NÁRODNÁ RADA SLOVENSKUJ REPUBLIKY________________________________________________________________
IV. volebné obdobie
Zákon,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 205/2004 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 587/2004 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z. a zákona č. 24/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. (2) písm. j) znie: „j) voľne žijúci živočích (ďalej len „živočích“) je jedinec živočíšneho druhu, ktorý sa bez intenzívnej ľudskej opatery narodil, vyliahol alebo rozmnožil vo svojom prirodzenom prostredí. Pod pojmom intenzívna ľudská opatera sa rozumie: Umelý chov, alebo odchov exemplára živočíšneho druhu.
2. V § 4 sa v ods. 1 dopĺňa: za slová „alebo k“ vkladá slovo „zbytočnému“. Ods. 1 a 3: (1) posledný riadok znie: „ alebo k zbytočnému poškodzovaniu a ničeniu.
3. V § 4 sa v ods. 3 za slovo „majetku“ vkladajú slová „ak sa naruší rovnováha prírodných pomerov ...“.
4. V § 59 ods. (1) písm. a) sa slová „umožniť zamestnancom“ nahrádzajú slovami „v nevyhnutných prípadoch a so súhlasom súdu“.
5. V § 71 ods. (2) písm. a) sa slovo „vstupovať“ nahrádza slovami „na základe súdneho rozhodnutia vstupovať“.
- 2 -6. V § 82 ods. 3 sa vypúšťa druhá veta a na konci sa pripája táto veta: „Združenie s právnou subjektivitou114) ktorého predmetom činnosti najmenej jeden rok je ochrana prírody a krajiny (§ 2 ods. 1) a ktoré písomne oznámi svoju účasť v konaní najneskôr do siedmych dní od upovedomenia podľa ods. 7 je zúčastnenou osobou.114a) „
Poznámky pod čiarou k odkazom 114) a 114a) znejú:
„ 114) Napríklad § 18 až 20a a § 20f až 21 Občianskeho zákonníka, zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.
114a) § 15a zákona č. 71/1967 Zb. v znení zákona 527/2003 Z. z.“
7. V § 82 ods. 6 znie:
„(6) Združenie podľa odseku 3 môže písomne požiadať orgán ochrany prírody, aby ho písomne upovedomil o začatých správnych konaniach, v ktorých môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny chránené týmto zákonom. Žiadosť musí obsahovať najmä názov združenia, jeho sídlo, identifikačné číslo, meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v mene združenia a určenie konania, o ktorého začatí chce byť združenie upovedomené; prílohou k žiadosti musia byť stanovy115a) preukazujúce predmet činnosti podľa odseku 3.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 115a) znie:
115a) Napríklad § 20h Občianskeho zákonníka, § 6 ods. 2 písm. c) zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.“.
8. V § 82 ods. 7 sa slová „občianske združenia“ nahrádzajú slovami „združenie podľa ods. 3“.
9. V § 82 ods. 8 sa slovo „druhej“ nahrádza slovom „tretej“.
10. V § 85 ods. 1 v prvej a štvrtej vete sa číslica „60“ nahrádza číslicou „30“.
- 3 -
11. § 85 sa dopĺňa ods. 3 až 5, ktoré znejú:
„(3) Ak ide o konanie, ktorého predmetom je zabezpečenie povinností podľa osobitného zákona115b) , orgán ochrany prírody vydá rozhodnutie do termínu plánovanej činnosti, ak bola žiadosť podaná podľa § 82 ods. 1 najmenej 30 dní pred jej plánovaným vykonaním.
(4) Ak orgán ochrany prírody rozhodnutie podľa odseku 3 nevydá, predpokladá sa, že vydal rozhodnutie, ktorým žiadosti vyhovel.
(5) Odvolanie proti rozhodnutiu podľa odsekov 3 a 4 nemá odkladný účinok. „ .
Poznámka pod čiarou k odkazu 115b) znie:
„115b) § 28 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňa 1. septembra 2007.
