DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je potreba upraviť zodpovednosti prevádzkovateľov potravinárskeho priemyslu a zabezpečiť, aby výroba, manipulácia a uvádzanie potravín na trh v Slovenskej republike sa uskutočňovali za rovnocenných hygienických podmienok, s cieľom prioritne zabezpečiť ochranu zdravia a spotrebiteľa.
Predkladaný návrh reaguje na poznatky praxe a vývoj na trhu s potravinami, predovšetkým na veľké obchodné reťazce, ktoré zneužívajú svoje dominantné postavenie a ohrozujú zdravie spotrebiteľov predajom nekvalitných, zdraviu škodlivých a nevyhovujúcich výrobkov.
Návrh zákona upravuje právomoc orgánov potravinového dozoru na základe zistení porušení pri výkone úradnej kontroly ako napr. zákaz výroby, manipulácie alebo uvádzania do obehu výrobkov nezodpovedajúcich podmienkam práva EÚ, tomuto zákonu alebo potravinovému kódexu, návrhy na zrušenie živnostenského oprávnenia, rozhodnú o uzatvorení prevádzky a pod., tak aby boli potraviny bezpečné a zdravotne neškodné.
Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 882/2004 z 29. apríla 2004 o úradných kontrolách uskutočňovaných za účelom zabezpečenia overenia dodržiavania potravinového a krmivového práva a predpisov o zdraví zvierat a o starostlivosti o zvieratá je záväzné v celom rozsahu a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch od 1.1.2006.
Nariadenie Rady č. 882/2004 o úradných kontrolách uskutočňovaných za účelom zabezpečenia overenia dodržiavania potravinového a krmivového práva a predpisov o zdraví zvierat a o starostlivosti o zvieratá stanovuje všeobecné pravidlá pre vykonávanie úradných kontrol za účelom overovania dodržiavania predpisov prevádzkovateľmi a ustanovuje členským štátom, aby pravidelne vykonávali úradné kontroly.
Cieľom je vytvoriť rovnaké podmienky pre organizáciu potravinového dozoru a vytvoriť priestor pre vykonávanie kontrol nediskriminačným spôsobom a zabezpečiť rovnocenný dohľad nad výrobou, spracovaním a uvádzaním potravín na trh v Spoločenstve, s cieľom prioritne zabezpečiť potravinovú bezpečnosť, ochranu zdravia a spotrebiteľa.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev
- v primárnom práve
V hlave II Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, najmä čl. 37.
- v sekundárnom práve
1.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 882/2004 o úradných kontrolách uskutočňovaných za účelom zabezpečenia poverenia dodržiavania potravinového a krmovinového práva a predpisov o zdraví zvierat a o starostlivosti o zvieratá (Ú. v. EÚ L 165 30.04. 2004) v platnom znení
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Záväzky vyplývajú zo Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, najmä z Aktu o podmienkach pristúpenia.
b) V rámci Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nebolo v danej oblasti dohodnuté žiadne prechodné obdobie,
c) Pre Slovenskú republiku vyplýva povinnosť z lehoty na implementáciu pre nariadenie č. 882/2004 - 1. 1. 2006.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu nariadenia s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
Čiastočná
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
Bezpredmetné.
DOLOŽKA FINANČNÝCH, EKONOMICKÝCH, ENVIRONMENTÁLNYCH VPLYVOV, VPLYVOV NA ZAMESTNANOSŤ A PODNIKATEĽSKÉ PROSTREDIE
Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
V súvislosti s prijatím návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 152/1995 Z.z. o potravinách v znení neskorších predpisov sa nepredpokladá zvýšenie výdavkov Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Slovenskej republiky v rámci rozpočtovej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky.
Predložený návrh zákona predpokladá zvýšenie príjmu štátneho rozpočtu, nakoľko uložené pokuta Štátnou veterinárnou a potravinovou správou sú príjmom štátneho rozpočtu.
Odhad vplyvu na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Problematika upravená v návrhu zákona by mala prispieť k zvýšeniu kvality predávaných výrobkov a zabezpečiť ochranu zdravia spotrebiteľa.
Odhad vplyvu na životné prostredie:
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie:
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Rozširuje sa právomoc orgánov potravinového dozoru na základe zistení porušení pri výkone úradnej kontroly ako napr. zákaz výroby manipulácie alebo uvádzania do obehu výrobkov nezodpovedajúcich podmienkam práva EÚ, tomuto zákonu alebo potravinovému kódexu, návrhy na zrušenie živnostenského oprávnenia, rozhodnú o uzatvorení prevádzky a pod.
K bodu 2
V § 20 v súlade s príslušným článkom nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 882/2004 o úradných kontrolách potravín sa upravujú oprávnenia zamestnancov orgánov potravinového dozoru pri výkone úradnej kontroly.
K bodu 3 až 4
V § 28 ods. 1 3 sa stanovuje uloženie pokuty orgánmi potravinového dozoru, ak podnikateľ postupuje v rozpore s týmto zákonom, ale aj v rozpore s legislatívou Európskeho spoločenstva. Odsek 3 upravuje výšku pokuty za porušenie povinností.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť 1. decembra 2006.