1
ODÔVODNENIE
Všeobecná časť
Návrh vyhlášky upravuje postup pri klasifikácii jatočných ošípaných s cieľom vytvoriť legislatívne predpoklady pre riadny obchod s mäsom a jasné obchodné vzťahy s mäsom jatočných ošípaných. Túto klasifikáciu musia vykonávať na to odborne spôsobilé osoby. Preto sa v súlade so splnomocnením uvedeným v § 7 ods. 7 zákona č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení zákona č. .../2006 Z. z. ustanovujú aj podrobnosti o vydávaní osvedčenia o odbornej spôsobilosti klasifikátorov.
Vyhláška nahradí v súčasnosti platnú vyhlášku Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 464/2004 Z. z. o klasifikácii jatočných ošípaných a o vydaní osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
Návrh vyhlášky je zosúladený s vecne príslušnou legislatívou Európskych spoločenstiev a Európskej únie a je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh vyhlášky nemá dopad na štátny rozpočet, rozpočty vyšších územných celkov, rozpočty obcí, nebude mať vplyv na zamestnanosť, životné prostredie a na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu: Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o klasifikácii jatočných ošípaných a o odbornej príprave a osvedčení o odbornej spôsobilosti
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)návrh vyhlášky sa svojou problematikou dotýka prioritnej oblasti uvedenej v čl. 70 Európskej dohody o pridružení, ktorou je ochrana spotrebiteľa a patrí medzi priority odporúčané v Bielej knihe a to pre oblasť poľnohospodárstvo poľnohospodárske trhy - bravčové mäso.
Problematika návrhu vyhlášky je prioritou podľa Partnerstva pre vstup, je prioritou podľa screeningu 2001.
b) Slovenská republika akceptuje acquis platné v oblasti problematiky návrhu vyhlášky.
2
4.Problematika návrhu právneho predpisu je v práve Európskych spoločenstiev upravená:
a)V primárnom práve sa problematika návrhu vyhlášky dotýka čl. 32 a 33 hlava II (Poľnohospodárstvo) a čl. 153 - hlava XIV (Ochrana spotrebiteľa) Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva (amsterdamské znenie)
b)V sekundárnom práve je problematika návrhu vyhlášky uvedená
-v nariadení Rady (ES) č. 2759/75 z 29. októbra 1975 o spoločnej organizácii trhu s bravčovým mäsom
- v nariadení Komisie (EHS) č. 2967/85 z 24. októbra 1985, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá uplatňovania stupnice spoločenstva na klasifikáciu jatočne opracovaných tiel ošípaných
-v nariadení Rady (EHS) č. 3513/93 zo 14. decembra 1993, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (EHS) č. 3220/84 určujúce stupnicu spoločenstva pre zatrieďovanie jatočných tiel ošípaných
-v nariadení Komisie (ES) č. 3127/94 z 20. decembra 1994, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (EHS) č. 2967/85 ustanovujúce podrobné pravidlá uplatňovania stupnice spoločenstva pre klasifikáciu jatočných tiel ošípaných
-v nariadení Komisie (EHS) č. 2810/95 z 5. decembra 1995 o colnom zatriedení jatočných tiel a jatočných polovičiek z ošípaných a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 2658/87 o tarifnej a štatistickej nomenklatúre a o spoločnom colnom sadzobníku
c)Oficiálne preklady uvedených predpisov do slovenského jazyka sa nachádzajú v Centrálnej prekladateľskej jednotke (CPJ) Úradu vlády SR.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplná
6.Gestor (spolupracujúce rezorty):
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky
7.Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K § 1
Ustanovuje výkon klasifikácie jatočne opracovaných tiel ošípaných na všetkých bitúnkoch. Na účel jednotnej úpravy jatočného tela definuje jatočne opracované telo zabitej ošípanej. Ustanovuje výnimky z klasifikácie pre jatočné ošípané pochádzajúce z vlastného výkrmu a neurčené na obchodovanie na trhu a pre jatočné ošípané určené na nutné zabitie.
