D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona sa predkladá na základe nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky zo 7. júna 2006, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod číslom 460/2006 a nadobudol účinnosť 19. júla 2006.
Ústavný súd Slovenskej republiky uvedeným nálezom rozhodol, že právna úprava preskúmavania trvania invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť poistencov, ktorým bol priznaný invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok pred 1. januárom 2004, nie je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky. Ústavný súd Slovenskej republiky v odôvodnení svojho nálezu konštatoval porušenie ústavného práva občana, a to tým, že trvanie invalidity ako podmienky nároku na invalidný dôchodok a čiastočný invalidný dôchodok vzniknutého pred účinnosťou zákona o sociálnom poistení sa posudzuje podľa nových kritérií a tým vnáša do minulých skutkových a právnych vzťahov právnu neistotu.
Podľa § 263 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení účinnom do 18. júla 2006 Sociálna poisťovňa preskúmala invaliditu u 135 474 poberateľov invalidného dôchodku, z toho v 10 282 prípadoch bol invalidný dôchodok odňatý, v 12 907 prípadoch došlo k zníženiu stupňa invalidity a v 4 283 prípadoch došlo k zvýšeniu stupňa invalidity.
Účelom vládneho návrhu zákona je zosúladenie právnej úpravy poskytovania invalidných dôchodkov a čiastočných invalidných dôchodkov priznaných pred 1. januárom 2004 s Ústavou Slovenskej republiky s uplatnením týchto princípov:
- poistenci, ktorým bolo preskúmané trvanie invalidity podľa nových kritérií s určením percentuálneho poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť budú opätovne posúdení podľa definície invalidity upravenej zákonom účinným do 31. decembra 2003; tomuto opätovnému posúdeniu nebudú podliehať poistenci, u ktorých posudková komisia pred 1. januárom 2004 vyslovila záver, že ich zdravotný stav je trvalý a ktorým sa obnoví výplata invalidného dôchodku, ktorý predtým poberali,
- po posúdení invalidity upravenej zákonom účinným do 31. decembra 2003 Sociálna poisťovňa rozhodne o nároku na invalidný dôchodok alebo o zmene jeho sumy, a to spätne odo dňa, v ktorom z dôvodu preskúmania trvania invalidity podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť došlo k zániku nároku na invalidný dôchodok a čiastočný invalidný dôchodok alebo k zmene jeho sumy,
2
- zabezpečuje sa ochrana poistenca, ktorá spočíva v tom, že ak v súčasnosti vyplácaný invalidný dôchodok, v ktorého sume je zohľadnený percentuálny pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, je vyšší ako pôvodne vyplácaný invalidný dôchodok, ponechá sa mu naďalej výplata vyššieho invalidného dôchodku,
- uvedené princípy budú uplatnené aj na vdovské dôchodky, vdovecké dôchodky a sirotské dôchodky po poistencovi, ktorý zomrel po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť,
- Sociálna poisťovňa vykoná prehodnotenie nárokov na invalidné dôchodky na podnet poistenca alebo z vlastného podnetu a prehodnotenie nárokov na pozostalostné dôchodky vykoná na podnet žiadateľa
- navrhuje sa ustanoviť trojročnú lehotu od účinnosti zákona na podanie podnetu na opätovné prehodnotenie invalidity a lehotu na rozhodnutie o nárokoch na invalidné dôchodky a pozostalostné dôchodky, a to 18 mesiacov od podania podnetu alebo ak Sociálna poisťovňa začne konanie z vlastného podnetu, navrhuje sa, aby o nárokoch na invalidné dôchodky rozhodla najneskôr do 30. septembra 2009,
- navrhuje sa ustanoviť, že pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť zo zákona pre poberateľa invalidného dôchodku priznaného podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003 je viac ako 70 % a pre poberateľa čiastočného invalidného dôchodku priznaného podľa tejto právnej úpravy je 50 %, a to na účely zákona o sociálnom poistení, ako aj na účely osobitných predpisov, napríklad zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- navrhuje sa ustanoviť, aby poistenec, ktorému Sociálna poisťovňa priznala invalidný dôchodok a čiastočný invalidný dôchodok alebo rozhodla o určení sumy tohto dôchodku podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003, nadobudol právne postavenie invalidného poistenca dňom právoplatnosti rozhodnutia, a to na účely zákona o sociálnom poistení a osobitných zákonov.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky zaujalo stanovisko k návrhu zákona listom zo dňa 14. augusta 2006.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Odhad dopadov na štátny rozpočet, hospodárenie Sociálnej poisťovne, na podnikateľské prostredie a na životnú úroveň obyvateľstva je uvedený v Doložke finančných,
3
ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie. Vládny návrh zákona nemá vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
4
Doložka zlučiteľnosti
návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu právneho predpisu:vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) - je upravená v primárnom práve Európskych spoločenstiev, a to vo viacerých článkoch zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v amsterdamskom znení; v rámci Spoločenstva sa v oblasti upravenej návrhom zákona uplatňuje tzv. globálny prístup, ktorého cieľom nie je zosúladenie systémov sociálneho zabezpečenia členských štátov, ale dosiahnutie efektívnej koordinácie týchto systémov.
