Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Zákonom č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola realizovaná reforma dôchodkového systému spočívajúca v zavedení II. piliera dôchodkového zabezpečenia do systému dôchodkového zabezpečenia. II. pilier dôchodkového zabezpečenia je systémom starobného dôchodkového sporenia, ktorý na báze individuálnej zodpovednosti jednotlivca a princípu zásluhovosti zabezpečuje príjem sporiteľa v starobe a príjem pozostalých pre prípad úmrtia sporiteľa.
Pri demografickom vývoji, z ktorého vyplývajú narastajúce požiadavky na verejné financie pri zabezpečení príjmu v starobe z I. piliera dôchodkového zabezpečenia vo forme dôchodkového poistenia je starobné dôchodkové sporenie riešením zabezpečujúcim na báze individuálnej zodpovednosti a zásluhovosti príjem v starobe.
Do systému starobného dôchodkového sporenia sa od jeho vzniku zapojilo 1, 5 milióna občanov Slovenska z približne 2, 3 milióna pracujúcich. Ak 1, 5 milióna občanov Slovenska prejavilo dôveru v systém dôchodkového starobného sporenia a prevzalo na sebe zodpovednosť za svoj príjem v starobe je povinnosťou štátu garantovať stabilitu systému starobného dôchodkového sporenia ako takého a pre individuálneho sporiteľa podmienky, za ktorých do systému vstúpil.
Starobné dôchodkové sporenie je nástrojom zabezpečujúcim vysokú a dlhodobú finančnú istotu systému dôchodkového zabezpečenia. Stabilita systému dôchodkového sporenia je predpokladom vysokej a dlhodobej istoty tohto systému preto si zasluhuje ústavnú ochranu.
Účasťou v systéme dôchodkového sporenia za zákonom stanovených podmienok prevzali na seba občania individuálnu zodpovednosť za svoj príjem v starobe. Títo občania majú právo, aby podmienky, za ktorých vstúpili do systému dôchodkového zabezpečenia neboli menené v ich neprospech v priebehu ich účasti na starobnom dôchodkovom sporení a toto ich právo si vzhľadom na prevzatie individuálnej osobnej zodpovednosti za príjem v starobe zasluhuje ústavnú ochranu.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Ústavný zákon o starobnom dôchodkovom sporení
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. 1
Definuje sa starobné dôchodkové sporenie ako sporenie na osobný dôchodkový účet, ktorého účelom je spolu s dôchodkovým poistením, ktoré je súčasťou sociálneho poistenia, zabezpečiť príjem z dôvodu vzniku sociálnej udalosti, ktorou je staroba a úmrtie. Navrhuje sa definícia starobného dôchodkového sporenia obsahovo zhodná s definíciou starobného dôchodkového sporenia v zákone č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení.
K Čl. 2
Navrhuje sa, aby existencia starobného dôchodkového sporenia, ktoré na báze individuálnej zodpovednosti jednotlivca zabezpečuje jeho príjem v starobe a príjem pozostalým pre prípad jeho úmrtia bol ako systém štátom garantovaný. Podrobnosti o starobnom dôchodkovom poistení upravuje zákon.
K Čl. 3
Navrhuje sa, aby podmienky, za ktorých sporiteľ vstúpil do systému starobného dôchodkového sporenia, ktoré rozhodujúce z hľadiska zabezpečenia jeho príjmu v starobe a príjmu pozostalých v prípade jeho úmrtia, najmä spôsob určenia príspevku na starobné dôchodkové sporenie, dôchodky zo starobného dôchodkového sporenia a dedenie v starobnom dôchodkovom sporení nemohli byť zákonom zmenené počas účasti sporiteľa na dôchodkovom starobnom sporení tak, aby to bolo v neprospech zabezpečenia jeho príjmu v starobe a príjmu pozostalých pre prípad jeho úmrtia.
K Čl. 4
Navrhuje sa, aby spôsob určenia príspevku na starobné dôchodkové sporenie, ustanovený zákonom ku dňu účinnosti tohto zákona sadzbou a vymeriavacím základom, nebolo možné zmeniť tak, aby zmena zákonnej úpravy spôsobila zníženie príjmu sporiteľov v starobe a príjmu pozostalých pre prípad ich úmrtia. Obmedzenie zákonodarcu pokiaľ ide o možnosti zmeny spôsobu určenia príspevku na starobné dôchodkové sporenie na rozdiel od čl. 3 neplatí len vo vzťahu k zmene zákona týkajúcej sa sporiteľov, ktorí účastníkmi systému dôchodkového starobného sporenia ku dňu účinnosti tohto ústavného zákona ale vo vzťahu k akejkoľvek zmene zákonnej právnej úpravy starobného dôchodkového sporenia v budúcnosti. Cieľom tohto ustanovenia je garantovanie individuálnych príjmov sporiteľov v starobe a príjmu pozostalých pre prípad ich úmrtia a súčasne funkčného systému starobného dôchodkového sporenia.
K Čl. 5
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento ústavný zákon nadobudol účinnosť 1. marca 2007.