NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
270
VLÁDNY NÁVRH
Zákon,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore
v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení zákona č. 438/2002 Z. z., zákona č. 666/2002 Z. z., zákona č. 424/2003 Z. z., zákona č. 451/2003 Z. z., zákona č. 462/2003 Z. z., zákona č. 180/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 729/2004 Z. z. a zákona č. 561/2005 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 207b sa vkladá § 207c, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 207c
Prechodné ustanovenia k úprave účinnej od 1. júla 2007
(1)Suma vyrovnávacieho príspevku, ktorý bol právoplatne priznaný od 1. apríla 2002 vrátane do 31. decembra 2005 vrátane, ak 1. júla 2007 trval nárok na jeho poskytovanie, sa zvýši za každý rok o rovnaké percento, ako sa v príslušnom roku zvýšila stupnica platových taríf príslušníka, a to s účinnosťou k tomu istému dňu, ako nadobudlo účinnosť zvýšenie stupnice platových taríf príslušníka. Suma vyrovnávacieho príspevku sa takto upraví o všetky zvýšenia stupnice platových taríf príslušníka, ktoré nadobudli účinnosť po dni nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým bol vyrovnávací príspevok priznaný. Úprava vyrovnávacieho príspevku podľa § 207a sa nepovažuje za priznanie vyrovnávacieho príspevku.
(2)Rozdiel medzi vyrovnávacím príspevkom vyplácaným pred 1. júlom 2007 a vyrovnávacím príspevkom upraveným podľa odseku 1 sa spätne vyplatí len za obdobie od 1. júla 2006 v sume zodpovedajúcej zvýšeniu stupnice platových taríf príslušníka za rok 2006.
2
(3)Služobný úrad vydá do 30. septembra 2007 rozhodnutie, ktorým prizná zvýšenú sumu vyrovnávacieho príspevku podľa odseku 1.
(4)Ustanovenie § 207b ods. 5 sa od 1. júla 2007 nepoužije.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2007.
3
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Dňa 8. novembra 2005 schválila Národná rada Slovenskej republiky zákon č. 561/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 580/2003 Z. z.
V rámci schvaľovania cit. zákona boli predložené viaceré pozmeňujúce návrhy, z ktorých bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený (okrem iného) aj pozmeňujúci návrh týkajúci sa niektorých ustanovení upravujúcich vyrovnávací príspevok podľa § 133 zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov a jeho valorizácie upravenej v § 207b zákona č. 315/2001 Z. z. v znení zákona č. 561/2005 Z. z.
Prijatím uvedeného pozmeňujúceho návrhu však došlo k vytvoreniu dvoch skupín medzi poberateľmi vyrovnávacieho príspevku, a to v oblasti valorizácie vyrovnávacieho príspevku, čo zakladá nerovnosť občanov pred zákonom.
Z tohto dôvodu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky vypracovalo návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov, ktorého hlavným cieľom je odstránenie vzniknutého nerovného postavenia občanov pred zákonom.
Návrh zákona nezakladá nároky na rozpočty vyšších územných celkov a obcí.
Návrh zákona bude mať takýto dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu:
- doplatok pre bývalých príslušníkov Hasičského a záchranného zboru
za rok 2006cca 2 587 tis. Sk
- v roku 2007 potreba finančných prostriedkov (valorizácia 5 % od 1. júla 2007)
cca 3 794 tis. Sk
- v roku 2008 potreba finančných prostriedkovcca 4 680 tis. Sk
- v roku 2009 potreba finančných prostriedkovcca 5 060 tis. Sk
Novela zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Pri prepočte dopadu na verejné financie sa vychádzalo
-pri výpočte doplatku za rok 2006 z počtu bývalých príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, ktorým bol rozhodnutím vedúceho služobného úradu priznaný vyrovnávací príspevok, za podmienky, že takéto rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť do 31. decembra 2005 vrátane,
4
-pri výpočte dopadu na štátny rozpočet za roky 2007 2009 sa vychádzalo z počtu všetkých poberateľov vyrovnávacieho príplatku,
-zohľadnil sa počet bývalých príslušníkov Hasičského a záchranného zboru poberateľov vyrovnávacieho príspevku, ktorí v roku 2007 2009 dosiahnu vek potrebný na vznik nároku na starobný dôchodok podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (dosiahnutím tohto veku nárok na vyrovnávací príspevok zaniká),
- z navrhovanej valorizácie tarifných platov príslušníkov Hasičského a záchranného zboru v príslušnom kalendárnom roku o 5 %.
1.Odhad dopadov na verejné financie
a)štátny rozpočet:
doplatok pre bývalých príslušníkov Hasičského a záchranného zboru
za rok 2006cca 2 587 tis. Sk
v roku 2007
potreba finančných prostriedkov (valorizácia 5 % od 1. júla 2007) cca 3 794 tis. Sk
v roku 2008
potreba finančných prostriedkovcca 4 680 tis. Sk
v roku 2009
potreba finančných prostriedkovcca 5 060 tis. Sk
Celkový finančný dopad na štátny rozpočet v rokoch 2007 2009 vrátane doplatku za rok 2006 je cca 16 121 tis. Sk.
b) rozpočet štátnych fondov:
nemá žiadny dopad
c) rozpočty obcí a VÚC:
nemá žiadny dopad
d)rozpočty Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní:
Na rozpočet zdravotných poisťovní návrh novely pozitívny dopad, pretože zvýšením vyrovnávacieho príspevku sa zvýšia aj odvody poberateľov na zdravotné poistenie, ktoré si poberatelia uhrádzajú v plnej výške.
Na rozpočet Sociálnej poisťovne návrh novely nemá dopad.
5
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Predkladaný návrh novely nepredpokladá dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Predkladaný návrh novely nemá dopad na životné prostredie.
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Realizácia predkladaného návrhu novely nemá dopad na zamestnanosť.
5. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Predkladaný návrh novely nemá dopad na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
- v primárnom
Zmluva o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení – čl. 2 a čl. 3 písm. j)
- sekundárnom,
b)nie je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom
- sekundárnom,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6.
6
II. Osobitná časť
K Čl. I
Ustanovenie § 207b ods. 5 vecne súvisí s § 133 ods. 4 zákona č. 315/2001 Z. z., ktorý upravuje poskytovanie vyrovnávacieho príspevku príslušníkovi Hasičského a záchranného zboru. V prípade § 207b ods. 5 ide o ustanovenie, ktoré upravuje valorizáciu vyrovnávacieho príspevku takým spôsobom, že valorizácia sa nemá vzťahovať na vyrovnávacie príspevky právoplatne priznané pred 1. januárom 2006.
Hlavným dôvodom takejto právnej úpravy valorizácie vyrovnávacieho príspevku bolo to, že podľa pôvodného vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 580/2003 Z. z. sa mala s účinnosťou od 1. januára 2006 obmedziť maximálna výška vyrovnávacieho príspevku na 60 % priemerného služobného príjmu, ktorý bol rozhodnutím priznaný ako vyrovnávací príspevok a len takýto vyrovnávací príspevok mal byť valorizovaný.
Vyrovnávacie príspevky právoplatne priznané pred 1. januárom 2006 poskytnuté v plnej výške (t. j. vo výške 100% priemerného služobného príjmu bývalého príslušníka Hasičského a záchranného zboru) nemali byť predmetom valorizácie.
Keďže na základe pozmeňujúceho návrhu bolo ustanovenie upravujúce obmedzenie maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku na 60 % priemerného služobného príjmu príslušníka Hasičského a záchranného zboru z vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 580/2003 Z. z. vypustené, vytvorili sa v podstate dve skupiny poberateľov vyrovnávacieho príspevku, a to skupina poberateľov, ktorým bol vyrovnávací príspevok právoplatne priznaný pred 1. januárom 2006 a skupina poberateľov, ktorým bude vyrovnávací príspevok právoplatne priznaný po 1. januári 2006. Aj keď v obidvoch prípadoch bude vyrovnávací príspevok poskytovaný v plnej výške (t. j. 100 % priemerného služobného príjmu), v prípade ponechania prijatej právnej úpravy bezo zmien, prvej skupine poberateľov vyrovnávací príspevok nebude valorizovaný, zatiaľ čo druhej skupine poberateľov bude vyrovnávací príspevok valorizovaný.
Keďže takáto právna úprava zakladá nerovnosť občanov pred zákonom, navrhuje sa obmedziť účinnosť § 207b ods. 5 tak, aby sa od 1. júla 2007 toto ustanovenie nepoužilo, to znamená, že od 1. júla 2007 sa bude valorizácia vyrovnávacieho príspevku vzťahovať aj na vyrovnávacie príspevky priznané pred 1. januárom 2006.
Zároveň sa navrhuje upraviť spätnú valorizáciu vyrovnávacích príspevkov priznaných v období od 1. apríla 2002 (nadobudnutie účinnosti zákona č. 315/2001 Z. z.) do 31. decembra 2005 (zavedenie valorizácie vyrovnávacieho príspevku od 1. januára 2006), a to o všetky valorizácie tarifného platu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktoré nadobudli účinnosť po dni nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým bol vyrovnávací príspevok priznaný s tým, že doplatok sa poskytne len za obdobie od 1. júla 2006, t. j. za obdobie, kedy
7
boli valorizované vyrovnávacie príspevky priznané po 1. januári 2006, ale predmetom valorizácie neboli vyrovnávacie príspevky priznané do 31. decembra 2005.
Keďže vyrovnávací príspevok priznaný po 1. januári 2006 bol vypočítaný z valorizovaného tarifného platu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, ktorý poberal v čase skončenia služobného pomeru zo zdravotných dôvodov, spätnou valorizáciou vyrovnávacích príspevkov priznaných pred 1. januárom 2006 sa približne dorovná výška s vyrovnávacími príspevkami priznanými po 1. januári 2006 a zároveň sa zreálni ich kúpna sila vzhľadom na medziročný rast inflácie.
K Čl. II
Vzhľadom na skutočnosť, že valorizácia vyrovnávacieho príspevku je previazaná na valorizáciu tarifných platov príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, ktorá podľa § 5 ods. 2 zákona č. 681/2006 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2007 byť účinná od 1. júla 2007, je potrebné, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť najneskôr 1. júla 2007.
V Bratislava 18. apríla 2007
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Robert Kaliňák, v. r.
minister vnútra