NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
179
VLÁDNY NÁVRH
Zákon
z ................. 2007
o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Úvodné ustanovenia
§ 1
Predmet a rozsah úpravy
(1)Tento zákon upravuje práva spotrebiteľov a povinnosti výrobcov, predávajúcich, dovozcov a dodávateľov, pôsobnosť orgánov verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa, postavenie právnických osôb založených alebo zriadených na ochranu spotrebiteľa (ďalej len „združenie“).
(2)Tento zákon sa vzťahuje na predaj výrobkov a poskytovanie služieb, ak k plneniu dochádza na území Slovenskej republiky alebo ak plnenie súvisí s podnikaním na území Slovenskej republiky.
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)spotrebiteľom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá nakupuje výrobky alebo používa služby pre osobnú potrebu alebo pre potrebu príslušníkov svojej domácnosti,
b)predávajúcim
1.podnikateľ,1) ktorý spotrebiteľovi ponúka alebo predáva výrobky alebo poskytuje služby,
2.fyzická osoba, ktorá predáva spotrebiteľovi rastlinné a živočíšne výrobky z vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti alebo lesné plodiny,2)
3.fyzická osoba, ktorá predáva vlastné použité výrobky, okrem potravín,
1) § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.
2) § 10 ods. 1 písm. b) zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
2
c)výrobcom, osoba ktorá
1.výrobok vyrobí, vyťaží, obnoví, upraví alebo inak získa a má sídlo alebo miesto podnikania na území členského štátu Európskej únie, členského štátu Európskeho hospodárskeho priestoru alebo Turecka (ďalej len „členský štát“) alebo ten, kto sa za výrobcu vydáva označením výrobku svojím menom, ochrannou známkou alebo iným rozlišovacím znakom alebo osoba z dodávateľského reťazca, ktorej činnosť môže ovplyvniť bezpečnostné vlastnosti výrobku,
2. sídlo alebo miesto podnikania na území členského štátu a je splnomocnencom3) výrobcu, ktorý nemá sídlo alebo miesto podnikania na území členského štátu,
d)dovozcom podnikateľ, ktorý doviezol do členského štátu výrobok zo štátu, ktorý nie je členským štátom, alebo jeho splnomocnenec,
e)dodávateľom podnikateľ, ktorý priamo alebo prostredníctvom iných podnikateľov dodal predávajúcemu výrobok a ktorého činnosť neovplyvňuje vlastnosti výrobku, alebo jeho splnomocnenec,
f)výrobkom nová, použitá alebo upravená hnuteľná vec, ktorá bola vyrobená, vyťažená alebo inak získaná, bez ohľadu na stupeň jej spracovania, a ktorá, je určená na ponuku spotrebiteľovi alebo pri ktorej možno predpokladať, že ju spotrebiteľ použije, ak sa táto vec dodáva za odplatu alebo bezodplatne; výrobkom je aj hnuteľná vec, ktorá je súčasťou alebo príslušenstvom inej hnuteľnej alebo nehnuteľnej veci, elektrina, plyn, voda alebo teplo určené pre spotrebiteľa,
g)bezpečným výrobkom výrobok, ktorý za bežných alebo rozumne predvídateľných podmienok používania, inštalácie alebo údržby nepredstavuje po dobu určenú výrobcom alebo po dobu obvyklej použiteľnosti nebezpečenstvo pre spotrebiteľa alebo jeho používanie predstavuje pre spotrebiteľa vzhľadom na bezpečnosť a ochranu zdravia len minimálne nebezpečenstvo a svojimi vlastnosťami zodpovedá požiadavkám podľa osobitného predpisu,4)
h)službou akákoľvek činnosť alebo výkon, ktoré ponúkané spotrebiteľovi odplatne alebo bezodplatne,
i)bezpečnou službou služba, ktorá za bežných alebo rozumne predvídateľných podmienok poskytovania nepredstavuje nebezpečenstvo alebo jej poskytovanie predstavuje pre spotrebiteľa vzhľadom na bezpečnosť a ochranu zdravia len minimálne nebezpečenstvo,
j)bežnou kvalitou vyhotovenie bezpečného výrobku alebo poskytnutie bezpečnej služby, ktoré sú bez vád,
k)reklamáciou uplatnenie zodpovednosti za vady výrobku alebo služby,
l)vybavením reklamácie ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie,
m)odborným posúdením vyjadrenie súdneho znalca alebo stanovisko vydané autorizovanou osobou,5) akreditovaného laboratória6) alebo servisného strediska,
n)nebezpečnou napodobeninou výrobok, ktorý formu, vôňu, farbu, vzhľad, obal, označenie, objem alebo rozmery, ktoré môžu spôsobiť jeho zámenu spotrebiteľom, najmä dieťaťom s potravinou, čo môže byť nebezpečné pre jeho zdravie.
3) § 2 ods. 1 písm. d) zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4) Zákon č. 264/1999 Z. z., zákon č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch v znení neskorších predpisov.
5) § 11 ods. 1 zákona č. 264/1999 Z. z., § 15 zákona č. 90/1998 Z. z.
6) § 22 ods. 4 zákona č. 264/1999 Z. z.
3
§ 3
Práva spotrebiteľa
Spotrebiteľ právo na bezpečné výrobky a bezpečné služby v bežnej kvalite, uplatnenie reklamácie, náhradu škody, informácie o výrobku alebo službe a ďalších okolnostiach a podmienkach ich poskytovania, podávanie podnetov orgánom dohľadu a kontroly podľa osobitných predpisov7) (ďalej len „orgán dohľadu“) pri porušení ustanovení tohto zákona,
§ 4
Povinnosti predávajúceho
(1)Predávajúci je povinný
a)predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo množstve a umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si správnosť týchto údajov,
b)predávať výrobky a poskytovať služby v bežnej kvalite; ak kvalita nie je predpísaná, môže predávajúci predávať výrobky v nižšej ako bežnej kvalite, len ak spotrebiteľa upozorní na všetky rozdiely,
c)predávať výrobky a poskytovať služby za dohodnuté ceny,8)
d)správne účtovať ceny pri predaji výrobkov alebo pri poskytovaní služieb,
e)zabezpečovať hygienické podmienky pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb,
f)dodržiavať pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb podmienky skladovania výrobkov určené výrobcom alebo osobitným predpisom9) tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu,
g)predviesť spotrebiteľovi výrobok, ak to povaha výrobku umožňuje,
h)zabezpečiť predaj výrobkov a poskytovanie služieb spôsobom, ktorý umožňuje ich bezpečné použitie.
(2)Predávajúci nesmie spotrebiteľovi
a)ukladať povinnosť bez právneho dôvodu,
b)upierať práva podľa § 3,
c)určovať prísnejšie podmienky, ako ustanovujú osobitné predpisy.
7) § 3 zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
§ 58 §66a zákona č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 220/1996 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov,
§ 6 9, 11 a 13 zákona č. 488/2002 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
§ 3 zákona č. 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
§ 21 zákona č. 152/1995 Z. z.,
§ 33 zákona č. 142/2000 Z. z.
8) Napríklad zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov, zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9) Napríklad § 10 a 11 zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov, výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 20. mája 1996 č. 981/1996-100 (oznámenie č. 195/1996 Z. z.).
4
(3)Predávajúci nesmie odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorý vystavený alebo inak pripravený na predaj alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktoré je v jeho prevádzkových možnostiach; nesmie viazať predaj výrobku alebo poskytnutie služby na predaj iného výrobku alebo poskytnutie inej služby, ak nejde o obmedzenie rovnaké pre všetky prípady a v obchodnom styku obvyklé. To neplatí, ak spotrebiteľ nespĺňa podmienky na kúpu podľa osobitných predpisov.10)
(4)Predávajúci je povinný rezervované výrobky po celú dobu rezervácie osobitne označiť s uvedením doby, dokedy rezervované; platí to aj o zaplatených výrobkoch, ktoré sa nachádzajú v prevádzkarni do doby ich prevzatia spotrebiteľom alebo dodania spotrebiteľovi.
(5)Predávajúci nesmie konať v rozpore s dobrými mravmi. Konaním v rozpore s dobrými mravmi sa na účely tohto zákona rozumie najmä konanie, ktoré je v rozpore so vžitými tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo vybočenia z pravidiel morálky uznávanej pri predaji výrobku a poskytovaní služby, alebo môže privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti, čestnosti, zvyklosti a praxe, využíva najmä omyl, lesť, vyhrážku, výraznú nerovnosť zmluvných strán a porušovanie zmluvnej slobody.
§ 5
Zákaz klamania spotrebiteľa
(1)Výrobca, dovozca, dodávateľ alebo predávajúci nesmú klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné alebo dvojzmyselné údaje alebo zamlčať údaje o vlastnostiach výrobku alebo služby alebo nákupných podmienkach.
(2)Za klamanie spotrebiteľa sa považuje tiež ponuka alebo predaj výrobkov, alebo poskytovanie služieb porušujúcich práva duševného vlastníctva, ako aj skladovanie takýchto výrobkov na účely ponuky alebo predaja.
§ 6
Uvádzanie výrobkov na trh a poskytovanie služieb
(1)Na trh možno uviesť, ponúkať alebo predávať len bezpečné výrobky; to neplatí pre použité výrobky dodané ako starožitnosti, alebo výrobky, ktoré sa majú pred použitím opraviť alebo obnoviť, ak o tom dodávateľ preukázateľne informoval osobu, ktorej výrobok dodáva.
