Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu je prijať legislatívne úpravy súvisiace s implementáciou schengenského acquis a s prípravou na pripojenie k Schengenskému informačnému systému.
V dňoch 2. a 3. februára 2006 sa v Slovenskej republike uskutočnila hodnotiaca misia Európskej únie. Cieľom tejto hodnotiacej misie bolo preskúmať súlad ustanovení o ochrane osobných údajov platných v Slovenskej republike s relevantnými ustanoveniami Schengenského acquis.
Jedným z opatrení prijatých na realizáciu záverov uvedených v predbežnom stanovisku Slovenskej republiky je aj potreba novelizácie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, v ktorom by sa ustanovil prevádzkovateľ Schengenského informačného systému.
Do Schengenského informačného systému budú poskytované údaje z národných informačných policajných systémov pátranie po osobách, pátranie po dopravných prostriedkoch (motorové vozidlá, lietadlá, lode a lodné motory a kontajnery), pátranie po dokumentoch (vydané dokumenty, čistopisy dokumentov, bankovky a cenné papiere), pátranie po zbraniach, evidencia nežiadúcich osôb a evidencia monitorovaných osôb a dopravných prostriedkov.
Vzhľadom na uvedené sa navrhuje ustanoviť pôsobnosť Policajného zboru pri spracúvaní informácií a osobných údajov v Schengenskom informačnom systéme a explicitne vyjadriť, že prevádzkovateľom informačných systémov Policajného zboru vrátane Schengenského informačného systému bude Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, s právom Európskej únie a s právom Európskych spoločenstiev.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky a jeho pripomienky vo vzťahu k rozpočtovým dopadom návrhu zákona na verejné financie sú v ňom zapracované.
2
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
Odhad dopadov na verejné financie
Prijatím návrhu novely zákona o Policajnom zbore a nadobudnutím účinnosti § 2 ods. 2 sa Policajný zbor stane prevádzkovateľom Schengenského informačného systému.
Súhrn výdavkov na roky 2007-2010 vyjadrujú nasledovné údaje v tis. Sk.
2007 2008 2009 2010
Náklady spojené s komunikačnou
infraštruktúrou SISNET2 6932 4502 4502 450
Príspevok na C. SISI v Štrasburgu 925 925 925 925
Mzdové výdavky4 7076 4296 7507 088
Odvody poistného do poisťovní1 5532 1222 2272 339
Celkom9 87811 92612 352 12 802
Ide o nové výdavkové tituly súvisiace so vstupom SR do Schengenského priestoru.
Finančné prostriedky v roku 2007 budú riešené v rámci rozpočtových prostriedkov vyčlenených pre kapitolu Ministerstva vnútra SR na rok 2007.
Finančné prostriedky na roky 2008-2010 si bude Ministerstvo vnútra SR uplatňovať pri návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008-2010.
Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Nebude mať dopad.
Odhad dopadov na životné prostredie
Nebude mať dopad.
Odhad dopadov na zamestnanosť
Nebude mať dopad.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov“
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev
-v primárnom práve:
- Dohovor, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda zo 14. júna 1985 uzatvorená medzi vládami štátov hospodárskej únie Beneluxu, Nemeckej spolkovej republiky a Francúzskej republiky o postupnom zrušení kontrol na ich spoločných hraniciach
- Zmluva o pristúpení Slovenskej republiky k EÚ a k nej pripojený Akt o podmienkach pristúpenia Slovenskej republiky k EÚ
Ide o ustanovenia Schengenského acquis zahrnutého do rámca Európskej únie a na ňom založených alebo inak s ním súvisiacich aktov neuvedených v odseku 1, ktoré síce odo dňa pristúpenia záväzné pre nové členské štáty, v novom členskom štáte sa však budú uplatňovať na základe rozhodnutia Rady prijatého po overení v súlade s platným schengenským hodnotiacim postupom, že nevyhnutné podmienky pre uplatňovanie celého príslušného acquis boli v tomto novom členskom štáte splnené, a po porade s Európskym parlamentom (čl. 2 Aktu o podmienkach pristúpenia)
- nie je upravená v sekundárnom práve
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Keďže návrhom sa neimplementuje žiadny sekundárny akt ES/EÚ považujeme za bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6.
Osobitná časť
K bodom 1 a 2
Na základe čl. 99 Dohovoru, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda sa budú monitorovať údaje o osobách a dopravných vozidlách osôb, u ktorých dané konkrétne dôvody predpokladu, že dotyčná osoba v značnom rozsahu plánuje alebo sa dopustila obzvlášť závažných trestných činov alebo z celkovej charakteristiky dotyčnej osoby, najmä na základe doteraz spáchanej činnosti možno očakávať, že sa táto osoba i v budúcnosti dopustí obzvlášť závažných trestných činov. Pretože pri zisťovaní týchto údajov treba dbať na to, aby nedošlo k ohrozeniu operatívneho charakteru daného opatrenia, navrhuje sa monitorovanie osôb a dopravných prostriedkov zaradiť medzi prostriedky operatívno-pátracej činnosti.
4
K bodu 3
Navrhuje sa presnejšie upraviť subjekty, ktorým Policajný zbor poskytuje informácie z informačných systémov a vykonať legislatívnotechnickú úpravu, podľa ktorej sa na poskytovanie osobných údajov do zahraničia vzťahuje ustanovenie § 69d odsek 5.
K bodu 4
Navrhuje sa ustanoviť pôsobnosť Policajného zboru pri spracúvaní informácií a osobných údajov v Schengenskom informačnom systéme a explicitne vyjadriť, že prevádzkovateľom informačných systémov Policajného zboru vrátane Schengenského informačného systému bude Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Pri spracúvaní údajov zo Schengenského informačného systému vrátane ich poskytovania sa bude postupovať spôsobom upraveným v Dohovore, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda zo 14. júna 1985 o postupnom zrušení kontrol na spoločných hraniciach, podpísaný v Schengene 19. júna 1990 (Schengenský dohovor). Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, Zv. 2/19.
K bodu 5
Tak ako to vyplýva zo Schengenského dohovoru, nebudú sa poskytovať informácie zhromaždené v informačných systémoch Policajného zboru, ak by to ohrozilo plnenie úloh Policajného zboru.
K bodu 6
Spresňuje sa ustanovenie § 69f v tom smere, že registrácii nebudú podliehať žiadne informačné systémy Policajného zboru , vrátane Schengenského informačného systému.
K čl. II
Účinnosti zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia, okrem novonavrhovaného § 69 ods. 10, ktorý môže nadobudnúť účinnosť až dňom vstupu do Schengenského priestoru.
V Bratislave 18. apríla 2007
Robert FICO v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky
5