NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
N Á V R H
Zákon z ................. 2007
ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.350/1996 Z.Z.o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.(nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č.77/1998 Z.z., zákon č.86/2000Z.z. a zákon č.138/2002Z.z.)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I.
Zákon č.350/1996 Z.Z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v znení neskorších predpisov sa dopĺňa takto:
1.V § 28 ods.1 sa na konci dopĺňajú slová : „ s výnimkou ustanovenia § 36 ods.4.“
2. § 28 sa dopĺňa novým odsekom 3, ktorý znie:
„ (3) Na vystúpenie rečníka podľa odsekov 1,2 majú poslanci právo reagovať jednou faktickou poznámkou. Vystúpenie rečníka a poslancov s faktickou poznámkou sa riadia ustanovením § 33.
Čl.II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.mája 2007
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Zákon č.350/1996 Z.z.o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov upravuje vo svojej štvrtej časti aj rokovanie na schôdzach Národnej rady Slovenskej republiky.
V § 28 rokovacieho poriadku je ustanovenie, ktoré dáva možnosť vystúpiť predsedovi národnej rady, podpredsedom národnej rady, prezidentovi republiky a členom vlády, kedykoľvek o to požiadajú. Vzhľadom k tomu, že dochádzalo a dochádza k nejednotnému výkladu ustanovenia §28 rokovacieho poriadku, a v prípade jeho uplatnenia dochádzalo a dochádza k nedorozumeniam pri rokovaní NRSR , najmä pri domáhaní sa vystúpení poslancov s faktickými poznámkami na tieto vystúpenia, ktoré z hľadiska demokracie pochopiteľné, bolo potrebné touto novelou odstrániť možné rozpory v texte zákona a presne stanoviť podmienky vystúpenia rečníkov podľa tohto ustanovenia rokovacieho poriadku.
Cieľom tejto krátkej novely je predísť možným konfliktom a zaviesť pravidlá, ktoré napomôžu plynulejšiemu priebehu schôdzí NRSR.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť:
K čl.I.bod 1.
Podľa pôvodného ustanovenia § 28odsek 1, ústavní činitelia uvedení v tomto odseku moholi vystúpiť kedykoľvek o to požiadali a muselo sa im udeliť slovo.Toto ustanovenie však bolo v zrejmom rozpore s ustanovením § 36 odsek 4, ktorý uvádza, že počas hlasovania predsedajúci nikomu nemôže udeliť slovo.Preto navrhujeme do ustanovenia §28 ods.1 na koniec vety za čiarku doplniť slová „, s výnimkou ustanovenia §36 ods.4.“, čím sa tento rozpor odstráni.
K čl.I.bod.2
Doplnením nového odseku 3 v §28 dávame právo poslancovi reagovať na ktorékoľvek vystúpenie rečníka uvedeného v § 28 odsek 1,2, pričom na vystúpenie rečníka i poslanca by sa primerane vzťahovalo ustanovenie § 33 o faktickej poznámke.
K čl.II.
Vzhľadom k legisvagančnej lehote navrhujeme účinnosť zákona od 1.mája 2007
D O L O Ž K A
Finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a podnikateľské prostredie
1.Odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona nemá vplyv na verejné financie.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na životné prostredie.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na nezamestnanosť a ani na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
5.Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie.
D o l o ž k a z l u č i t e ľ n o s t i
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Peter Miššík, poslanec NRSR
2.Názov právneho predpisu: zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č.350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č.77/1998 Z. z. zákona 86/2000 Z. z. a zákona č.138/22002 Z.z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu: nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
ani primárnom a ani sekundárnom
nie je upravená v práve Európskej únie – ani v primárnom a ani v sekundárnom
nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Návrh zákona svojou problematikou: nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl.70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnymi normami Európskej únie: vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti s právom ES/EÚ bezpredmetné.