D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zrušením krajských úradov obsahovo bezprostredne nadväzuje na vládny návrh zákona o zrušení krajských úradov a o zmene a doplnení zákona č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 263/2006 Z. z. (tlač 218).
Navrhovaná právna úprava vychádza z programového vyhlásenia vlády a s ním súvisiaceho uznesenia vlády č. 166/2007. V programovom vyhlásení vláda deklaruje zrušenie krajských úradov a posúdenie možnosti zredukovania organizačnej členitosti a personálnej náročnosti krajských štruktúr štátnej správy.
Návrh zákona spolu so spomenutým vládnym návrhom zákona o zrušení krajských úradov, ako aj s ďalšími návrhmi zákonov v pôsobnosti ministerstva obrany, ministerstva hospodárstva, ministerstva životného prostredia, ministerstva financií a správy štátnych hmotných rezerv predstavujú ucelenú skupinu návrhov zákonných úprav, ktorými sa zrušujú krajské úrady a ich kompetencie sa presúvajú na iné orgány verejnej správy.
Predložený návrh zákona v jednotlivých článkoch priamo novelizuje zákony v plnej alebo čiastočnej normotvornej pôsobnosti ministerstva vnútra, ako aj zákon o štátnej štatistike a zákon o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon), ktoré ustanovujú kompetencie krajských úradov. Vzhľadom na skutočnosť, že krajské úrady podľa týchto zákonov zabezpečujú úlohy, ktoré aj naďalej by mali plniť miestne orgány štátnej správy, zveruje sa ich pôsobnosť prevažne obvodným úradom. Obsah a charakter úloh na niektorých úsekoch štátnej správy vyžaduje, aby ich plnili len obvodné úrady v sídlach krajov, a to v územnom obvode kraja.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Dopad na verejné financie
Návrh zákona nezvyšuje počty funkčných miest a záväzné ukazovatele štátneho rozpočtu na rok 2007 a na rozpočtové roky 2008 až 2009 schválené uznesením vlády Slovenskej republiky č. 856 z 11. októbra 2006 v programe 08C – Verejná správa.
Návrhom zákona dochádza k prechodu pôsobností zrušených krajských úradov na obvodné úrady a ministerstvo vnútra. Výkon štátnej správy je v súčasnosti zabezpečovaný na obvodných úradoch a krajských úradoch na úseku civilnej ochrany funkčnými miestami v počte 499, na úseku krízového riadenia a hospodárskej mobilizácie 209, na úseku živnostenského podnikania 603, na úseku všeobecnej vnútornej správy 619,75 a na úseku štátneho občianstva a matrík 107,45. Po zrušení krajských úradov a prechode pôsobností na obvodné úrady sa predpokladá zabezpečiť výkon štátnej správy na obvodných úradoch na úseku civilnej ochrany počtom 445, na úseku krízového riadenia a hospodárskej mobilizácie 188, na úseku živnostenského podnikania 587, na úseku všeobecnej vnútornej správy 576 a na úseku štátneho občianstva a matrík 96. Zo zrušených krajských úradov pôsobnosti, ktoré