NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
N Á V R H
Zákon z ..................... 2007
Ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona č. 523/1990 Zb., zákona č. 130/1991 Zb., zákona č. 295/1992 Zb. a zákona č. 233/1998 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 17 ods. 5 znie:
Starostu počas jeho neprítomnosti zastupuje jeho zástupca, ktorého na návrh starostu zvolí miestne zastupiteľstvo z radov svojich poslancov. Miestne zastupiteľstvo na návrh starostu určí, ktoré právomoci starostu je oprávnený vykonávať jeho zástupca.
2.§ 19 ods. 2 znie:
Na čele miestneho úradu je prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva starosta. Prednosta miestneho úradu sa môže zúčastňovať zasadnutí miestnej rady a miestneho zastupiteľstva s hlasom poradným
Čl. II.
3. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2007
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Platné právo byť systémovo prepojené a má mať aj vnútornú logiku. Musí to platiť aj o ustanoveniach regulujúcich oblasť územnej samosprávy.
Podľa platného práva na celom území Slovenskej republiky v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení - konkrétne podľa § 17 ods. 1 druhá veta - prednostu vymenúva a odvoláva starosta. Predkladatelia, Renáta Zmajkovičová, Katarína Tóthová a Rafael Rafaj nevidia žiaden dôvod, aby práve v Bratislave, resp. jej mestských častiach bola situácia iná. Preto v záujme zjednotenia právnej reglementácie tej istej situácie v Bratislave aká je na iných samosprávach v našom štáte, navrhujú nové znenie § 19 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave. Dochádza tu vlastne k zosúladeniu spomínaného zákona s príslušnou úpravou v zákone o obecnom zriadení.
Predložený legislatívny návrh presnejšie upravuje aj otázku zastupovania starostu, ktoré v praxi nebolo vždy jednoznačne vykladané a teda dochádzalo k aplikačným nejasnostiam.
Osobitná časť
K § 17 ods. 5
Zastupovanie starostu jeho zástupcom v praxi neraz spôsobovalo aplikačné problémy najmä čo do rozsahu jeho oprávnení. Navrhovaná úprava by mala tieto problémy odstrániť.
K § 19 ods. 2
Navrhovaná úprava znamená zmenu v tom, že prednostu bude vymenúvať a odvolávať starosta a nie miestne zastupiteľstvo, ako tomu bolo iba v samospráve na území Bratislavy. Logika veci je i v tom, že starosta je štatutárnym orgánom v pracovnoprávnych vzťahoch pracovníkov miestneho úradu a zodpovedá za činnosť úradu, musí byť oprávnený vymenovať aj prednostu úradu.
Predložený legislatívny návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nemá dopad na štátny rozpočet ani na rozpočty územnej samosprávy.
Doložka zlučiteľnosti
Návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie
1. Navrhovatelia právneho predpisu poslanci NRSR Renáta Zmajkovičová za Smer-DS, Katarína Tóthová za ĽS-HZDS a Rafael Rafaj za SNS
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave.
3.Záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z prístupovej zmluvy a z faktu o podmienkach pristúpenia:
Bezpredmetné.
4.Problematika návrhu zákona:
- nie je upravená v práve Európskej únie
- nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych
Spoločenstiev
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti právneho predpisu s právom EÚ/ES.
6. Gestor
Bezpredmetné.
7.Účasť expertov:
Experti sa na vypracovaní nezúčastnili.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
1.Odhad na verejné financie
Návrh zákona nemá dopad na príjmy obcí a miest
2.Odhad dopadov na obyvateľov , hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet
3.Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť