1
ODÔVODNENIE
Všeobecná časť
a) Zhodnotenie platného právneho stavu a odôvodnenie nevyhnutnosti novej právnej úpravy
Návrh zákona č. . . ./. . . .Z.z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy v oblasti registrácie odrôd pestovaných rastlín a uvádzaní množiteľského materiálu pestovaných rastlín na trh (ďalej lej „zákon“) splnomocňuje v § 10 písm a) c) Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým ustanoví podrobnosti o vykonávaní odrodových skúšok, podrobnosti o vydávaní osvedčení o šľachtení nových odrôd pestovaných rastlín a osvedčení o udržiavacom šľachtení odrôd pestovaných rastlín a podrobností o náležitostiach Štátnej odrodovej knihy a Listiny registrovaných odrôd.
Podrobnosti uvedené v návrhu vyhlášky európska legislatíva neupravuje.
b) Odôvodnenie hlavných princípov navrhovanej právnej úpravy
Návrh vyhlášky vychádza z rovnakých hlavných princípov ako nariadenie vlády Slovenskej republiky o registrácii odrôd poľnohospodárskych plodín a ktoré uvedené v preambule Smernice Rady č. 2002/53/ES o spoločnom katalógu odrôd poľnohospodárskych rastlinných druhov a v preambule Smernice Rady č. 2002/55/ES o obchodovaní s osivom zelenín.
V princípe návrh zákona, nariadenie vlády o registrácii odrôd a na ne naväzujúca vyhláška koncipované tak, aby tvorili jeden celok upravujúci problematiku registrácie odrôd pestovaných rastlín ako aj otázky s registráciou odrôd súvisiace.
Návrh vyhlášky upravuje len tie inštitúty, ktoré európska legislatíva neupravuje.
c) Zhodnotenie súladu vyhlášky s ústavou a so zákonom, na vykonanie ktorého je navrhnutá
Navrhovaná vyhláška je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s návrhom zákona na vykonanie ktorého sa navrhuje, ako aj s právnym poriadkom Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh vyhlášky systémovo zodpovedá splnomocňovaciemu ustanoveniu § 10 zákona, neupravuje však písmená d) f), ktoré predmetom úpravy samostatného všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý vydá Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky.
d) Predpokladaný hospodárskych a finančný dosah navrhovanej právnej úpravy, najmä vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov
Navrhovaná vyhláška nezakladá nové nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest. Náklady na skúšanie a registráciu odrôd uhrádza žiadateľ podľa § 8 ods. 1 zákona.
2
Doložka zlučiteľnosti právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vykonávaní štátnych odrodových skúšok, vydávaní osvedčení o šľachtení nových odrôd pestovaných rastlín a osvedčení o udržiavacom šľachtení odrôd pestovaných rastlín a o náležitostiach Štátnej odrodovej knihy a Listiny registrovaných odrôd.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) Je upravená v práve európskych spoločenstiev:
- v primárnom práve ES Zmluva o založení Európskych spoločenstiev kapitola 7 - poľnohospodárstvo
b) nie je upravená v práve Európskej únie.
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na uvedené je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6.
Osobitná časť
K § 1
Úvodné ustanovenie upravuje predmet navrhovanej právnej úpravy v súlade s ustanovením § 10 zákona písm. a) až c).
K § 2
Ustanovuje podrobnosti o vykonávaní odrodových skúšok na účely registrácie odrôd druhov pestovaných rastlín, ktorých registrácia je povinná ako aj druhov pestovaných rastlín, ktoré sa registrujú na základe dobrovoľnosti. Stanovuje dĺžku trvania skúšky hospodárskej hodnoty. Stanovuje zoznam druhov, pre ktoré je skúška hospodárskej hodnoty podmienkou registrácie odrody. V rámci overovania hospodárskej hodnoty sa osobitne zisťuje technologická kvalita odrôd tých druhov pestovaných rastlín, ktoré určené pre výživu človeka alebo hospodárskych zvierat alebo pre priemyselné spracovanie.
K § 3
Na účely vykonávania odrodových skúšok registrovaných odrôd ustanovenie obsahuje najmä kategórie registrovaných odrôd, o odrodové skúšky ktorých je možné požiadať použitím žiadosti, ktorá je v prílohe návrhu vyhlášky. Ďalej sa stanovujú podmienky, za ktorých sa skúšky registrovaných odrôd vykonajú.
