neustanovuje inak.“.Z hľadiska zamestnávania cudzincov je relevantné ustanovenie § 21 ods. 1 tohto zákona, podľa ktorého rovnaké právne postavenie ako občan Slovenskej republiky má aj cudzinec, ktorý je účastníkom právnych vzťahov vznikajúcich podľa tohto zákona, ak mu bolo udelené povolenie na zamestnanie a povolenie na prechodný pobyt na účel zamestnania (písm. a) alebo ide o žiadateľa o azyl, ktorému vstup na trh práce umožňuje osobitný predpis (písm. b) s odkazom na § 23 ods. 6 zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dôležité je aj ustanovenie § 62 ods. 2 podľa ktorého „Zamestnávateľ nesmie zverejňovať ponuky zamestnania, ktoré obsahujú akékoľvek obmedzenia a diskrimináciu podľa rasy, farby pleti, pohlavia, veku, jazyka, viery a náboženstva, zdravotného postihnutia, politického alebo iného zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku, rodu, manželského stavu a rodinného stavu.“. Podľa odseku 3 toho istého ustanovenia „Zamestnávateľ nesmie pri výbere zamestnanca vyžadovať informácie, ktoré sa týkajú národnosti, rasového pôvodu alebo etnického pôvodu, politických postojov, členstva v odborových organizáciách, náboženstva, sexuálnej orientácie, informácie, ktoré odporujú dobrým mravom, a osobné údaje, ktoré nie sú potrebné na plnenie povinností zamestnávateľa ustanovených osobitným predpisom.“ s odkazom na zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov. Okrem toho, „Zamestnávateľ je povinný na požiadanie občana preukázať nutnosť vyžadovaného osobného údaja. Kritériá na výber zamestnanca musia zaručovať rovnosť príležitostí pre všetkých občanov.“.
Vzhľadom na vyššie uvedené, sa navrhuje, aby ustanovenie odseku 4 § 5 antidiskriminačného zákona bolo vypustené.
K bodu 10 a 11:
V § 7 ods. 1 antidiskriminačného zákona je definovaná nepriama diskriminácia z dôvodu zdravotného postihnutia takto: „Nepriamou diskrimináciou z dôvodu zdravotného postihnutia je aj odmietnutie alebo opomenutie zamestnávateľa prijať také opatrenia, ktoré by umožňovali osobe so zdravotným postihnutím prístup k určitému zamestnaniu, k výkonu určitej činnosti v zamestnaní, k funkčnému či inému postupu v zamestnaní alebo prístup k odbornému vzdelávaniu; to neplatí, ak by prijatie takýchto opatrení bolo pre zamestnávateľa neprimerane náročné.“.
Podľa § 2 ods. 4 tohto zákona „Nepriama diskriminácia je navonok neutrálny predpis, rozhodnutie, pokyn alebo prax, ktoré znevýhodňujú osobu v porovnaní s inou osobou; nepriama diskriminácia nie je, ak takýto predpis, rozhodnutie, pokyn alebo prax sú objektívne odôvodnené sledovaním oprávneného záujmu a sú primerané a nevyhnutné na dosiahnutie takého záujmu.“.
Pritom podľa článku 5 tzv. všeobecnej smernice „Na uplatnenie zásady rovnakého zaobchádzania vo vzťahu k osobám so zdravotným postihnutím sa vykonajú primerané prispôsobenia. Znamená to, že zamestnávatelia vykonajú podľa potreby jednotlivého prípadu vhodné opatrenia, aby umožnili osobe so zdravotným postihnutím vstúpiť, zúčastňovať sa alebo postupovať v zamestnaní alebo absolvovať odbornú prípravu, pokiaľ takéto opatrenia nie sú pre zamestnávateľa neúmerným bremenom. Toto bremeno nebude neúmerné, ak je dostatočne kompenzované opatreniami v rámci politiky zdravotne postihnutých v danom členskom štáte.“.
Definíciu nepriamej diskriminácie podľa § 7 ods. 1 v spojení s § 2 ods. 4 antidiskriminačného zákona Komisia zhodnotila tak, že umožňuje odôvodniť nedodržiavanie povinnosti vykonať primerané prispôsobenia pre ľudí so zdravotným postihnutím vo väčšom