(2)Zakazuje sa uvádzať na trh, vyrábať, dovážať a predávať nebezpečnú napodobeninu.
(3)Výrobky, ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú dobu spotreby, sa nesmú uviesť na trh a po uplynutí doby spotreby je predávajúci povinný ich stiahnuť z trhu.
(4)Zodpovednosti za porušenie povinnosti podľa odseku 1 sa predávajúci zbaví, ak preukáže, že o skutočnosti, že výrobok nie je bezpečný, v čase predaja alebo ponuky nemohol vedieť.
(5)Ak sa predávajúci dozvie akékoľvek skutočnosti, ktoré nasvedčujú tomu, že predal spotrebiteľovi výrobok, ktorý nie je bezpečný, je povinný spotrebiteľa bez zbytočného odkladu o tom informovať. Ak informovanie jednotlivých spotrebiteľov nie je možné, je povinný informovať účinným spôsobom verejnosť a orgány verejnej správy, ktoré vykonávajú dozor nad dodržiavaním ustanovení tohto zákona.
10) Napríklad zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5
(6)Povinnosti uložené v odsekoch 1, 2, 3 a 5 rovnako výrobca, dovozca, dodávateľ a predávajúci.
(7)Spotrebiteľ právo vrátiť výrobok, ktorý nie je bezpečný výrobcovi, dovozcovi, dodávateľovi alebo predávajúcemu. Ak spotrebiteľ uplatní toto právo, výrobca, dovozca, dodávateľ alebo predávajúci je povinný vziať späť takýto výrobok a najneskôr v lehote do troch pracovných dní od prevzatia výrobku vrátiť spotrebiteľovi kúpnu cenu výrobku vrátane účelne vynaložených nákladov. Výrobca alebo dovozca je povinný vziať späť výrobok, ktorý nie je bezpečný aj vtedy, ak spotrebiteľ nemá doklad o kúpe výrobku.
(8)Ustanovenia odsekov 1 až 6 sa vzťahujú primerane pre poskytovanie služieb.
(9)Podrobnosti o technických požiadavkách na bezpečnosť výrobku alebo služby ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
Informačné povinnosti
§ 7
(1)Predávajúci je povinný pri predaji informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaného výrobku alebo charaktere poskytovanej služby, o spôsobe použitia a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby, o podmienkach uchovávania a skladovania ako aj o riziku súvisiacom s poskytovanou službou. Ak je to potrebné s ohľadom na povahu výrobku, spôsob a dobu jeho používania, je predávajúci povinný zabezpečiť, aby tieto informácie zrozumiteľne obsahoval aj priložený písomný návod.
(2)Ak výrobca alebo dovozca nevstupuje do priameho vzťahu s predávajúcim, povinní pravdivo a úplne informovať o vlastnostiach výrobku dodávateľa. Dodávateľ je povinný pravdivo a úplne informovať o vlastnostiach výrobku predávajúceho. Informácie, ktoré výrobca, dovozca alebo dodávateľ musia poskytnúť, zahŕňajú
a)úplný opis rizika, ktoré výrobok predstavuje, vrátane rizika výrobku používaného na výkon služby,
b)všetky informácie dôležité pre používanie výrobku,
c)opatrenia, ktoré je potrebné prijať na zabránenie vzniku rizika pre spotrebiteľa pri používaní výrobku.
(3)Povinností uvedených v odseku 1 sa nemôže predávajúci zbaviť tvrdením, že mu potrebné alebo správne informácie neposkytol výrobca, dovozca alebo dodávateľ; to neplatí, ak ide o všeobecne známe skutočnosti.
§ 8
(1)Výrobca alebo dovozca je povinný označiť výrobok údajmi, ktoré pravdivo a úplne informujú predávajúceho o vlastnostiach dodaného výrobku.
(2)Predávajúci musí zabezpečiť, aby ním predávaný výrobok bol zreteľne označený údajmi o výrobcovi, dovozcovi alebo dodávateľovi, o miere alebo množstve, o spôsobe použitia a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby, o podmienkach uchovávania a skladovania ako aj o riziku súvisiacom s poskytovanou službou alebo informáciami podľa osobitných predpisov.11) Predávajúci je povinný na požiadanie orgánu dohľadu alebo spotrebiteľa oznámiť alebo zdokumentovať
11) Napríklad zákon č. 264/1999 Z. z.
6
údaje o výrobku, ak ho nemožno označiť.
(3)Predávajúci nesmie odstraňovať, prekrývať ani meniť označenie výrobku ani iné údaje uvedené výrobcom, dovozcom alebo dodávateľom.
(4)Pri predaji použitého alebo upravovaného výrobku, výrobku s vadou alebo výrobku, ktorého úžitkové vlastnosti inak obmedzené, musí predávajúci na túto skutočnosť spotrebiteľa vopred upozorniť. Takýto výrobok je predajca povinný predávať oddelene od ostatných výrobkov.
