DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov“
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev
-v primárnom práve:
- Dohovor, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda zo 14. júna 1985 uzatvorená medzi vládami štátov hospodárskej únie Beneluxu, Nemeckej spolkovej republiky a Francúzskej republiky o postupnom zrušení kontrol na ich spoločných hraniciach
- Zmluva o pristúpení Slovenskej republiky k EÚ a k nej pripojený Akt o podmienkach pristúpenia Slovenskej republiky k EÚ
Ide o ustanovenia Schengenského acquis zahrnutého do rámca Európskej únie a na ňom založených alebo inak s ním súvisiacich aktov neuvedených v odseku 1, ktoré sú síce odo dňa pristúpenia záväzné pre nové členské štáty, v novom členskom štáte sa však budú uplatňovať až na základe rozhodnutia Rady prijatého po overení v súlade s platným schengenským hodnotiacim postupom, že nevyhnutné podmienky pre uplatňovanie celého príslušného acquis boli v tomto novom členskom štáte splnené, a po porade s Európskym parlamentom (čl. 2 Aktu o podmienkach pristúpenia)
- nie je upravená v sekundárnom práve
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Keďže návrhom sa neimplementuje žiadny sekundárny akt ES/EÚ považujeme za bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6.
Osobitná časť
Na základe čl. 99 Dohovoru, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda sa budú monitorovať údaje o osobách a dopravných vozidlách osôb, u ktorých sú dané konkrétne dôvody predpokladu, že dotyčná osoba v značnom rozsahu plánuje alebo sa dopustila obzvlášť závažných trestných činov alebo z celkovej charakteristiky dotyčnej osoby, najmä na základe doteraz spáchanej činnosti možno očakávať, že sa táto osoba i v budúcnosti dopustí obzvlášť závažných trestných činov. Pretože pri zisťovaní týchto údajov treba dbať na to, aby nedošlo k ohrozeniu operatívneho charakteru daného opatrenia, navrhuje sa monitorovanie osôb a dopravných prostriedkov zaradiť medzi prostriedky operatívno-pátracej činnosti.