňa o 25. bod, ktorý znie:
„25. Za § 14 sa vkladá § 15, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 15
Prechodné ustanovenie účinné od 1. júla 2007
Fond najneskôr do 31. augusta 2007 zverejní na svojej internetovej stránke špecifikáciu činností podľa § 4 ods. 1 písm. a) e), na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu na rok 2008.“.
V nadväznosti na navrhované ustanovenie obsiahnuté v 10. bode, kde sa pre Fond spresňuje termín na zverejnenie špecifikácie činností, na ktoré je možné predložiť žiadosť o podporu (najneskôr do 30. júna kalendárneho roka) a navrhovanú zmenu účinnosti predmetného zákona (1. júl 2007) sa preto navrhuje pre rok 2008 osobitné ustanovenie upravujúce povinnosť Fondu zverejniť na svojej internetovej stránke špecifikáciu činností, a to do 31. augusta 2007.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
Čl. II
Zákon č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení takto:
1. V § 25 ods. 1 sa slová „ministerstvu zdravotníctva“ nahrádzajú slovami „Environmentálnemu fondu21a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 21a znie:
„21a) Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“.
2. V § 25 ods. 4 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.".
Zákon č. 538/2005 Z .z. patrí do oblasti práva životného
5
prostredia a preto by mali úhrady, obdobne ako prostriedky podľa iných zákonov v systéme environmentálneho práva, plynúť do Environmentálneho fondu. Zároveň mnohé obce a iné právnické osoby na riešenie environmentálnych problémov, nadväzne na predmet a priestorovú aplikáciu uvedeného zákona, využívajú podporu z Environmentálneho fondu.
Pôvodný článok II. sa označuje ako článok III.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Gestorský výbor odporúča schváliť
6. K čl. II
" V čl. II sa slová „1. mája“ nahrádzajú slovami „1. júla“.
Vychádzajúc z predpokladaného termínu schvaľovania predmetného návrhu zákona sa navrhuje posunúť deň jeho účinnosti na 1. júl 2007.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
O bodoch spoločnej správy č. 1 6 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona
6
vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 277/2005 Z. z. (tlač 195) schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe a prednesených v rozprave.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 277/2005 Z. z. (tlač 195) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody č. 107 z 9. mája 2007.
V citovanom uznesení výboru poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ján S l a b ý
predseda výboru