Osobitná časť:Čl. I
K bodu 1
Cieľom návrhu je v zákone explicitne zakotviť kompetenciu správcu konať v mene štátu v súdnych konaniach prejednávajúcich majetok štátu v jeho správe alebo majetok, ktorého správcom by mal byť. Podľa navrhovaného znenia subjektom oprávneným konať v mene štátu bude každý správca bez ohľadu na to, či má alebo nemá postavenie štátneho orgánu.
V aplikačnej praxi k aktívnej legitimácii štátnych organizácii, ktoré nemajú postavenie štátneho orgánu súdy Slovenskej republiky vo väčšine prípadov zastávajú názor, že pre nedostatok procesnej spôsobilosti nie sú oprávnené vystupovať v súdnom konaní, čo má v niektorých prípadoch, za následok zastavenie súdneho konania. Tým je Slovenská republika ako vlastník veci poškodzovaná, pretože nemôže využiť svoje právo na súdnu ochranu.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby sa povinnosť preukázať, že budúci správca prebytočný nehnuteľný majetok štátu nevyhnutne potrebuje na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním a že ho bude využívať aspoň päť rokov odo dňa nadobudnutia a preukázať finančné krytie na prevádzku tohto nehnuteľného majetku, nevzťahovala na prevody správy nehnuteľného majetku štátu medzi správcom a jeho zriaďovateľom.Ustanovenie § 8 ods. 1 sa dopĺňa za účelom efektívnejšieho a pružnejšieho nakladania s majetkom štátu, predovšetkým v prípade štátnych príspevkových organizácií a možnosti využitia prebytočného nehnuteľného majetku ako zdroja štátnych financií ak je to účelné, t.j. ak majetok nie je využívaný a nie je predpoklad, že by v budúcnosti mohol byť využívaný pre výkon verejných funkcií.
K bodu 3
Navrhovaným ustanovením sa upresňuje funkcia zriaďovateľa štátnych rozpočtových organizácií a štátnych príspevkových organizácií na účely tohto zákona, ktorým môže byť len ústredný orgán štátnej správy podľa zákona č. 575/2001 Z. z. organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
K bodu 4
Navrhovanou úpravou sa umožní prenechanie nehnuteľného majetku štátu do výpožičky aj obecným školám a školským zariadeniam. Návrh zákona reaguje na požiadavku obcí o prenechanie dočasne prebytočného nehnuteľného majetku štátu do bezplatného užívania aj školám a školským zariadeniam v zriaďovateľskej pôsobnosti obce.
K bodom 5 a 6
Navrhuje sa, aby ustanovenie § 13 upravovalo len nájom a výpožičku majetku štátu. Iné spôsoby nakladania s majetkom štátu budú riešené osobitným ustanovením.
K bodu 7
Navrhované ustanovenie definuje podmienky, za akých možno zriadiť stavbu na pozemkoch vo vlastníctve štátu. Zároveň sa vymedzuje o aké stavby môže ísť a na aké účely majú slúžiť. Užívanie zastavaných pozemkov musí byť odplatné, pričom vzťah k tomuto pozemku musí byť upravený nájomnou zmluvou alebo vecným bremenom. Umožňuje dočasne zastavať pozemok vo vlastníctve štátu stavbami, ktoré sú určené na vykonávanie stavebných prác na stavbe, ktorá je situovaná na susediacom pozemku. Rieši sa možnosť výstavby inžinierskych