K § 2
Určuje sa spôsob klasifikácie pre kategóriu jatočných ošípaných s preberacou hmotnosťou od 60 do 120 kg a zvlášť pre kategóriu mäsitých prasníc, vykastrovaných kancov, chudých prasníc, kancov alebo kryptorchidov, u ktorých sa na rozdiel od prvej kategórie nevykonáva stanovenie podielu svaloviny.
Definuje sa preberacia hmotnosť, ktorá sa po zistení zaokrúhľuje na celé kilogramy.
3
Definuje sa prepočítaná hmotnosť po zabití na účely korektných dodávateľsko-odberateľských vzťahov.
Určuje sa, že zatriedenie jatočných tiel sa vykonáva po prehliadke veterinárnym lekárom a že sa vzťahuje na celé jatočné telo.
Ustanovuje sa, že pred vážením, zatriedením a označením nemožno z jatočných tiel odstraňovať tkanivá.
Ustanovuje sa, že klasifikátor kontroluje, či rozdelenie a opracovanie jatočného tela je v súlade s definíciou jatočne opracovaného tela zabitej ošípanej.
K § 3
Určuje sa spôsob označovania jatočne opracovaného tela klasifikátorom. Ten ihneď po určení triedy kvality opečiatkuje jatočné telo zdravotne a technicky vyhovujúcou farbou. Určuje sa umiestnenie odtlačku pečiatky na jatočnom tele, výška a kvalita písma. Ustanovuje sa, že klasifikátor označuje jatočné telo aj odtlačkom pečiatky identifikujúcim samotného klasifikátora. Ustanovujú sa aj vlastnosti odtlačku pečiatky, ktorým klasifikátor potvrdzuje ním vyhotovené dokumenty.
Umožňuje sa namiesto odtlačku pečiatky použiť etikety, ktoré je možné použiť len v schválených zariadeniach. Ustanovujú sa rozmery etikiet a náležitosti, ktoré majú obsahovať.
K § 4
Ustanovuje sa protokol o klasifikácii, ktorý klasifikátor vyhotovuje pre celú skupinu dodaných ošípaných za jeden deň od jedného dodávateľa. Protokol mať štyri vyhotovenia, pričom dodávateľ obdrží originál a tri kópie určené na archiváciu klasifikátorom, pre centrálnu evidenciu hospodárskych zvierat a pre bitúnok.
K § 5
Určuje sa, že klasifikátorom môže byť osoba s osvedčením o odbornej spôsobilosti, konajúca ako zamestnanec bitúnku, zamestnanec klasifikačnej agentúry alebo živnostník.
Ustanovuje sa, že odbornú prípravu klasifikátorov zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom školiaceho pracoviska, ktorým je Výskumný ústav živočíšnej výroby v Nitre. Ustanovuje sa prihláška, ktorú zasiela záujemca školiacemu pracovisku.
Ustanovuje sa forma odbornej prípravy a záverečná odborná skúška pred skúšobnou komisiou zriadenou školiacim pracoviskom.
K § 6
Určuje sa, že absolvent získa po úspešnom absolvovaní osvedčenie o odbornej spôsobilosti s identifikačným číslom, ktoré vydáva ministerstvo.
Platnosť osvedčenia sa stanovuje na 5 rokov a každých 5 rokov klasifikátor absolvuje odbornú prípravu a zloží skúšky na predĺženie platnosti osvedčenia. Ak klasifikátor prestane vykonávať klasifikáciu, ihneď to oznámi a odovzdá osvedčenie ministerstvu.
Určuje sa, že klasifikátor sa na pozvanie školiaceho pracoviska zúčastňuje na priebežnom školení, ktoré sa koná ročne. Neodôvodnená neúčasť môže byť pre školiace pracovisko dôvodom na návrh ministerstvu na odobratie osvedčenia.
K § 7
Ustanovuje sa, že osvedčenia o odbornej spôsobilosti na klasifikáciu jatočných ošípaných vydané podľa doterajších predpisov sa považujú za osvedčenia o odbornej spôsobilosti podľa navrhovanej vyhlášky.
4
K § 8
Zrušuje sa doteraz platná vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o klasifikácii jatočných ošípaných a o vydávaní osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
K § 9
Navrhuje sa účinnosť vyhlášky od 1. januára 2007.