Návrh zákona plne rešpektuje štyri všeobecné právne zásady, ktorými aplikácia jedného zákonodarstva, rovnosť zaobchádzania, zachovanie získaných práv a spočítanie období poistenia.
- je upravená v sekundárnom práve Európskych spoločenstiev, a to v
- Nariadení Rady (ES) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnané osoby, samostatne zárobkovo činné osoby a členov ich rodín pohybujúcich sa v rámci Spoločenstva v platnom znení,
- Nariadení Rady (EHS) č. 574/72/EHS o postupe vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1408/71,
- Nariadení Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia,
-Smernici Rady 79/7/EHS z 19. decembra 1978 o postupnom vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach súvisiacich so sociálnym zabezpečením,
-Smernici Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000 o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod,
5
-Smernici Rady 80/987/EHS z 20. októbra 1980 o ochrane zamestnancov v prípade platobnej neschopnosti ich zamestnávateľov v znení Smernice Rady 87/164/EHS, v znení Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/74/ES z 23. septembra 2002,
-Smernici Rady 86/613/EHS z 11. decembra 1986 o uplatňovaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vykonávajúcimi činnosť ako samostatne zárobkovo činné osoby vrátane činnosti v poľnohospodárstve a o ochrane samostatne zárobkovo činných žien počas tehotenstva a materstva,
-Smernici Rady 97/80/ES z 15. decembra 1997 o dôkaznom bremene v prípadoch diskriminácie na základe pohlavia v znení Smernice Rady 98/52/ES,
b) - nie je upravená v primárnom práve Európskej únie,
- nie je upravená v sekundárnom práve Európskej únie,
c) - je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev, a to v
- rozsudku ESD C-34/02 Sante Pasguini gegen Istituto Nazionale della Previdenza Sociale (INP),
-rozsudku ESD C-92/02 Nina Kristiansen gegen Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening,
-rozsudku ESD C-160/01 Karin Mau,
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) identifikácia záväzkov vyplývajúcich z Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii:
- pre Slovenskú republiku vyplývajú záväzky z čl. 53 Aktu o podmienkach pristúpenia,
b) identifikácia prechodných období vyplývajúcich z Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii:
- vo vzťahu k návrhu zákona nie upravené prechodné obdobia vyplývajúce z Aktu o podmienkach pristúpenia,
c) lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca:
- s návrhom zákona sa nepreberá smernica ani rámcové rozhodnutie,
6
d) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 až 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení:
- uvedené konanie proti Slovenskej republike nebolo začaté vo vzťahu k problematike upravenej zákonom o sociálnom poistení,
e) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
- návrhom zákona sa nepreberá smernica ani rámcové rozhodnutie,
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty (podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov a podľa návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam a rozhodnutiam Európskych spoločenstiev): Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
7
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Z dôvodu zabezpečenia právnej istoty poistencov, ktorým bol priznaný invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok z právnych vzťahov vzniknutých pred 1. januárom 2004, t.j. pred nadobudnutím účinnosti zákona o sociálnom poistení, v § 263a ako v ustanovení prechodného charakteru
- v odseku 1 sa navrhuje, aby poistenci, ktorým bol priznaný invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej pred 1. januárom 2004 a ktorým Sociálna poisťovňa preskúmala trvanie invalidity podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, v zásade podliehali preskúmaniu trvania invalidity alebo čiastočnej invalidity podľa zákona o sociálnom zabezpečení účinným do 31. decembra 2003. Podľa výsledku tohto preskúmania Sociálna poisťovňa rozhodne podľa zákona o sociálnom zabezpečení účinnom do 31. decembra 2003
a) o nároku na invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok vrátane jeho sumy, ak po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií bol odňatý invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok,
b) o sume invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku, ak po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií sa zmenila suma invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku,
c) o trvaní nároku na výplatu invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku v sume určenej podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003, ak po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií sa nezmenila suma invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku,
- v odseku 2 sa navrhuje výnimka zo zásady preskúmavania trvania invalidity podľa zákona o sociálnom zabezpečení účinného do 31. decembra 2003 upravenej v odseku 1 pre tých poistencov, u ktorých pred preskúmaním trvania invalidity podľa nových kritérií bol zdravotný stav podmieňujúci invaliditu alebo čiastočnú invaliditu označený ako trvalý a z tohto dôvodu nebola ustanovená lehota uskutočnenia kontrolnej lekárskej prehliadky s termínom jej konania po 31. decembri 2003. Navrhuje sa, aby týmto poistencom bola obnovená výplata invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku v sume, v akej patril ku dňu zníženia jeho sumy z dôvodu preskúmania trvania invalidity podľa