(5)Na predaj použitého výrobku sa primerane vzťahuje ustanovenie odseku 1.
(6)Podrobnosti o označovaní materiálového zloženia jednotlivých druhov výrobkov, o metódach skúšania materiálového zloženia výrobkov a o spôsobe balenia a zaobchádzania s výrobkami určenými pre spotrebiteľa ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom.
§ 9
Ak sa informácie uvedené v § 7 a 8 poskytujú písomne, musia byť v štátnom jazyku.12) Možnosť súbežného používania iných označení, najmä grafických symbolov a piktogramov, ako aj iných jazykov nie je týmto dotknutá. Fyzikálne a technické veličiny musia byť vyjadrené v zákonných meracích jednotkách.13)
§ 10
(1)Predávajúci je povinný informovať spotrebiteľa o konečnej cene
8
) predávaného výrobku alebo poskytovanej služby a zreteľne označiť výrobok alebo službu cenou alebo informáciu o cene inak vhodne sprístupniť.
(2)Informácia o cene, neúplná cena, chýbajúca cena alebo informácia o spôsobe určenia ceny nesmú najmä vzbudzovať dojem, že
a)cena je nižšia, ako je skutočná cena,
b)určenie ceny závisí od okolností, od ktorých v skutočnosti nezávisí,
c)v cene je zahrnutá dodávka výrobku, výkonu, práce alebo služby, za ktoré sa v skutočnosti platí osobitne,
d)cena je alebo môže byť zvýšená, znížená alebo nezmenená, aj keď to tak nie je,
e)vzťah ceny a užitočnosti ponúkaného výrobku alebo služby zodpovedá skutočnosti, aj keď táto informácia nie je pravdivá.
§ 11
(1)Na vhodnom a trvale viditeľnom mieste prevádzkarne14) musí byť uvedené
a)obchodné meno a sídlo predávajúceho alebo miesto podnikania fyzickej osoby,
b)meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne,
c)prevádzková doba určená pre spotrebiteľa,
d)kategória a trieda ubytovacieho zariadenia, ak ide o ubytovacie zariadenie.
(2)Povinnosť označenia údajov potrebných na uplatnenie reklamácie sa vzťahuje aj na predaj výrobkov a poskytovanie služieb mimo prevádzkarne.
12) Zákon č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
13) § 3 zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 431/2004 Z. z.
14) § 17 zákona č. 455/1991 Zb.
7
(3)Predávajúci a jeho zamestnanci v prevádzkarni, ktorí prichádzajú do styku so spotrebiteľom musia mať označenie alebo odev, ktoré ich odlíši od spotrebiteľa; táto povinnosť sa nevzťahuje na predaj na trhových miestach.15)
(4)Pri dočasnom uzavretí prevádzkarne je predávajúci povinný na mieste, kde je uvedená prevádzková doba, označiť začiatok a koniec uzavretia prevádzkarne, a to najneskôr 24 hodín pred dočasným uzavretím prevádzkarne za predpokladu, že prevádzkareň je uzavretá dlhšie ako jeden deň.
§ 12
(1)Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnutí služby, v ktorom je uvedené
a)obchodné meno, identifikačné číslo a sídlo predávajúceho, prípadne miesto podnikania fyzickej osoby,
b)adresa prevádzkarne,
c)dátum predaja,
d)názov a množstvo výrobku alebo druh služby,
e)cena jednotlivého výrobku alebo služby a celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatil.
(2)Pri predaji výrobku s následnou dodávkou musí doklad obsahovať miesto určenia, dátum a čas dodávky.
(3)Pri predaji použitého alebo upravovaného výrobku, výrobku s vadou alebo výrobku, ktorého úžitkové vlastnosti inak obmedzené, musia byť tieto skutočnosti v doklade zreteľne vyznačené.
(4)Povinnosť podľa odseku 1 sa nevzťahuje na predávajúceho ktorý predáva spotrebiteľovi rastlinné a živočíšne výrobky z vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti alebo lesné plodiny, ak osobitný predpis neustanovuje inak.16)
§ 13
Predávajúci je povinný predávať výrobok v hygienicky nezávadných obaloch alebo ich do takých obalov pri predaji baliť, ak to vyžaduje povaha výrobku. Pri samoobslužnom predaji je povinný poskytnúť spotrebiteľovi obalový materiál. Náklady na obalový materiál a zabalenie výrobku uhrádza predávajúci.
§ 14
(1)Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi.
(2)Predávajúci je povinný prijať reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby alebo na určenom mieste; to neplatí, ak je na vykonanie opravy určená iná osoba.17)
(3)V prevádzkarni musí byť počas prevádzkovej doby prítomný zamestnanec poverený vybavovať reklamácie.
15) § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 178/1998 Z. z.
16) § 3 ods. 4 zákona č. 455/1991 Zb.
17) § 625 Občianskeho zákonníka.
8
(4)Predávajúci alebo ním poverený zamestnanec je povinný vybaviť reklamáciu ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie vady. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Predávajúci je povinný, ak reklamáciu nevybaví do troch pracovných dní zaslať na vlastné náklady výrobok na odborné posúdenie a na požiadanie orgánu dohľadu zaslanie alebo výsledky odborného posúdenia preukázať.
(5)Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať spotrebiteľovi potvrdenie.
(6)Predávajúci je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie.
(7)Predávajúci je povinný viesť evidenciu o reklamáciách a túto na požiadanie orgánu dohľadu, predložiť na nahliadnutie. Evidencia o reklamácii musí obsahovať údaje o dátume uplatnenia reklamácie, dátume a spôsobe vybavenia reklamácie.
(8)Povinnosti uvedené v odseku 4 sa vzťahujú aj na osobu, ktorá je určená na vykonávanie opravy.
Orgány verejnej správy
§ 15
(1)Orgánmi verejnej správy vo veciach ochrany spotrebiteľa sú
a)ministerstvo,
b)orgány dohľadu,
c)obce.
(2)Ministerstvo vo veciach ochrany spotrebiteľa
a)riadi výkon štátnej správy,
b)vypracúva a predkladá vláde Slovenskej republiky návrh koncepcie štátnej spotrebiteľskej politiky,
c)je notifikačným orgánom systému pre rýchlu výmenu informácií s orgánmi Európskej únie v situácii vážneho a bezprostredného rizika pre bezpečnosť a ochranu zdravia spotrebiteľov vyplývajúceho z nepotravinárskych výrobkov,
d)informuje príslušné orgány členských štátov o sťažnostiach na porušenie právnych aktov Európskych spoločenstiev v oblasti ochrany spotrebiteľa,18)
e)informuje spotrebiteľov o ich právach a povinnostiach,
f)vedie a pravidelne aktualizuje informácie o
1.programoch na dohľad na základe kategórií výrobkov alebo rizík,
2.vedeckých a technických poznatkoch týkajúcich sa bezpečnosti výrobkov,
3.kontrolách a fungovaní kontrolných aktivít,
g)plní úlohy jednotného úradu pre spoluprácu podľa osobitného predpisu,19)
h)informuje Komisiu Európskych spoločenstiev (ďalej len „Komisia“) o
1.orgánoch, ktoré zodpovedné za vykonávanie právnych aktov Európskych
18) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1107/2006 z 5. júla 2006 o právach zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou v leteckej doprave.
19) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 2006/2004 z 27. októbra 2004 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za vynucovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa (Ú. v. ES L 364, 9. 12. 2004).
9
spoločenstiev a dohľadu na vnútornom trhu,
2.združeniach oprávnených na podanie žaloby v oblasti ochrany práv spotrebiteľov,
3.prijatí všeobecne záväzných právnych predpisov a opatrení v oblasti ochrany spotrebiteľa; ak sa opatrenie týka nebezpečnej napodobeniny, informácia obsahuje opis príslušného výrobku a dôvody rozhodnutia.
§ 16
Orgány dohľadu
(1)Dohľad nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom vykonávajú orgány dohľadu. Ak nemožno pôsobnosť orgánu dohľadu určiť, je na výkon dohľadu a kontroly príslušná Slovenská obchodná inšpekcia.
(2)Orgán dohľadu postupuje pri kontrole uvádzania výrobku alebo služby na trh, zo štátu, ktorý nie je členským štátom podľa osobitného predpisu.20)
(3)Orgán dohľadu je povinný vykonávať kontrolu bezpečnosti výrobku alebo služby a na tento účel je oprávnený
a)vyžiadať potrebné informácie od výrobcu, dovozcu, dodávateľa alebo predávajúceho,
b)odobrať výrobok alebo vzorku zo série výrobkov a preveriť ich bezpečnosť,
c)posúdiť či výrobok alebo služba, uvedená na trh obsahuje upozornenia na riziká, ktoré môže použitie výrobku alebo poskytnutie služby vyvolať,
d)informovať včas a vhodným spôsobom osoby, ktoré môžu byť vystavené riziku vyvolanému výrobkom alebo poskytnutou službou,
e)dočasne zakázať uvedenie výrobku, série výrobkov alebo služby na trh, ich prezentáciu, ponuku alebo predaj, ak je dôvodné podozrenie, že výrobok alebo služba nie bezpečné, po dobu potrebnú na vykonanie skúšok alebo preverenie podozrenia,
f)zakázať uvedenie výrobku, série výrobkov alebo služby na trh, ich prezentáciu, ponuku alebo predaj, ak bolo preukázané, že nie bezpečné a zaviesť sprievodné opatrenia zabezpečujúce dodržiavanie tohto zákazu,
g)nariadiť alebo organizovať okamžité stiahnutie výrobku, série výrobku alebo služby z trhu alebo vzatie späť výrobku od spotrebiteľa, ak je preukázane, že nie bezpečné a sú uvedené na trh; ak je to potrebné, nariadiť aj ich zničenie,
h)vydať záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov a vykonanie nevyhnutných opatrení a určiť lehotu na podanie správy o ich splnení.
