bohato využíval aj neblahé skúsenosti „bratských strán“, predovšetkým KSSZ, SPD a maďarských komunistov. Dôslednosť postupu čs. komunistického režimu pri izolácii nevhodných občanov sa potvrdila aj v roku 1977, keď najvyššie stranícke vedenie prijalo sprísnenú smernicu pod krycím názvom „Norbert“. Táto dávala právo Ministerstvu vnútra ČSSR v čase „spoločenských nepokojov“ fyzicky izolovať „osoby ohrozujúce vnútorný poriadok a bezpečnosť štátu“. Do tejto skupiny občanov zaradili predovšetkým osoby z Čiernej listiny, ako potenciálnu „piatu kolónu nepriateľa na území ČSSR“. Izolácia spočívala v násilnom umiestňovaní „nebezpečných osôb“ v nápravnovýchovných ústavoch alebo v im podobných zariadeniach. Táto skutočnosť len znova potvrdzuje až do akej miery sa vtedajší „normalizačný režim“ obával voľnejšej činnosti a pohybu občanov zapísaných do „Čiernej listiny“.Treba zdôrazniť, že protiprávnosť režimu bola legalizovaná v nezákonnom ustanovení č. 4 Ústavy ČSSR z roku 1960. Na jeho základe boli povýšené na najvyššiu právnu úroveň všetky konania volených, ale aj podriadených administratívnych orgánov KSČ, takže mimosúdna trestná tajná Smernica ÚV KSČ z roku 1971 platila celoplošne vo vtedajšom československom štáte ako najvyššia právna norma, ktorú záväzne realizoval celý štátny potlačovateľský, hospodársky a spoločenský aparát a jeho konkrétne výkonné zložky. Vo svetle týchto faktov neobstoja tvrdenia niektorých politických predstaviteľov z tábora odporcov navrhovanej rehabilitácie, že „občania z Čiernej listiny boli postihovaní v rámci svojej strany“, a že akoby nemali nárok na rehabilitáciu a odškodnenie zo strany Slovenskej republiky.
Popieranie a dehonestovanie demokratizačného a protikomunistického vystupovania a činnosti občanov z Čiernej listiny v sedemdesiatych rokoch a následne v období tzv. normalizačného režimu paradoxne súzvučia s duchom vtedajšieho komunistického a normalizačného režimu. Potvrdzuje to aj kuriózna skutočnosť, keď aj v našej Národnej rade v rozprave k predchádzajúcim návrhom zákona na rehabilitáciu občanov z Čiernej listiny v rokoch 2002, 2003 a 2005 zhodne najostrejšie vystupovali proti renomovaní predstavitelia pravice a ortodoxní poslanci za KSS.
Navyše je dostatočne známe, že veľká časť občanov z Čiernej listiny verejne deklarovala svoje kritické postoje a odpor ku komunistickému režimu už od začiatku sedemdesiatych rokov, za čo mali najrôznejšie stranícke tresty, odstránenie z funkcií, ba i súdy a väzenia. Takže tvrdenia niektorých extrémnych odporcov rehabilitácie občanov z Čiernej listiny svedčia nielen o ich poľutovaniahodnej možnej neinformovanosti a politickej predpojatosti, ale najmä o nebezpečnom zámernom negovaní aktívneho odboja osôb, ktoré sa teraz oprávnene dožadujú rehabilitácie prijatím samostatného zákona.
Z hľadiska finančného odškodnenia oprávnených osôb ide skôr o symbolické gesto nového demokratického štátu, ako o skutočnú kompenzáciu celkových strát, pretože tie dlhoročné materiálno-duchovné príkoria a ponižovanie sa len ťažko dajú vyčísliť. Ako je už uvedené vyššie, rady oprávnených sa ďalej prerieďujú a nemôžu znamenať výraznejšie zaťaženie štátnych výdajov. Predpokladané finančné výdavky sa odhadujú:
Jednorazová finančná náhrada podľa § 5 ods. 1 je objektivizovaná na základe listu Sociálnej poisťovne z 13.5.2004, v ktorom sa na žiadosť Konfederácie občanov z „Čiernej listiny“ uvádza, že z celkového počtu 1 212 evidovaných osôb z „Čiernej listiny“ poberá dôchodok, t.j. ešte žije, už len 364 osôb. V porovnaní so štatistikou Sociálnej poisťovne z 10.12.2001, kedy bolo evidovaných 478 členov ako poberateľov dôchodku, je to menej o 114, čo len potvrdzuje, že dnes môže byť reálny počet poberateľov ešte menší ako 364. Ak je zrejmé, že jednorazová finančná náhrada vo výške 90 000 Sk sa bude týkať maximálne 364 oprávnených osôb podľa § 3 ods. 1 a po zomrelých oprávnených osobách sa môžu o jednorazovú finančnú náhradu vo výške 45 000 Sk prihlásiť príbuzní /manželka, či manžel, alebo, ak už rodičia nežijú, tak deti/, ktorých počet nepresiahne 848, tak celková maximálna výška vyčlenených