Dôvodová správaA.Všeobecná časť
25. júna 1998 bol v Aarhuse prijatý Dohovor o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitosti životného prostredia (ďalej len „dohovor“). Národná rada Slovenskej republiky s dohovorom vyslovila súhlas svojim uznesením č. 1840 z 23. septembra 2005 a rozhodla, že dohovor je medzinárodná zmluva podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi. Prezident Slovenskej republiky podpísal listinu o prístupe 31. októbra 2005. Dohovor bol 04.022006 uverejnený v zbierke zákonov, čiastke 23 pod č. 43 a vo vzťahu k Slovenskej republike dohovor nadobudol platnosť 5. marca 2006.
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný a Národnou radou Slovenskej republiky schválený 25. júna 2002, teda po prijatí vyššie uvedeného dohovoru. Z uvedeného dôvodu zákon podľa možností právneho poriadku Slovenskej republiky tento dohovor zohľadňoval , keď občianskym združeniam priznal postavenie účastníka konania v určených konaniach podľa tohto zákona. Avšak zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v čase prijatia zákona o ochrane prírody a krajiny neumožňoval inak zabezpečiť prístup verejnosti k rozhodovaciemu procesu v záležitostiach životného prostredia, ako priznať týmto združeniam postavenie účastníka konania, napriek snahe preukázanej vo vládnom návrhu tohto zákona toto postavenie čiastočne obmedziť. Až zákon č. 527/2003 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení zákona č. 215/2002 Z. z. bola do správneho poriadku § 15a doplnená možnosť na základe osobitného zákona získať v rámci správneho konania postavenie zúčastnenej osoby, čím sa zabezpečilo zohľadnenie iného postavenia účastníkov konania, o ktorých právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach sa v konaní rozhoduje od osôb, na ktoré konanie nemá priamy dopad.
Ratifikovaním dohovoru je potrebné jeho ustanovenia zapracovať do právneho systému Slovenskej republiky. Z uvedeného dôvodu je potrebné zmeniť pozitívnu diskrimináciu občianskych združení založených podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, ktoré ako jediné majú prístup k rozhodovaciemu procesu, pričom podľa čl. 2 bodu 4 dohovoru je pod pojmom „verejnosť“ chápané aj iné združenia, organizácie alebo skupiny fyzických osôb alebo právnických osôb v súlade s vnútroštátnymi právnymi predpismi alebo praxou. Zákon preto musí
- 2 -
umožňovať prístup k rozhodovaciemu procesu aj iným združeniam, napríklad združeniam právnických osôb a nadáciám. Zároveň sa s cieľom racionalizácie , zrýchlenia a zjednodušenia procesu navrhuje týmto priznať postavenie zúčastnenej osoby, čím bude v plnej miere zabezpečené plnenie čl. 6 dohovoru.
Súčasné znenie zákona o ochrane prírody a krajiny umožňuje orgánom ochrany prírody rozhodovať pol roka až jeden rok, pričom praktické skúsenosti potvrdzujú, že aj tieto lehoty boli v niektorých prípadoch prekročené. Takýto postup neumožňuje vlastníkom a obhospodarovateľom lesov plniť povinnosti uložené zákonom č. 326/2005 Z. z. o lesoch, pričom však naďalej nesú zodpovednosť za stav lesov. Z uvedeného dôvodu návrh zákona rieši aj potrebu rozhodovať v konaniach, ktorými sa žiada o zabezpečenie a umožnenie vykonania povinností na ochranu lesa v takých termínoch, aby k poškodeniu lesov (ktoré predstavujú viac ako 80% chránených území Slovenskej republiky), ako prírodného bohatstva tejto krajiny, nedošlo.
Predložený návrh zákona nemá negatívny vplyv na štátny rozpočet a na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, ani na zamestnanosť, životné a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi ako aj s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
B.Osobitná časť
K bodu 1:
V § 2, ods. (2). písm. j) jeho nové znenie spresňuje formuláciu „voľne žijúci živočích“ (ďalej len „živočích“), pretože doterajšie znenie nevystihovalo presnú definíciu tohto pojmu a dochádzalo k neoprávneným podaniam, postihom, a perzekúcii chovateľov, ktorý chovali druh chráneného živočícha, nie voľne žijúceho, ale domestifikovaného. Pojem sa veľmi často nepresne interpretoval v zákone č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín a reguláciou obchodu s nimi, čím dochádzalo opäť k neoprávnenému stíhaniu fyzických a právnických osôb.
