Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Národná rada Slovenskej republiky schválením ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov ustanovila nové a kvalitnejšie pravidlá v oblasti tzv. konfliktu záujmov.
Napriek tomu však predkladateľ zastáva názor, že ustanovenie čl. 7 ods. 4 citovaného ústavného zákona nezodpovedá cieľu, ktorý sleduje – a to nielen deklarovať a zverejňovať majetkové pomery, ale najmä deklarovať ich v takej podobe a v takom rozsahu, aby bola možná účelná kontrola najmä majetkových prírastkov verejných funkcionárov, na ktorú sa viažu aj niektoré sankcie podľa tohto ústavného zákona.
Predmetná úprava je tiež odlišná od úpravy deklarovania majetkových pomerov niektorých iných ústavných činiteľov, čo predkladateľ nepovažuje za správne.
Z týchto dôvodov predkladateľ navrhuje, aby bol čl. 7 predmetného ústavného zákona upravený a jeho odsek 4 zmenený obdobne, ako je ustanovená úprava deklarovania majetkových pomerov sudcov. Navrhovaná zmena zároveň zabezpečí vyššiu transparentnosť v oblasti tzv. konfliktu záujmov a efektívnu možnosť na výkon kontrolnej a sankčnej právomoci Národnej rady Slovenskej republiky.
Prijatie tohto návrhu ústavného zákona nebude mať finančný, ekonomický, enviromentálny vplyv ani vplyv na zamestnanosť alebo podnikateľské prostredie, a preto sa predmetná doložka nevyhotovuje.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona: ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.
3.V práve Európskej únie nie je problematika návrhu zákona upravená.
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona: Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu zákona s právom EÚ/ES bezpredmetné.
6.Gestor (spolupracujúce rezorty): bezpredmetné.
7.Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili žiadni experti.
B.Osobitná časť
K čl. I:
V bode 1 sa navrhuje zmeniť ustanovenie čl. 7 ods. 4 predmetného ústavného zákona tak, aby bol rozsah deklarovaných majetkových pomerov obdobný, ako v prípade sudcov či prokurátorov.
Predkladateľ považuje za dôležité, aby z deklarovaných informácií bolo zrejmé nielen, či verejný funkcionár vec vlastní, ale najmä to, ako ju nadobudol a akú má cenu, resp. aká bola cena nadobúdacia.
Takéto upresnenie rozsahu zverejňovania majetkových pomerov má väzbu na zefektívnenie kontroly a sankčného mechanizmu podľa čl. 9 ods. 8 písm. b), podľa ktorého sa skúmajú majetkové prírastky verejného funkcionára. predkladateľ zastáva názor, že skúmanie majetkových prírastkov je nerealizovateľné, ak z majetkových oznámení nie je zrejmé, veci v akej hodnote verejný funkcionár vlastní.
V bode 2 sa navrhuje doplniť čl. 7 o nový odsek 11, ktorého účelom má byť riešenie situácie, kedy nie je z objektívnych dôvodov možné uviesť obvyklú cenu veci. Predmetný odsek obsahuje aj demonštratívny výpočet niektorých situácií, ktoré spadajú pod toto ustanovenie.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť 1. februárom 2007.