(4)Orgán dohľadu môže postup podľa odseku 3 uplatniť proti výrobcovi, dovozcovi, dodávateľovi alebo predávajúcemu a proti osobám, ktoré výrobok alebo službu nadobudnú ako súčasť veci a proti každej inej osobe, ak je to potrebné na zabezpečenie spolupráce pri opatreniach na zabránenie ohrozeniu pochádzajúcemu z výrobku. Nariadiť výrobcovi, dovozcovi, dodávateľovi alebo predávajúcemu vziať späť od spotrebiteľa výrobok možno, ak by aj napriek postupu podľa odseku 3 písm. d) hrozila spotrebiteľovi ujma..
(5)Orgán dohľadu môže zakázať poskytnutie služby, uvádzanie výrobku na trh alebo jeho predaj alebo nariadiť okamžité stiahnutie výrobku alebo služby z trhu, alebo späť vzatie výrobku aj vtedy, ak je preukázané, že napriek posúdenej alebo preukázanej zhode
4
) výrobku alebo služby s požiadavkami na ich bezpečnosť nie výrobok alebo služba bezpečné. V rozhodnutí o stiahnutí výrobku z trhu určí aj spôsob nakladania s takýmto výrobkom.
20) Nariadenie Rady č. 339/1993 z 8 februára 1993 o kontrole zhody výrobkov dovážaných z tretích krajín s právnymi predpismi o bezpečnosti výrobkov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 13/zv. 12).
10
(6)Orgán dohľadu podporí dobrovoľné aktivity výrobcov, dovozcov, predávajúcich a dodávateľov vzťahujúce sa na plnenie ich povinností v oblasti bezpečnosti výrobkov a služieb a ak je to vhodné vypracuje zásady správnej praxe.
(7)Proti rozhodnutiu orgánu dohľadu vydaným podľa odseku 3 písm. f) g) a odsekov 4 a 5 je možno podať písomné námietky do piatich pracovných dní od vydania rozhodnutia. Námietky nemajú odkladný účinok.
(8)Orgán dohľadu, ak nevyhovie námietkam v celom rozsahu, je povinný do piatich pracovných dní odstúpiť spisový materiál príslušnému odvolaciemu orgánu.
(9)Príslušný odvolací orgán je povinný rozhodnúť o námietkach v lehote 30 dní odo dňa doručenia spisového materiálu.
(10)Orgán dohľadu je povinný zverejniť právoplatné rozhodnutia vydané na základe tohto zákona. Orgán dohľadu musí dbať, aby sa pri zverejňovaní zachovalo právo podnikateľa na ochranu obchodného tajomstva a dôverných informácií. Povinnosť zverejnenia je splnená uverejnením rozhodnutia do 15 dní po nadobudnutí právoplatnosti na dobu šesť mesiacov na oficiálnej internetovej stránke orgánu dohľadu a sprístupnením právoplatných rozhodnutí na útvare určenom orgánom dohľadu.
(11)V rozhodnutiach zverejnených podľa odseku 10 okrem opisu skutku orgán dohľadu uvedie
a)meno a priezvisko fyzickej osoby, jej miesto podnikania a identifikačné číslo, alebo
b)obchodné meno alebo názov právnickej osoby, jej sídlo a identifikačné číslo.
(12)Spotrebiteľ alebo združenie, ktoré ho zastupuje právo na nahliadnutie do spisu v sídle orgánu dohľadu, ktorý rozhodnutie vydal, právo robiť si zo spisu výpisy a odpisy. Spotrebiteľ alebo združenie právo požiadať orgán dohľadu o vyhotovenie kópie dokumentov zo spisu. Náklady spojené s vyhotovením kópie znáša spotrebiteľ alebo združenie.
(13)Orgány dohľadu vykonávajú činnosť v rozsahu osobitných predpisov.
7
)
§ 17
Predbežné opatrenie
(1)Orgán dohľadu môže nariadiť predbežným opatrením uvádzanie výrobku, ktorý nie je bezpečný na trh alebo zastavenie nekalej obchodnej praktike. Predbežné opatrenie písomne predloží orgán dohľadu tomu, proti komu smeruje s uvedením skutočností, na základe ktorých získal podozrenie o bezpečnosti výrobku alebo o nekalej obchodnej praktike.
(2)Predbežné opatrenie sa následne doručuje ďalším dotknutým osobám. Proti predbežnému opatreniu možno podať do troch dní písomné námietky. Námietky nemajú odkladný účinok. O námietkach rozhodne nadriadený orgán orgánu dohľadu, ktorý predbežné opatrenie vydal do piatich dní od ich doručenia. Proti rozhodnutiu nadriadeného orgánu nemožno podať opravný prostriedok.
(3)Orgán dohľadu primerane použije ustanovenia odsekov 1 a 2 aj v prípade iných vážnych kontrolných zistení a proti tvorcovi kódexu správania.
§ 18
Obce
(1)Obec
a)schvaľuje trhový poriadok,
b)vykonáva dohľad nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom na
11
trhoviskách a trhových miestach,
c)prejednáva priestupky za porušenie tohto zákona pri predaji výrobkov na trhoviskách a trhových miestach.
(2)Na činnosť obce na trhoviskách a trhových miestach pri ochrane spotrebiteľa sa primerane vzťahujú ustanovenia § 16.
(3)Odvolacím orgánom proti rozhodnutiam obce o priestupku je Slovenská obchodná inšpekcia.
§ 19
Priestupky
(1)Priestupku sa dopustí ten, kto poškodí iného na cene, na kvalite, na množstve alebo na hmotnosti pri predaji výrobku, pri poskytovaní služby alebo poruší trhový poriadok.
(2)Za priestupok podľa odseku 1 možno uložiť pokutu do 10 000 Sk.
(3)Priestupky podľa odseku 1 prejednáva Slovenská obchodná inšpekcia. Na trhoviskách a trhových miestach aj obec.
(4)Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.21)
(5)Výnosy pokút uložených za priestupky obcou sú príjmom rozpočtu obce.
§ 20
Iné správne delikty
(1)Za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom alebo právnymi aktmi Európskych spoločenstiev v oblasti ochrany spotrebiteľa22) uloží orgán dohľadu predávajúcemu, výrobcovi, dovozcovi alebo dodávateľovi alebo osobe uvedenej v § 22 pokutu do 2 000 000 Sk; za opakované porušenie povinnosti počas 12 mesiacov uloží pokutu do 5 000 000 Sk.
(2)Orgán dohľadu uloží predávajúcemu, výrobcovi, dovozcovi, dodávateľovi alebo osobe uvedenej v § 22, ktorý predal, vyrobil, doviezol alebo dodal výrobok, ktorého vada spôsobila ujmu na živote alebo zdraví, pokutu do 10 000 000 Sk. Rovnakú pokutu uloží tomu, kto takú ujmu spôsobil vadným poskytnutím služby. Pokutu nemožno uložiť osobe, ktorá preukáže, že ujme nemohla zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré od nej bolo možné požadovať.
(3)Predávajúcemu, výrobcovi, dovozcovi a dodávateľovi alebo osobe uvedenej v § 22, ktorá marí, ruší alebo inak sťažuje výkon dohľadu, prípadne nesplní záväzný pokyn podľa § 16 ods. 3 písm. h), uloží orgán dohľadu poriadkovú pokutu do 50 000 Sk, a to aj opakovane.
21) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
22) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91, (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 07/zv. 8),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 2111/2005 zo 14. decembra 2005 o vytvorení zoznamu Spoločenstva týkajúceho sa leteckých dopravcov, ktorí podliehajú zákazu vykonávania leteckej dopravy v rámci Spoločenstva, a o informovaní cestujúcich v leteckej doprave o totožnosti prevádzkujúceho leteckého dopravcu, ktorým sa zrušuje článok 9 smernice 2004/36/ES (Ú. v. EÚ, L 344 27.12.2005),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1107/2006 z 5. júla 2006 o právach zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou v leteckej doprave.
12
(4)Pokutu podľa odseku 1 nemožno uložiť, ak bola uložená pokuta podľa osobitného zákona alebo ak možno uložiť pokutu podľa odseku 2.
(5)Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na charakter protiprávneho konania, závažnosť porušenia povinnosti, spôsob a následky porušenia povinnosti.
(6)Výnosy pokút uložených podľa odsekov 1 až 3 sú príjmom štátneho rozpočtu.
(7)Pokutu možno uložiť do jedného roku odo dňa kedy orgán dohľadu zistil porušenie povinnosti podľa tohto zákona, najneskôr do troch rokov podľa odsekov 1 a 3 a do desiatich rokov podľa odseku 2 odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
§ 21
Združenia
(1)Združenie môže podať návrh na začatie konania na správnom orgáne alebo na súde vo veci ochrany práv spotrebiteľov alebo môže byť účastníkom konania
a)ak sú takéto ciele hlavnou náplňou jeho činnosti, a
b)je uvedené v zozname oprávnených osôb vedeného Komisiou (ďalej len „zoznam oprávnených osôb“), bez toho, aby bolo dotknuté právo súdu preskúmať, či je tento subjekt oprávnený v danom prípade podať návrh na začatie konania.
(2)Žiadosť o zaradenie do zoznamu oprávnených osôb predkladá združenie ministerstvu, ktoré posúdi splnenie nasledovných podmienok
a)vzniklo v súlade so zákonom,
b)aktívne pôsobenie v oblasti ochrany spotrebiteľov po dobu najmenej dvoch rokov,
c)nezávislosť a neziskovosť združenia,
d)vysporiadanie všetkých záväzkov vo vzťahu k štátu.
(3)Združenie spĺňajúce podmienky podľa odseku 2 ministerstvo zaradí do zoznamu oprávnených osôb.
(4)Združenie je oprávnené na základe súhlasu spotrebiteľa a predávajúceho sprostredkovať riešenie sporov medzi spotrebiteľom a predávajúcim pri vybavovaní reklamácií.
(5)Ministerstvo podporí združenie, ak je pri výkone činností zamerané na
a)ochranu práv spotrebiteľa na súde,
b)sprostredkovanie riešenia sporov medzi spotrebiteľom a predávajúcim pri vybavovaní reklamácie,
c)napomáhanie pri presadzovaní ekonomických záujmov a práv spotrebiteľov vykonávaním prieskumov vrátane prieskumu problémov spotrebiteľov a vyhodnocovaním presadzovania práv spotrebiteľov,
d)monitorovanie všeobecných zmluvných podmienok v spotrebiteľských zmluvách,
e)iniciovanie rokovaní a činností ovplyvňujúcich legislatívne úpravy v záujme ochrany práv spotrebiteľov,
f)monitorovanie implementácie spotrebiteľskej politiky a jej uplatňovanie v praxi,
g)vydávanie periodík a publikácií zaoberajúcich sa spotrebiteľskou politikou, skúšaním výrobkov a uverejňovaním skúseností z činnosti združení,
h)prevádzkovanie konzultačných kancelárií poskytujúcich spotrebiteľom informácie a poradenstvo,
i)organizovanie vzdelávania v oblasti ochrany spotrebiteľa.
13
§ 22
Ochrana spotrebiteľa pri neoprávnenom podnikaní
Povinnosti predávajúceho, výrobcu, dovozcu alebo dodávateľa majú aj osoby, ktoré prevádzkujú činnosti uvedené v § 2 písm. b) až e) bez oprávnenia na podnikanie.
§ 23
Vzťah k správnemu poriadku
Na konanie podľa tohto zákona sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní,23) ak tento zákon neustanovuje inak.
Záverečné ustanovenia
§ 24
Týmto zákonom sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie uvedené v prílohe.
§ 25
Prechodné ustanovenia
Konania začaté do 30. júna 2007 sa dokončia podľa doterajších predpisov.
§ 26
Zrušovacie ustanovenia
Zrušuje sa
1.zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení zákona č. 220/1996 Z. z., zákona č. 137/1998 Z. z., zákona č. 310/1999 Z. z., zákona č. 128/2002 Z. z., zákona č. 414/2002 Z. z., zákona č. 529/2002 Z. z., zákona č. 469/2003 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 451/2004 Z. z., zákona č. 616/2004 Z. z., zákona č. 118/2006 Z. z., zákona č. 264/2006 Z. z.
2.vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 545/2002 Z. z. o spôsobe označovania výrobkov cenami.
3.vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 635/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na bezpečnosť textilných vlákien a priadzí, textilných, usňových a odevných výrobkov z textilu a usne určených na priamy styk s pokožkou,
Čl. II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 524/1990 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 266/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 237/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 248/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 250/1994 Z. z., zákona Národnej rady
23) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
14
Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 265/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 285/1995 Z. z., zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 319/1998 Z. z., zákona č. 298/1999 Z. z., zákona č. 313/1999 Z. z., zákona č. 195/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 367/2000 Z. z., zákona č. 122/2001 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z., zákona č. 253/2001 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 507/2001 Z. z., zákona č. 139/2002 Z. z., zákona č. 422/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 650/2005 Z. z., zákona 211/2006 Z. z. a zákona č. 224/2006 Z. z. sa mení takto:
1.V § 24 ods. 1 sa vypúšťa písmeno a).
Doterajšie písmená b) až e) sa označujú ako a) až d).
2.V § 24 odsek 2 znie: „(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) možno uložiť pokutu do 5 000 Sk, za priestupok podľa odseku 1 písm. b) a c) pokutu do 10 000 Sk a za priestupok podľa odseku 1 písm. d) pokutu do 100 000 Sk. Zákaz činnosti do jedného roka možno uložiť za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až c).“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2007.