- 3 -K bodu 2:
§ 4 ods. (1) a (3) Návrh spresňuje ustanovenia § 4 Všeobecná ochrana rastlín a živočíchov.
K bodu 3:
Ide o precizovanie textu.
K bodu 4:
Predkladaná novela je zameraná na vylúčenie drastických zásahov do vlastníckych práv, osobnej slobody, porušovania domovej slobody a iným nedôstojným postupom pri riešení podnetov, niektorých činností Slovenskej inšpekcie životného prostredia ako aj inej kontrolnej činnosti štátneho dozoru.
K bodu 5:
Detto ako v predchádzajúcom bode návrhu.
K bodu 6:
Návrhom sa do ustanovení zákona dopĺňa možnosť účasti verejnosti na rozhodovaní v záležitostiach životného prostredia aj iným združeniam (nielen občianskym združeniam založeným podľa zákona č. 83/1990 Zb.) založeným v súlade s právnymi predpismi SR a zároveň sa im v súlade s dohovorom a zákonom o správnom konaní priznáva postavenie zúčastnenej osoby.
K bodom 7 až 9:
Upravujú sa súčasti žiadosti s spresňuje sa formulácia ustanovenia v nadväznosti na navrhované znenie bodov 1 a 2.
- 4 -K bodu 10:
Návrhom sa zosúlaďujú ustanovenia o lehotách na vydanie rozhodnutia a ustanovenia o podaní žiadosti podľa § 82 ods. 2, ktorý ustanovuje, že žiadosť sa podáva v dostatočnom časovom predstihu, spravidla najmenej 30 dní pred plánovanou činnosťou. Keďže lehota na rozhodnutie je 60 dní, rozhodnutie môže byť aj v jednoduchších prípadoch vydané až po plánovanom termíne na vykonanie činnosti a teda môže byť aj súhlasné rozhodnutie (stanovisko) z praktického hľadiska nevykonateľné. Z uvedeného dôvodu je potrebné tieto lehoty zosúladiť.
K bodu 11:
Obhospodarovatelia lesov sú povinní v zmysle zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch vykonávať preventívne opatrenia pred škodami spôsobenými škodlivými činiteľmi. Keďže takmer 80% chránených území tvoria lesy, je v týchto lesoch potrebné na vykonanie niektorých opatrení potrebný súhlas orgánu ochrany prírody a krajiny, ktorým zákon umožňuje rozhodovať o povolení týchto činností 60 dní, pol roka až jeden rok, pričom praktické skúsenosti preukazujú, že aj tieto lehoty boli v niektorých prípadoch prekročené. Ide pritom o vykonanie opatrení, ktorých účelom je zachovanie podstaty lesa, ako prírodného bohatstva tejto krajiny. Ich nevykonanie v určenom termíne nezabezpečí ich dostatočnú účinnosť a nezabráni tak poškodeniu lesov. Z uvedeného dôvodu je potrebné rozhodnúť najneskôr do plánovaného termínu vykonanie plánovanej činnosti na ochranu lesa. Podmienkou pritom zostáva včasné doručenie žiadosti v zmysle § 82 ods. 2. Zároveň sa riešia aj prípady, ak orgán ochrany prírody a krajiny v konaní nerozhodne v určenom termíne. V tom prípade sa zo zákona bude predpokladať, že orgán ochrany prírody vydal rozhodnutie, ktorým žiadosti vyhovel. Pretože opatrenia na ochranu lesa je potrebné vykonať v určených termínoch, rozhodnutie vydané tesne pred týmto termínom musí byť v plánovanom termíne vykonateľné. Z uvedeného dôvodu sa takýmto rozhodnutiam odníma odkladný účinok, čím však nie sú odňaté možnosti opravných prostriedkov voči nim.
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.