Odrodové skúšky registrovaných odrôd budú mať veľký význam, keďže rozhodujúcim spôsobom prispejú k určovaniu vhodnosti odrôd pre ich pestovanie na celom
3
území Slovenskej republiky. V prehľade registrovaných odrôd môžu byť zapísané nielen odrody registrované v Štátnej odrodovej knihe, ale aj odrody zapísané v Spoločnom katalógu odrôd, ak ich kontrolný ústav preveril odrodovými skúškami. Nakoľko zapísanie odrody do prehľadu registrovaných odrôd s uvedením ich hospodárskych vlastností nie je konaním ex offo, kontrolný ústav so žiadateľom uzatvára zmluvu o vykonaní odrodových skúšok, v ktorej si zmluvné strany dohodnú všetky podstatné náležitosti, ktoré potrebné pre zaradenie odrody do uvedeného prehľadu.
K § 4
Ustanovenie upravuje podmienky vydávania osvedčení o šľachtení nových odrôd a osvedčení o udržiavacom šľachtení odrôd pestovaných rastlín, ktoré vydáva kontrolný ústav.
Táto právna úprava rešpektuje predovšetkým článok 43 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý zakotvuje slobodu vedeckého bádania. Uvedené osvedčenia listinami podľa § 31 ods. 2 Obchodného zákonníka a v podstate nahrádzajú živnostenské oprávnenie, keďže podľa § 3 ods. 2 písm. e) zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) sa živnostenský zákon nevzťahuje na poľnohospodárstvo, preto ustanovenie upravuje náležitosti vydania týchto osvedčení.
K § 5
Ustanovenie charakterizuje Štátnu odrodovú knihu, ktorou sa rozumie zoznam všetkých odrôd, ktorých registrácia je v Slovenskej republike platná, ktorým bola registrácia zrušená a ktorým registrácia uplynula. Listina registrovaných odrôd je v podstate aktuálnym výpisom odrôd zo Štátnej odrodovej knihy, ktorých registrácia trvá ku dňu zostavenia tejto listiny.
Odsek 2 stanovuje náležitosti Štátnej odrodovej knihy, ktoré kontrolný ústav o odrode eviduje, odseky 4 až 6 ustanovujú náležitosti Listiny registrovaných odrôd.
K § 6
Účinnosť vyhlášky sa navrhuje dňom 1. januára 2007.
K prílohe č. 1
Príloha obsahuje zoznam druhov pestovaných rastlín, u ktorých je overenie hospodárskej hodnoty podmienkou registrácie ich odrôd.
K prílohe č. 2:
Príloha obsahuje žiadosť o odrodové skúšky registrovaných odrôd.
K prílohám č. 3 a 4:
Prílohy obsahujú vzory čestných vyhlásení, ktorými šľachtiteľ vyhlasuje, že spĺňa materiálno technické podmienky na vykonávanie šľachtenia nových odrôd alebo udržiavacieho šľachtenia.
K prílohám č. 5 a 6:
V prílohách sú vzory osvedčení podľa § 4 navrhovanej vyhlášky.
4
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
a) Prvá časť - vyčíslenie odhadu dopadov na verejné financie
Navrhovaná vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky nebude mať finančné dôsledky na
1. štátny rozpočet,
2. rozpočet štátnych fondov,
3. rozpočty obcí a VÚC,
4. rozpočty Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní a Národného úradu práce,
5. Fondu národného majetku Slovenskej republiky a Slovenského pozemkového fondu.
b) Druhá časť - odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných
právnických osôb
Navrhovaná vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky
1. nebude mať dopad na životnú úroveň obyvateľstva a zvyšovanie kvality života,
2. nebude mať negatívny dopad na rozvoj podnikateľských aktivít z hľadiska žiadúceho ekonomického rastu,
3. je v súlade s prioritami a cieľmi hospodárskej politiky.
c) Tretia časť - vyčíslenie odhadu dopadov na životné prostredie
Navrhovaná vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky je v súlade s prioritami a cieľmi štátnej environmentálnej politiky a bude kladne ovplyvňovať životné prostredie, keďže ustanovuje podrobnosti o registrácii odrôd poľnohospodárskych plodín .
d) Štvrtá časť - odhad dopadov na zamestnanosť
Navrhovaná vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť a na tvorbu nových pracovných miest.