D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Vláda vo svojom programovom vyhlásení na IV. volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky v časti týkajúcej sa verejnej správy vytýčila cieľ vykonať ďalšie kroky smerujúce k modernizácii verejnej správy. Na tento účel vláda zaviazala rezorty pripraviť analýzu vývoja a súčasného stavu verejnej správy, ktorá smerovať k zredukovaniu organizačnej a personálnej náročnosti krajských štruktúr štátnej správy.
Tento proces hodlá vláda rozdeliť do viacerých etáp. Prvou z nich je zrušenie krajských úradov a prenesenie ich kompetencií na obvodné úrady, prípadne na ústredné orgány štátnej správy, a to podľa povahy týchto pôsobností s cieľom racionalizácie aparátu štátnej správy. Keďže v programovom vyhlásení vlády sa počíta so zrušením krajských úradov v čo najkratšom termíne, navrhuje sa ich zrušenie k 1. októbru 2007. Úprava pôsobností po zrušení krajských úradov sleduje cieľ prispieť k zlacneniu a skvalitneniu ich výkonu.
Prvým legislatívnym krokom v uskutočňovaní programového vyhlásenia vlády je návrh zákona o zrušení krajských úradov a o zmene a doplnení zákona č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 263/2006 Z. z. Ide o organizačnú normu, ktorej cieľom je samotné zrušenie krajských úradov a prijatie princípov vysporiadania sa s personálnymi, majetkovoprávnymi a administratívnymi vzťahmi po zrušení krajských úradov. Tieto princípy ustanovené v čl. I návrhu zákona. Čl. II je úpravou zákona č. 515/2003 Z. z., v ktorom zostávajú v platnosti ustanovenia o obvodných úradoch a upravuje sa najmä ich postavenie ako právnických osôb. Filozofia fungovania týchto úradov zostáva nezmenená. Návrh zákona nerieši presun konkrétnych pôsobností na jednotlivých úsekoch štátnej správy. Toto sa ponecháva na osobitné zákony, ktoré budú obsahovať aj dopady presunu zamestnancov v nadväznosti na rozsah presúvaných kompetencií na štátny rozpočet. Do týchto presunov sa premietne aj úloha z uznesenia vlády č. 856/2006 k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2007 2009, ktorým vláda zaviazala rezorty znížiť počet zamestnancov v štátnych rozpočtových a príspevkových organizáciách o 20% do konca tohto roku.
Účinnosť zákona k 1. októbru 2007 vytvára vzhľadom na harmonogram schôdzí národnej rady dostatočný časový priestor na predloženie a ústavné prerokovanie spomínaných súvisiacich zákonných úprav.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Dopad na verejné financie
Návrhom zákona dochádza k zrušeniu krajských úradov a prechodu ich pôsobností na obvodné úrady a ministerstvá. Preto sa podľa § 124 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a zmene a doplnení niektorých zákonov, § 27 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce a § 21
ods. 13 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v § 3 návrhu zákona ustanovuje, na ktoré orgány prechádzajú práva a povinnosti zo štátnozamestnaneckých, pracovnoprávnych, majetkovoprávnych a iných vzťahov.
Podľa čl. II návrhu zákona obvodné úrady budú právnickými osobami, rozpočtovými organizáciami štátu zapojenými finančnými vzťahmi na rozpočet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. V súvislosti so zrušením krajských úradov a zmenou postavenia obvodných úradov budú obvodné úrady služobnými úradmi štátnych zamestnancov, ktorí vykonávajú štátnu službu v obvodných úradoch a zamestnávateľmi zamestnancov, ktorí vykonávajú práce vo verejnom záujme.
V súčasnosti výkon pôsobnosti krajských úradov je zabezpečovaný 1072 funkčnými miestami. Bezprostredne so zrušením krajských úradov sa usporí 151 funkčných miest. Ostatné funkčné miesta sa využijú na plnenie pôsobností, ktoré prejdú z krajských úradov na obvodné úrady a ministerstvá s tým, že aj počet týchto funkčných miest bude znížený podľa bodu C. 15. uznesenia vlády č. 856/2006.
Celkový počet funkčných miest obvodných úradov k 30.9.2006 bol 2 437. Po zrušení krajských úradov a presune kompetencií na obvodné úrady sa predpokladá zabezpečiť výkon štátnej správy na obvodných úradoch počtom 3 325,8 funkčných miest, z toho odborné činnosti počtom 2 139,6 funkčných miest, obslužné činnosti spojené s prevádzkou a údržbou budov s počtom 522,2 funkčných miest a prierezové činnosti (prednosta úradu, riadenie ľudských zdrojov - osobný úrad, financovanie a rozpočtovanie, mzdová agenda, finančná kontrola, investície) s počtom 664 funkčných miest.
V roku 2007 sa nepredpokladá úspora finančných prostriedkov z dôvodu uspokojenia zákonných nárokov zamestnancov krajských úradov v súvislosti so zrušením funkčných miest. Finančné prostriedky na vyplatenie odstupného sa budú kvantifikovať podľa skutočných nárokov dotknutých zamestnancov (predpoklad 13 500 tis. Sk). Úsporu možno predpokladať len v súvislosti s vecnými výdavkami, ktoré nebude potrebné vynakladať na zamestnancov krajských úradov, s ktorými budú skončené štátnozamestnanecké alebo pracovnoprávne vzťahy po 30. septembri 2007.
