NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
269
VLÁDNY NÁVRH
Zákon
z......................2007,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona č. 445/2001 Z. z., zákona č. 553/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z. a zákona č. 16/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 1 ods. 6 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „prípadne znelka.“.
2. V poznámke pod čiarou k odkazu 5 sa citácia „§ 3 ods. 2 a 3 zákona č. 135/1982 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov. § 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 73/1995 Z. z. o pobyte cudzincov na území Slovenskej republiky.“ nahrádza citáciou „§ 3 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky. § 34 zákona č. 48/2002 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3. V poznámke pod čiarou k odkazu 6 sa citácia „§ 3 ods. 4 zákona č. 135/1982 Zb. §6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 73/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.“ nahrádza citáciou „§ 8 zákona č. 253/1998 Z. z. § 17 zákona č. 48/2002 Z. z.“.
4. V § 4 ods. 1 sa za písmeno h) vkladá nové písmeno i), ktoré znie:
„i) obstaráva a schvaľuje program rozvoja bývania samosprávneho kraja a koordinuje činnosť obcí, iných právnických osôb a fyzických osôb pri výstavbe bytov, ubytovacích zariadení a zariadení sociálnych služieb pre sociálne slabšie skupiny osôb,“.
Doterajšie písmená i) až q) sa označujú ako písmená j) až r).
2
5. V § 4 ods. 1 písmeno m) znie:
„m) utvára podmienky na rozvoj cestovného ruchu a koordinuje tento rozvoj,“.
6. V § 4 ods. 1 písm. n) sa za slovo „kultúry“ vkladajú slová „a športu“.
7. V poznámke pod čiarou k odkazu 8 sa citácia „Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 322/1992 Zb. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov.“ nahrádza citáciou „Napríklad zákon č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 215/2004 Z. z.“.
8. V § 8 odsek 3 znie:
„(3) Návrh nariadenia, o ktorom rokovať zastupiteľstvo, zverejní úrad samosprávneho kraja (ďalej len „úrad“) jeho vyvesením na úradnej tabuli a na internetovej adrese samosprávneho kraja aspoň 15 dní pred rokovaním zastupiteľstva.“.
9. V § 8 ods. 4 tretej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „a musí byť odôvodnená, inak na pripomienku nemusí navrhovateľ nariadenia prihliadať.“.
10. V § 8 odsek 5 znie:
„(5) Ak ide o mimoriadnu situáciu,8a) postup podľa odsekov 3 a 4 sa nepoužije.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8a znie:
8a) § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.“.
11. V § 8 ods. 4, 7 a 8 tretej vete, § 19 ods. 2 písm. a), § 19a ods. 2, § 19a ods. 9 písm. b), § 19c ods. 2 písm. a) a § 19e ods. 2 sa vypúšťajú slová „samosprávneho kraja“.
12. V § 8 ods. 9 sa číslovka „30“ nahrádza číslovkou „15“.
13. V § 11 ods. 2 písm. d) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať predseda,“.
14. V § 11 ods. 2 písm. j) sa slovo „podpredsedu“ nahrádza slovom „podpredsedov“ a vypúšťajú sa slová „vymedziť na návrh predsedu právomoci, ktoré nemôže podpredseda vykonávať v čase neprítomnosti predsedu,“.
15. V § 11 ods. 2 písm. k) sa za slovo „zastupiteľstva“ vkladajú slová „určovať im úlohy,“.
16. V § 11 ods. 2 písm. l) sa vypúšťajú slová „samosprávneho kraja (ďalej len „hlavný kontrolór“)“.
17. V § 11 ods. 2 písm. o) sa vypúšťajú slová „samosprávneho kraja (ďalej len „úrad“)“.
18. V § 11 ods. 3 sa slová „do siedmich dní“ nahrádzajú slovami „tak, aby sa konalo do 30 dní“.
19. V § 11 ods. 5 sa za slovom „poslanec“ bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto
3
slová: „ktorý zasadnutie zastupiteľstva aj vedie, ak ho odmietne viesť predseda.“.
20. V poznámke pod čiarou k odkazu 16 sa citácia „Zákon č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.“ nahrádza citáciou „Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.“.
21. V § 15 ods. 2 písm. a) sa za slovo „alebo“ vkladá slovo „zdravotná“.
22. V § 16 ods. 6 sa slovo „nadpolovičnou“ nahrádza slovom „trojpätinovou“.
23. V § 16 sa za odsek 7 vkladá nový odsek 8, ktorý znie:
„(8) Predseda odpovedá na interpeláciu poslanca zastupiteľstva ústne na zasadnutí zastupiteľstva alebo písomne do 30 dní. O spôsobe odpovede rozhoduje predseda tak, aby nebol zmarený účel interpelácie.
Doterajšie odseky 8 až 11 sa označujú ako odseky 9 až 12.
24. V § 16 odsek 9 znie:
„(9) Predsedu zastupujú podpredsedovia v rozsahu určenom predsedom.“.
25. § 21 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Riaditeľ úradu sa zúčastňuje zasadnutia zastupiteľstva s hlasom poradným.“.
Čl. II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 421/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 500/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 11/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 252/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 225/1998 Z. z., zákona č. 233/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z. z., zákona č. 389/1999 Z. z., zákona č. 6/2001 Z. z., zákona č. 453/2001 Z. z., zákona č. 205/2002 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 535/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 757/2004 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 267/2006 Z. z. a uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 616/2006 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 11 ods. 4 písm. b) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2007.
4
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov sa predkladá do legislatívneho procesu na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 636/2005 ku koncepcii štátnej bytovej politiky do roku 2010, Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2007, uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky č. 131/2006 k správe o výsledku kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladania s majetkom samosprávnych krajov a uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 60/2007 k návrhu opatrení na zabezpečenie plnenia uznesenia Národnej rady SR č. 131/2006 prijatého na 5. schôdzi Národnej rady SR.
Navrhovaná zákonná úprava v súlade s vládou schválenou koncepciou štátnej bytovej politiky konkretizuje samosprávnu pôsobnosť vyššieho územného celku (samosprávneho kraja) o niektoré činnosti v oblasti rozvoja bývania. Právnym nástrojom zabezpečenia úloh v tejto oblasti byť program rozvoja bývania samosprávneho kraja. Tento program bude samosprávny kraj obstarávať a schvaľovať. Taktiež bude koordinovať činnosť právnických osôb a fyzických osôb na území samosprávneho kraja v súvislosti s výstavbou bytov, ubytovacích zariadení a zariadení sociálnych služieb pre skupiny obyvateľstva ohrozené sociálnym vylúčením a marginalizované skupiny obyvateľstva.
Návrh zákona tiež reaguje na príslušné uznesenia parlamentu a vlády týkajúce sa záverov z kontrolnej akcie Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky zameranej na hospodárenie s finančnými prostriedkami a majetkom samosprávnych krajov. Kontrolou sa zistilo, že zastupiteľstvo samosprávneho kraja uznesením poverilo predsedu samosprávneho kraja vykonávať zmeny v rozpočte. Uvedený postup je síce praktický, ale platný zákon o samosprávnych krajoch ho neumožňuje. Preto je vhodné upraviť kompetencie orgánov samosprávneho kraja pri zmene rozpočtu tak, aby v rozsahu vymedzenom zastupiteľstvom bol predseda oprávnený vykonávať v ňom príslušné zmeny. Zastupiteľstvo môže zveriť predsedovi uskutočňovať počas rozpočtového roka len rozpočtové opatrenia ustanovené v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 611/2005 Z. z. Z rovnakého dôvodu sa obdobná úprava vykonáva aj na úrovni obce (čl. II).
Návrh zákona ďalej obsahuje spresnenie niektorých inštitútov na základe poznatkov získaných z jeho aplikácie. V tomto smere ide najmä o zvýšenie počtu podpredsedov samosprávneho kraja vzhľadom na rozsah kompetencií, ktoré regionálna samospráva zabezpečuje.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými a inými zákonmi, ako aj so záväzkami z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
5
Predmet zákona sa netýka práva Európskych spoločenstiev a Európskej únie. Z tohto dôvodu sa tabuľka zhody nevypracúva.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Návrh zákona nepredpokladá zvýšené nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, rozpočtov územnej samosprávy ani iných verejných rozpočtov. Podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona o samosprávnych krajoch, samosprávny kraj pri výkone samosprávy sa stará o všestranný rozvoj svojho územia a o potreby svojich obyvateľov, pričom najmä zabezpečuje tvorbu a plnenie programu sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja územia samosprávneho kraja. Súčasťou uvedeného základného programového dokumentu samosprávneho kraja teraz majú byť niektoré koncepčné a výkonné úlohy týkajúce sa aj rozvoja bývania na území regionálnej samosprávy. Návrh zákona tieto úlohy v podstate len spresňuje.
Mzdové náklady na podpredsedov samosprávneho kraja budú plynúť z jeho rozpočtu. Podľa platného zákona o samosprávnych krajoch poslancovi, ktorý je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie (v tomto prípade funkcie podpredsedu), patrí namiesto mzdy alebo inej odmeny v zamestnaní odmena od samosprávneho kraja. Odmena sa uhrádza z položky rozpočtu 610 mzdy, pričom o rozsahu finančných prostriedkov určených na mzdy zamestnancov ako aj odmeny predsedu a podpredsedu rozhoduje zastupiteľstvo samosprávneho kraja. Pôjde teda len o vnútorné prerozdelenie finančných prostriedkov samosprávneho kraja z dôvodu viacerých podpredsedov.
Prípadné zvýšené nároky na rozpočet sektora verejnej správy v súvislosti s aplikáciou tohto návrhu zákona sa uhradia z rozpočtov samosprávnych krajov.
Navrhovaná zákonná úprava nemá vplyv na životné prostredie, zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
6
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Keďže problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k ďalším bodom doložky zlučiteľnosti (4 až 6).
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Symboly samosprávneho kraja sa dopĺňajú o znelku samosprávneho kraja. Znelka obdobne ako znelka obce bude fakultatívnym symbolom samosprávneho kraja.
K bodom 2, 3, 7 a 20:
V poznámkach pod čiarou sa aktualizujú citácie príslušných právnych predpisov.
K bodu 4:
Pôsobnosť samosprávneho kraja sa dopĺňa o niektoré konkrétne úlohy vyplývajúce z koncepcie štátnej bytovej politiky. Samosprávnemu kraju sa umožňuje v rámci svojej územnej pôsobnosti obstarávať a schvaľovať program rozvoja bývania a koordinovať činnosť právnych subjektov spojenú s výstavbou bytov, ubytovacích zariadení a zariadení sociálnych služieb určených pre sociálne slabšie skupiny osôb. Tieto úlohy sa samosprávnemu kraju zverujú ako výkon samosprávy.
K bodu 5:
Zdôrazňuje sa postavenie a pôsobnosť samosprávneho kraja v celom procese rozvoja cestovného ruchu s ohľadom na jeho rastúci význam a perspektívy.
K bodu 6:
Pôsobnosť samosprávneho kraja sa rozširuje aj na oblasť športu, kde pôjde o koordináciu rozvoja športu pre všetky vekové skupiny obyvateľov.
K bodu 8:
Ustanovenie sa spresňuje vzhľadom na skôr zavedenú legislatívnu skratku „zastupiteľstvo“ v § 2 písm. a) zákona a zavádza sa legislatívna skratka pre slová „úrad samosprávneho kraja“, ktorá je nesprávne zavedená až v § 11 ods. 2 písm. o) zákona.
7
K bodu 9:
Navrhovaná zmena obmedziť podávanie anonymných pripomienok, ktoré dosiaľ zbytočne sťažujú legislatívny proces v samosprávnom kraji. Z pripomienky uplatnenej k návrhu všeobecne záväzného nariadenia samosprávneho kraja musí byť zrejmý subjekt (predkladateľ), ktorý pripomienku musí aj odôvodniť; ak nie je splnená niektorá z týchto podmienok, navrhovateľ nariadenia nie je povinný na takúto pripomienku prihliadať.
K bodu 10:
Dôvodom skráteného legislatívneho konania bude mimoriadna situácia podľa zákona o civilnej ochrane obyvateľstva, na ktorý sa odkazuje.
K bodu 11:
Ide o technické úpravy príslušných ustanovení zákona v nadväznosti na zavedené legislatívne skratky.
K bodu 12:
So zreteľom na poznatky z aplikačnej praxe sa skracuje lehota na vyhlásenie všeobecne záväzného nariadenia samosprávneho kraja. Rovnaká úprava sa osvedčila aj pri všeobecne záväznom nariadení obce.
K bodu 13:
V záujme operatívneho rozhodovania pri zmene rozpočtu samosprávneho kraja sa upravujú kompetencie orgánov samosprávneho kraja. Zastupiteľstvo samosprávneho kraja bude oprávnené určiť predsedovi samosprávneho kraja rozsah úkonov (rozpočtových opatrení), ktoré môže vykonať, ak nastanú okolnosti podmieňujúce zmeny v rozpočte samosprávneho kraja.
K bodu 14:
Vzhľadom na značný rozsah kompetencií, ktoré samosprávny kraj vykonáva takmer vo všetkých relevantných oblastiach spoločenského života, napríklad v školstve, zdravotníctve, cestovnom ruchu, regionálnom rozvoji, doprave, je potrebné, aby zastupiteľstvo samosprávneho kraja na návrh predsedu zvolilo viacerých podpredsedov samosprávneho kraja. Toto riešenie umožní racionálne rozdelenie riadiacich právomocí medzi najvyšších predstaviteľov regionálnej samosprávy.
Ustanovenie sa tiež upravuje v časti týkajúcej sa vymedzenia činnosti podpredsedov s ohľadom na bod 24.
K bodu 15:
Spresňuje sa kompetencia zastupiteľstva samosprávneho kraja tak, že určuje aj úlohy orgánom, ktoré zriadi. Navrhovaná úprava zreteľne vymedzuje vzájomný vzťah medzi zastupiteľským zborom a jeho komisiami či inými orgánmi.
