NÁVRH
ZÁKON
z ..............2006,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z.z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 374/1994 Z.z., zákona č. 304/1995 Z.z., zákona č. 277/1998 Z.z., zákona č. 57/1999 Z.z., zákona č. 447/2000 Z.z., zákona č. 175/2002 Z.z., zákona č. 668/2002 Z.z., zákona č. 461/2003 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 81/2005 Z.z. a zákona č. 94/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. 1 v druhej vete sa za slovom „mandátu“ vkladajú tieto slová: „a mandát poslanca vykonával najmenej päť mesiacov“.
2.V § 2 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Ak poslanec vykonával mandát ako náhradník, patrí mu nárok podľa druhej vety len raz počas volebného obdobia.“.
3. V § 12 sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí, ak si po skončení výkonu funkcie člena vlády uplatní mandát poslanca, alebo bol v nasledujúcom volebnom období opätovne vymenovaný za člena vlády.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Účelom navrhovanej zmeny a doplnenia zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov je zosúladiť nároky po skončení výkonu funkcie poslancov a členov vlády Slovenskej republiky. Ďalej sa rieši situácia náhradníkov ak ich poslanecký mandát trval kratšie ako päť mesiacov a náhradníkov, ktorí nastúpili na výkon funkcie poslanca viackrát za volebné obdobie.
Navrhovaná úprava sleduje, aby nárok poslancovi patril len jeden krát počas volebného obdobia. Uvedený nárok, ktorý plniť funkciu kompenzácie straty sociálnych a pracovných väzieb poslanca počas výkonu jeho poslaneckého mandátu by nemal zvýhodňovať tých poslancov, ktorí viackrát za volebné obdobie nastúpili ako náhradníci oproti tým, ktorí mandát poslanca vykonávajú cele volebné obdobie.
Účelom navrhovanej zmeny v § 2 ods. 1 je, aby nárok na päť platov (po zániku mandátu) poslancovi vznikol po určitom časovom výkone mandátu. Ak si člen vlády po skončení výkonu funkcie uplatní mandát poslanca, nepatria mu nároky obsiahnuté v druhej vete § 12. Dôvodom je odstrániť dvojité zvýhodnenie pretože po zániku poslaneckého mandátu mu patria nároky podľa § 2 ods. 1 zákona č. 120/1993 Z. z. Ak po skončení volebného obdobia bude opätovne vymenovaný za člena vlády nebudú mu patriť nároky podľa § 12. Cieľom takejto úpravy je zosúladiť úpravu poslancov (§ 2) a členov vlády.
K čl. I
B. Osobitná časť.
K bodu 1
Navrhuje sa aby nárok na päť platov vznikol poslancovi po určitom časovom výkone mandátu, v danom prípade päť mesiacov.
K bodu 2
Nárok na päť platov vznikne u toho istého náhradníka iba jeden krát počas volebného obdobia.
K bodu 3
Ak si člen vlády počas volebného obdobia uplatní mandát poslanca, nepatrí mu nárok podľa § 12, pretože mu vznikne nárok podľa § 2 ods. 1. Rovnako mu nepatrí nárok podľa § 12 ak bude v nasledujúcom volebnom období opätovne vymenovaný za člena vlády. Ide o zosúladenie právnej úpravy nárokov poslancov a členov vlády.
K čl. II
Termín účinnosti sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka finančných, ekonomických, enviromentálnych
vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
1.Návrh zákona nezakladá zvýšenie nárokov na štátny rozpočet, naopak zabezpečuje úsporu.
2.Návrh zákona nie je v rozpore s prioritami a cieľmi hospodárskej politiky
3.návrh zákona neovplyvní zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu pracovníkov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky: Jana Laššáková, Ján Slota, Vladimír Mečiar, Róbert Madej, Rafael rafaj, Tibor Cabaj
2. Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993
Z.z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám
a Európskej únii:
a/ návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communataire, odporúčané v Partnerstve pre vstup, odporúčané v prílohe Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integrácie do vnútorného trhu Únie / Biela kniha/, screeningu.
b/ nevyplývajú zo schválenej negociačnej pozície Slovenskej republiky ku kapitole č. 5 č. 24
4. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych
spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie bezpredmetné.
5.Gestor / spolupracujúce rezorty/
bezpredmetné