Predpokladaný dopad na štátny rozpočet v roku 2008 a v nasledujúcich rokoch je pozitívny. Na výkon pôsobností, ktoré doteraz vykonávali krajské úrady bude potrebné vynakladať menej finančných prostriedkov. Pokiaľ ide o uvedených 151 funkčných miest, predpokladaná úspora výdavkov štátneho rozpočtu v rokoch 2008 a 2009 je spolu 92 128 tis. Sk. Ďalšie zníženie výdavkov v roku 2008 a nasledujúcich rokoch možno očakávať z titulu racionalizácie podľa už citovaného uznesenia vlády.
V roku 2008 po rozhodnutí o dislokácii obvodných úradov, najmä vykonaní dislokácie obvodných úradov v sídlach krajov bude možné vykázať úsporu v kategórii 630 tovary a služby na prevádzkových výdavkoch za uvoľnené budovy týchto obvodných úradov.
2.Dopad na životné prostredie
Návrh zákona nemá dopad na životné prostredie.
3.Dopad na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry.
Z dôvodu zrušenia krajských úradov a vzhľadom na predpokladanú úsporu v personálnom zabezpečení obvodných úradov bude mať predložený návrh zákona dopad na zamestnanosť.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona o zrušení krajských úradov a o zmene a doplnení zákona č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 263/2006 Z. z.
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Keďže problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k ďalším bodom doložky zlučiteľnosti (4 až 6).
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1:
Navrhuje sa zrušiť krajské úrady v súlade s Programovým vyhlásením vlády.
K § 2:
Ustanovuje sa všeobecný princíp prechodu pôsobností zrušených krajských úradov. Rozsah pôsobností, ktoré prejdú zo zrušených krajských úradov na obvodné úrady a ministerstvá ustanovia osobitné zákony.
K § 3:
Navrhovaná zákonná úprava zrušuje krajské úrady, a preto je potrebné v prechodných ustanoveniach upraviť, na ktoré orgány štátnej správy prechádzajú nadobudnutím účinnosti tohto zákona práva a povinnosti zo štátnozamestnaneckých, pracovnoprávnych, majetkovoprávnych a iných vzťahov.
V odsekoch 6 11 sa upravuje prechod správy nehnuteľného a hnuteľného majetku štátu, pohľadávok a záväzkov, ako aj spôsob ich odovzdania a prevzatia.
Na zabezpečenie kontinuity konania, v ktorom sa rozhoduje o právnych pomeroch fyzických osôb a právnických osôb začatého krajským úradom do 30. septembra 2007 sa ustanovuje, že toto konanie dokončí obvodný úrad alebo ministerstvo, na ktoré prejde pôsobnosť podľa osobitného zákona.
K čl. II
K bodom 1, 3, 5 a 7:
Ide o úpravu viacerých ustanovení v súvislosti so zrušením krajských úradov. Obsahovo sa tieto ustanovenia nemenia, mení sa len subjekt výkonu pôsobnosti.
K bodu 2:
Nové znenie § 2 vymedzuje postavenie obvodného úradu po zrušení krajských úradov. Ich ustanovenie za právnické osoby je nevyhnutné na výkon činností, ktoré doteraz patrili krajským úradom. Obvodné úrady bez tejto úpravy by nemohli v plnom rozsahu plniť úlohy pri zastupovaní štátu vo veciach štátnozamestnaneckých a pracovnoprávnych vzťahov, majetkovoprávnych a ďalších vzťahov, kde sa vyžaduje právna subjektivita štátneho orgánu.
Postavenie prednostu obvodného úradu, ako aj vnútorná organizácia obvodného úradu zostávajú nedotknuté.
Navrhuje sa nové znenie § 3 vzhľadom na rozsah technických úprav doterajšieho ustanovenia, pričom jeho obsah a zmysel sa nemení.
Novo sa ustanovuje územný obvod pôsobnosti obvodného úradu v sídle kraja pre prípady, že zákon zverí vecnú pôsobnosť len uvedenému orgánu. Pôjde napríklad o pôsobnosti na úsekoch integrovaného záchranného systému, registrácie niektorých právnických osôb (napr. bytové spoločenstvá), obrany štátu, atď.
K bodu 4:
Vzhľadom na skutočnosť, že obvodné úrady preberú ďalšie pôsobnosti z krajských úradov novelami osobitných predpisov a tieto pôsobnosti patria do riadiacej právomoci viacerých ústredných orgánov štátnej správy, je potrebné jednoznačne ustanoviť zodpovednosť týchto rezortov za kvalitu poskytovania služieb a výkon činností obvodných úradov.
K bodu 6:
Ustanovuje sa všeobecné pravidlo o odvolacom orgáne, ak v správnom konaní v prvom stupni rozhodol o právnych pomeroch právnych subjektov obvodný úrad. Umožňuje sa však, aby osobitný zákon v odôvodnených prípadoch ustanovil ako odvolací orgán iný štátny orgán než vecne príslušné ministerstvo.
K čl. III
Účinnosť zákona sa navrhuje tak, aby bolo možné v národnej rade ústavne prerokovať ďalšie návrhy zákonov, ktorými sa usporiada prechod pôsobnosti zo zrušených krajských úradov.
V Bratislave 28. februára 2007
Robert Fico, v.r.
predseda vlády
Robert Kaliňák, v.r.
podpredseda vlády a
minister vnútra