Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa majú zvýšiť výsluhové dôchodky zo sociálneho zabezpečenia príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, colníkov a vojakov bol vypracovaný na základe § 68 ods. 3 a 4 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa týchto ustanovení sa jednotlivé výsluhové dávky priznané pred 1. júlom 2002 každoročne majú zvyšovať aj s prihliadnutím na rast priemerných služobných príjmov v období od priznania nárokov na túto dávku do dňa účinnosti zákona č. 328/2002 Z. z. a to do času, keď ich priemerná výška dosiahne priemernú výšku rovnakých dávok priznaných podľa uvedeného zákona s tým, že percento zvýšenia ustanoví osobitný zákon.
Ako vyplýva z analýzy jednotlivých druhov výsluhových dôchodkov v ozbrojených zložkách Slovenskej republiky, priemer priznaných výsluhových dôchodkov podľa predpisov platných pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z. bol k 31. decembru 2005 vo výške 12 454 Sk. Podľa zákona č. 328/2002 Z. z. je priemerná výška výsluhových dôchodkov v rozhodnom období 15 334 Sk. Vychádzajúc z uvedeného je na zvýšenie výsluhových dôchodkov zákonom ustanovená podmienka splnená. Pri vypracovaní návrhu zákona sa akceptoval princíp, že jednotlivé druhy dôchodkov priznané pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z. budú zvýšené len v tých prípadoch, v ktorých konkrétny priemer príslušného druhu dôchodku neprevyšuje celkový priemer dôchodkov. Výraznejší rozdiel medzi porovnávanými dávkami je u vdoveckého dôchodku a to 3 788 Sk podľa zákonov platných do účinnosti zákona č. 328/2002 Z. z. a 6 924 Sk za terajšej platnej právnej úpravy.
Predložený návrh zákona z vyššie uvedeného dôvodu zvyšuje tie výsluhové dôchodky, ktorých priemer je nižší ako priemer všetkých výsluhových dôchodkov vyplácaných za účinnosti zákona č. 328/2002 Z. z. V súvislosti s tým je potrebné poukázať na to, že týmto zákonom nie je dotknutá valorizácia podľa § 68 ods. 1 a 2 zákona č. 328/2002 Z. z.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad dopadov na verejné financie
Náklady spojené s valorizáciou výsluhových dávok budú hradené z osobitných účtov jednotlivých rezortov. Návrh zákona teda nepredpokladá priamy zvýšený dopad na štátny rozpočet. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia pri spracovaní návrhu osobitných účtov, ktorí ich správcami, predpokladali, že dávky výsluhového zabezpečenia budú od 1. júla 2006 valorizované od 1. decembra 2006 zvýšené
2
v súlade s § 68 ods. 3 a 4 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhované zvýšenie výsluhových dôchodkov bude predstavovať mesačne v rezorte Ministerstva vnútra Slovenskej republiky sumu 3 588 414 Sk, Ministerstva obrany Slovenskej republiky sumu 4 283 827 Sk, Slovenskej informačnej službe 37 300 Sk, Národnom bezpečnostnom úrade sumu 0 Sk, Zbore väzenskej a justičnej stráže sumu 570 000 Sk, Železničnej polícii sumu 16 000 Sk a Colnom riaditeľstve 36 000 Sk. Celková suma je za mesiac 8 532 141 Sk, čo v ročnom súhrne predstavuje 102 386 000 Sk.
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nemá nepriaznivý vplyv na obyvateľov, na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nemá nepriaznivý vplyv na životné prostredie.
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nemá nepriaznivý vplyv na zamestnanosť.
5. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Zákon o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho
zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2006
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
- primárnom práve ES - Zmluva o založení Európskeho spoločenstva , najmä čl. 3, hlava XI –
Sociálna politika, všeobecné a odborné vzdelávanie a mládež
b) nie je upravená v práve Európskej únie
3
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
Osobitná časť
K § 1
Výsluhové dôchodky príslušníkov Policajného zboru, príslušníkov Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície sa navrhujú valorizovať dvojakým spôsobom. Výsluhové dôchodky priznané pred 1. aprílom 1998 sa navrhujú zvýšiť o 0,15 % za každý rok trvania služobného pomeru z dôvodu, že pri ich priznávaní boli zhodnocované výrazne nižšie základy pre výpočet dávky. Dôchodky priznané podľa predpisov účinných od 1. apríla 1998 do 30. júna 2002, teda do účinnosti zákona č. 328/2002 Z. z. sa navrhujú zvýšiť o 0,1 % za každý rok trvania služobného pomeru. Výsluhové dôchodky s nízkou nominálnou hodnotou sa naviac navrhujú valorizovať o pevnú sumu od 100 do 1000 Sk tak, že súčet zvýšenia dôchodkov podľa navrhnutej valorizácie spolu so sumou vyplácaného dôchodku do 30. novembra 2006 neprevýši sumu 15.300 Sk mesačne, čo je zaokrúhlená priemerná výška výsluhových dôchodkov priznaná za účinnosti zákona č. 328/2002 Z. z. vo všetkých ozbrojených zložkách.
Výsluhové dôchodky colníkov a vojakov sa navrhujú zvýšiť rovnakým spôsobom, avšak vymedzenie lehôt pre určenie percenta valorizácie vyplýva z účinnosti zákonov upravujúcich priznávanie výsluhových dôchodkov týchto skupín výsluhových dôchodcov pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z.
Navrhuje sa, aby sa uvedené zvýšenie nevzťahovalo na výsluhové dôchodky, na ktoré boli prekvalifikované samostatne stojace prídavky k starobnému dôchodku policajtov a colníkov, ktorých služobný pomer trval menej ako 15 rokov 125 ods. 7 a 8 zákona č. 328/2002 Z. z.).
K § 2
Podmienky vzniku nároku na vdovecký výsluhový dôchodok sa ujednotil s podmienkami nároku na vdovský výsluhový dôchodok v roku 2002. Z uvedeného vyplýva, že pretrváva výrazný rozdiel nielen vo výškach uvedených dôchodkov priznaných podľa zákonov účinných do 30. 6. 2002 a vdovských výsluhových dôchodkov priznaných podľa súčasnej právnej úpravy, ale aj v porovnaní s celkovým priemerom porovnateľných výsluhových dávok. Vychádzajúc z uvedeného sa navrhuje vyššie percento valorizácie vdoveckého výsluhového dôchodku oproti ostatným dávkam.
K § 3
Pre výpočet výšky valorizácie bude základom suma výsluhového dôchodku, na ktorú bude mať poberateľ nárok ku dňu účinnosti zákona.
Výsluhové dôchodky a vdovecké výsluhové dôchodky, ktoré vyplácané ako čiastkové podľa medzinárodnej zmluvy sa budú valorizovať o pomernú čiastku zodpovedajúcu výlučne výške dávky, ktorá sa vypláca za dobu trvania služobného pomeru zhodnotenej v Slovenskej republike.
4
K § 4
Navrhuje sa vyplatiť prvú splátku dôchodku navýšenú o valorizáciu za mesiac december 2006. Valorizácie, ktoré sa nevyplatia v decembri 2006 budú poukázané poberateľom najneskôr do konca februára 2007.
K § 5
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. decembra 2006.
V Bratislave 16. augusta 2006
Robert FICO, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK, v. r.
podpredseda vlády
a minister vnútra
Slovenskej republiky