Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Zhodnotenie súčasného stavu:
V súčasnosti platný zákon o financovaní škôl zaviedol normatívne financovanie, ktoré sa osvedčilo. Ukazuje sa však potreba čiastočných úprav tohto zákona. Ide najmä o to, aby školy mali v zákone zaručený percentuálny podiel z normatívne určenej sumy pre školu a potreba predĺžiť prechodné obdobie, počas ktorého školy dostávajú garantované minimum.
Dôvod potreby novej právnej úpravy:
Cieľom navrhovaného zákona je, aby zriaďovateľ z normatívne určenej
sumy v kalendárnom roku bol povinný jej prideliť aspoň 85%. Tým sa zabezpečí väčšia istota pre školy. Takisto je potrebné predĺžiť obdobie na poskytnutie garantovaného minima. Ide o to, že školy s malým počtom žiakov na národnostne zmiešanom území a o v obciach, ktoré sú ťažko dostupné, by súčasná dikcia zákona tvrdo postihla.
Súlad návrhu zákona s Ústavou SR Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou SR a platným právnym poriadkom SR, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Súvislosti s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami:
Navrhovaná zmena zákona nemá vplyv na iné všeobecne záväzne predpisy platné v Slovenskej republike.
Hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet
Návrh zákona nemá hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet. Ide len o iný spôsob prerozdelenia prostriedkov určených na regionálne školstvo.
Nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie vplyv na životné prostredie:
Nevyžaduje nárok na nové pracovné sily. Nemá vplyv na životné prostredie.
Predpokladané finančné dôsledky na rozpočet verejne správy
Celkový finančný rozpočet verejnej správy sa zákonom nemení.
B.Osobitná časť
K článku I:
K bodu 1
Zakotvuje sa zásada, že zriaďovateľ každoročne v rámci prerozdelenia prostriedkov na školy musí škole prideliť minimálne 85% z normatívneho príspevku zodpovedajúceho osobným nákladom určených pre školu a rovnako 85% aj z normatívneho príspevku zodpovedajúceho prevádzkovým nákladom určených pre školu.
K bodom 2 a 3
Predlžuje sa prechodné obdobie i na roky 2007 a 2008 pre určovanie garantovaného minima. Dôvodom tejto zmeny je, školy s malým počtom žiakov na národnostne zmiešanom území a o v obciach, ktoré sú ťažko dostupné, by súčasná dikcia zákona tvrdo postihla a neboli by dostatočne financované.
K článku II:
K bodu 1
Navrhuje sa účinnosť zákona.