K bodom 16 a 17:
Ide o legislatívno-technické úpravy zohľadňujúce umiestnenie príslušných legislatívnych skratiek v zákone.
8
K bodu 18:
V prípade požiadavky kvalifikovaného počtu poslancov zastupiteľstva samosprávneho kraja na zvolanie mimoriadneho zasadnutia zastupiteľského zboru sa navrhuje, aby predseda bol povinný zvolať ho tak, aby sa uskutočnilo najneskôr v lehote do 30 dní od uplatnenia tejto požiadavky. Týmto spôsobom sa zabezpečí rešpektovanie názoru poslancov, že ide o naliehavú situáciu, ktorá vyžaduje urýchlené riešenie v zastupiteľstve.
K bodu 19:
Odstraňuje sa určité právne vákuum pri situácii, ak zasadnutie zastupiteľstva samosprávneho kraja zvolal podpredseda alebo iný poslanec, pretože predseda samosprávneho kraja ho nezvolal, avšak predseda je prítomný na tomto zasadnutí zastupiteľstva. Takto zvolané zasadnutie zastupiteľstva vedie predseda, ak to odmietne, vedie ho ten poslanec, ktorý zasadnutie zastupiteľstva zvolal.
K bodu 21:
Konkretizuje sa jeden z dôvodov na vyhlásenie referenda samosprávneho kraja o odvolaní predsedu samosprávneho kraja, ktorým je jeho nespôsobilosť na výkon funkcie trvajúca viac ako šesť mesiacov. Navrhuje sa zúžiť nespôsobilosť predsedu na výkon funkcie iba na zdravotnú nespôsobilosť, ktorú možno jednoznačne preukázať príslušným dokladom (napr. lekárskym posudkom alebo znaleckým posudkom), a tak zabrániť prípadným nejasnostiam a konfliktom medzi orgánmi samosprávneho kraja.
K bodu 22:
Navrhuje sa, aby na prelomenie sistačného práva uplatneného predsedom samosprávneho kraja bola potrebná kvalifikovaná (trojpätinová) väčšina hlasov všetkých poslancov zastupiteľstva samosprávneho kraja. Zvýši sa tým význam názoru predsedu vo veciach, o ktorých sa domnieva, že nie v súlade so zákonom alebo pre samosprávny kraj nevýhodné. Rovnaká úprava sa osvedčila v zákone o obecnom zriadení v podmienkach miest a obcí.
K bodu 23:
V nadväznosti na oprávnenie poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja interpelovať predsedu samosprávneho kraja vo veciach týkajúcich sa výkonu jeho činnosti sa upravuje režim odpovede na túto interpeláciu. Predseda sa podľa obsahu interpelácie rozhodne o spôsobe odpovede, predovšetkým môže reagovať verbálne priamo na zasadnutí zastupiteľstva alebo neskôr písomnou formou v ustanovenej lehote. Svojím konaním však nesmie negovať zmysel interpelácie.
K bodu 24:
Rozsah zastupovania predsedu samosprávneho kraja podpredsedami bude určovať predseda, a nie ako dosiaľ zastupiteľstvo samosprávneho kraja. Navrhovaná zmena je odôvodnená najmä tým, že sa jedná o kompetencie predsedu (nie zastupiteľstva), z ktorých časť zveruje iným osobám – podpredsedom ako svojím zástupcom.
K bodu 25:
Skúsenosti z praxe nasvedčujú, že je potrebné, aby sa riaditeľ úradu samosprávneho kraja vzhľadom na svoje postavenie a úlohy zúčastňoval zasadnutia zastupiteľstva samosprávneho kraja a disponoval s poradným hlasom. Obdobná úprava sa osvedčila u hlavného kontrolóra samosprávneho kraja, ako aj u prednostu obecného úradu.
9
K čl. II
Podľa dispozície poslancov obecného zastupiteľstva bude môcť starosta obce vykonávať zmeny v miestnom rozpočte. V činnosti obce totiž vznikajú viaceré situácie, ktoré vyžadujú urýchlené operatívne rozhodnutie o zmene rozpočtu obce, napríklad povinnosť zabezpečiť vyrovnanosť rozpočtu ku koncu rozpočtového roka zmenou v rozpočte zvýšením príjmov alebo znížením výdavkov. V týchto prípadoch je však z objektívnych časových dôvodov pre obecné zastupiteľstvo zložité vykonať zmenu rozpočtu obce. Preto je účelné umožniť obecnému zastupiteľstvu poveriť rozpočtovými opatreniami starostu obce.
K čl. III
Navrhovaná účinnosť zákona zohľadňuje potrebnú dĺžku legislatívneho procesu.
V Bratislave 18. apríla 2007
Robert Fico, v.r.
predseda vlády
Robert Kaliňák, v.r.
podpredseda vlády
a minister vnútra