8
nových kritérií, alebo aby bol obnovený nárok na invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok, ak po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií tento dôchodok im bol odňatý,
- v odseku 3 sa navrhuje nesledovať podmienku poklesu zárobku na účely výplaty čiastočného invalidného dôchodku z dôvodu, že súčasná právna úprava invalidných dôchodkov nepodmieňuje ich výplatu takouto podmienkou,
- v odseku 4 sa navrhuje upraviť ochranu nároku na invalidný dôchodok poistenca, ktorého invalidný dôchodok po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je vyšší ako invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok priznaný podľa zákona o sociálnom zabezpečení účinného do 31. decembra 2003,
- v odsekoch 5 a 6 sa navrhuje úprava pozostalostných dôchodkov po poistencovi, ktorý zomrel po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť. Navrhuje sa nové určenie sumy pozostalostného dôchodku z invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku, ktorý by sa zomretému poistencovi vyplácal ku dňu smrti v sume nezníženej z dôvodu preskúmania trvania invalidity podľa nových kritérií a navrhuje sa úprava vzniku nároku na pozostalostný dôchodok, na ktorý nevznikol nárok z dôvodu odňatia invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku po preskúmaní trvania invalidity podľa nových kritérií,
- v odseku 7 sa navrhuje úprava, podľa ktorej na účely nároku na invalidný dôchodok a čiastočný invalidný dôchodok podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003 za zamestnanie sa považuje aj obdobie dôchodkového poistenia získané za účinnosti zákona o sociálnom poistení a za hrubý zárobok na účely určenia sumy invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003 sa považuje aj vymeriavací základ na platenie poistného na starobné poistenie podľa zákona o sociálnom poistení, a to z dôvodu, že po preskúmaní invalidity podľa zákona o sociálnom zabezpečení účinného do 31. decembra 2003 môže dôjsť k novému vzniku nároku na invalidný dôchodok alebo čiastočný invalidný dôchodok a k určeniu jeho sumy podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003,
- v odseku 8 sa navrhuje uplatňovať právnu úpravu prehodnotenia nárokov na invalidné dôchodky na podnet poistenca alebo z podnetu Sociálnej poisťovne a právnu úpravu prehodnotenia nárokov na pozostalostné dôchodky vždy na podnet žiadateľa z dôvodu zabezpečenia jej praktickej aplikácie,
9
- v odseku 9 z dôvodu administratívno-technickej náročnosti sa navrhuje lehota na realizáciu navrhovanej právnej úpravy,
- v odseku 10 sa navrhuje ustanovenie prechodného charakteru súvisiace s konaním, ktoré do účinnosti navrhovaného zákona nebolo právoplatne skončené,
- v odseku 11 sa navrhuje ustanoviť zo zákona percento poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť poberateľa invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku priznaného podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej pred 1. januárom 2004 z dôvodu, že podľa tejto právnej úpravy invalidita a čiastočná invalidita nebola založená na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť,
- v odseku 12 sa navrhuje ustanoviť, aby na účely zákona o sociálnom poistení, napríklad na účely platenia poistného poistencom, ktorý je poberateľom invalidného dôchodku, ako aj na účely osobitných zákonov, napríklad zákona o službách zamestnanosti, poistenec nadobudol právne postavenie invalidného poistenca dňom právoplatnosti rozhodnutia, ktorým Sociálna poisťovňa rozhodla o priznaní invalidného dôchodku alebo čiastočného invalidného dôchodku, alebo o určení jeho sumy podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003.
V § 263b, ako v ustanovení prechodného charakteru, sa navrhuje právna úprava posudzovania nárokov na invalidný dôchodok a čiastočný invalidný dôchodok priznaný podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej do 31. decembra 2003 poistencom, ktorým Sociálna poisťovňa do 30. septembra 2006 nepreskúmala trvania invalidity podľa zákona o sociálnom poistení.
K bodu 2
Navrhuje sa neaplikovať od účinnosti tohto zákona právnu úpravu vylúčenia povinnosti platiť poistné na invalidné poistenie poberateľom invalidného dôchodku a čiastočného invalidného dôchodku priznaného podľa právnej úpravy dôchodkového zabezpečenia účinnej pred 1. januárom 2004 a jeho zamestnávateľom z dôvodu, že od 19. júla 2006, t.j. od účinnosti nálezu ústavného sudu, nie v účinnosti ustanovenia zákona o sociálnom poistení upravujúce preskúmavanie trvania invalidity týchto poistencov podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť.
K bodu 3
Navrhuje sa úprava vymeriavacieho základu, z ktorého Sociálna poisťovňa platí poistné na starobné poistenie za poberateľa invalidného dôchodku a čiastočného invalidného
10
dôchodku priznaného pred 1. januárom 2004, v ktorom sa zohľadňuje priemerný mesačný zárobok, z ktorého bol vymeraný invalidný dôchodok a čiastočný invalidný dôchodok.
K bodu 4
Z dôvodu zamedzenia aplikácie dvoch právnych úprav na poistenca, ktorého invalidita vznikla pred 1. januárom 2004 a bolo preskúmané trvanie invalidity podľa nových kritérií invalidity založenej na percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, sa navrhuje neuplatňovať právnu úpravu účinnú od 1. augusta 2006.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. októbra 2006.
Bratislava 30. augusta 2006
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Viera Tomanová, v. r.
ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky