NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ........... 2006
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení zákona č. 650/2005 Z. z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení zákona č. 650/2005 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 14 ods. 2 písmeno a) znie:
„a) trestný čin prijímania úplatku, trestný čin podplácania a trestný čin nepriamej korupcie,“.
2.V § 14 ods. 2 sa za písmeno e) vkladajú nové písmená f) a g), ktoré znejú:
„f) trestný čin úkladnej vraždy,
g) trestný čin falšovania, pozmeňovania a neoprávnenej výroby peňazí a cenných papierov a trestný čin uvádzania falšovaných, pozmenených a neoprávnene vyrobených peňazí a cenných papierov podľa podľa § 271 ods. 1 Trestného zákona,“
Doterajšie písmeno f) sa označuje ako písmeno h).
3.V § 14 odsek 2 písm. h) sa slová „d) alebo e)“ nahrádzajú slovami „d), e), f) alebo g)“.
4.§ 32 ods. 7 znie:
„O námietke zaujatosti strany, ktorou sa namieta výlučne postup orgánu činného v trestnom konaní alebo súdu vo veci alebo ktorá je založená na tých istých dôvodoch, pre ktoré raz bolo o takej námietke rozhodnuté alebo ktorá nebola vznesená bez meškania, sa nekoná.“
5.V § 269 sa slovo „prečítajú“ nahrádza slovami „vykonajú tak, že sa prečíta ich podstatná časť“.
6.Za § 567 sa vkladá nový § 567a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 567a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. novembra 2006
(1)Vo veciach, ktoré patria do právomoci Špeciálneho súdu podľa § 14 ods. 2 písm. a), f), g) alebo h) a v ktorých bolo začaté trestné stíhanie pred 1. novembrom 2006, je na konanie príslušný Úrad špeciálnej prokuratúry a Špeciálny súd, ak v odseku 2 nie je ustanovené inak.
(2)Konanie vo veciach, ktoré patria do právomoci Špeciálneho súdu podľa § 14 ods. 2 písm. a), f), g) alebo h) a v ktorých bola podaná obžaloba a bolo v nich do 1. novembra 2006 nariadené hlavné pojednávanie, sa dokončí podľa doterajších predpisov.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembra 2006.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
I. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Cieľom návrhu je rozšírenie pôsobnosti Špeciálneho súdu o trestný čin prijímania úplatku a podplácania aj v menej závažných prípadoch, o trestný čin nepriamej korupcie a úkladnej vraždy a najzávažnejšie trestné činy proti mene.
Pri trestných činoch korupcie je potrebné minimalizovať väzby, ktoré na lokálnej a regionálnej úrovni bránia nezávislému a nestrannému vyšetrovaniu a rozhodovaniu o korupčných prípadoch. Navrhuje sa, aby v jurisdikcii Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry bola aj menej závažná korupcia, pretože niekedy orgány prípravného konania podkvalifikujú skutok korupcie tak, že sa dostane mimo právomoc Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry.
Trestný čin úkladnej vraždy je súčasťou nášho právneho poriadku len od 1. januára 2006. Preto nebolo možné zaradiť tento trestný čin do právomoci Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry v čase prijímania zákona o ich zriadení v roku 2003. Nakoľko tieto inštitúcie majú najlepšie personálne a materiálne predpoklady na účely trestného stíhania trestných činov tak závažnej právnej kvalifikácie ako úkladné vraždy, navrhuje sa rozšíriť ich pôsobnosť aj o tento obzvlášť závažný zločin.
Navrhuje sa dať do pôsobnosti Špeciálneho súdu aj niektoré trestné činy proti mene. Ide o závažnú formu ekonomickej kriminality, pričom § 270 ods. 4 už aj v súčasnosti spadá do jurisdikcie špeciálneho súdu. Za účelom predídenia kompetenčným konfliktom sa navrhuje, aby všetky závažnejšie formy menových deliktov spadali pod právomoc Špeciálneho súdu.
Návrh ďalej reaguje na poznatky praxe a v súlade s už existujúcou judikatúrou Najvyššieho súdu SR sa vyrovnáva s námietkou zaujatosti voči právnemu názoru, zvolanému postupu alebo vydaniu opatrenia resp. uznesenia súdu len na základe nespokojnosti s postupom vo veci.
Napokon sa navrhuje pri zachovaní rovnosti strán zjednodušiť a urýchliť vykonávanie listinných dôkazov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákonov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení zákona č. 650/2005 Z. z.
3. Problematika návrhu právneho predpisu :
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie:
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani v judikatúre
Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
irelevantné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
irelevantné
6. Gestor:
irelevantné
II. OSOBITNÁ ČASŤ
Čl. I
K bodu 1
Rozširuje sa pôsobnosť Špeciálneho súdu aj o menej závažné formy korupcie. Po tejto zmene budú pôsobnosti Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry všetky skutkové podstaty trestného činu prijímania úplatku, podplácania a nepriamej korupcie. Sleduje sa tým najmä pretrhnutie lokálnych väzieb, ktoré bránia nezávislému a nestrannému vyšetrovaniu a rozhodnutiu. Po tejto zmene nebude možné, aby podkvalifikovaním skutku ostalo vyšetrovanie a rozhodovanie na miestnej úrovni.
K bodu 2
Pôsobnosť Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry sa rozširuje o trestný čin úkladnej vraždy a trestný čin falšovania, pozmeňovania a neoprávnenej výroby peňazí a cenných papierov a trestný čin uvádzania falšovaných, pozmenených a neoprávnene vyrobených peňazí a cenných papierov podľa § 271 ods. 1.
K bodu 3
Aj pri trestných činoch rozširujúcich pôsobnosť Špeciálneho súdu sa navrhuje zachovať princíp, že ak splnené podmienky na spoločné konanie, spadajú do právomoci Špeciálneho súdu aj trestné činy s nimi súvisiace.
K bodu 4
Zákon vylučuje z vykonávania úkonov trestného konania len ten orgán činný v trestnom konaní, u ktorého možno mať pochybnosť o jeho nezaujatosti z dôvodov taxatívne vymedzených v § 31 ods. 1 Trestného poriadku (pomer k veci alebo osobám účastným na trestnom konaní). Aj Najvyšší súd SR viackrát vo svojich rozhodnutiach uviedol, že právny názor súdu alebo sudcu vyslovený pri riešení jednotlivých situácií, ktoré dokazovanie vo veci prináša, zvolenie postupu, vydanie opatrenia alebo uznesenia (resp. akýkoľvek právny názor vyslovený v rozhodnutiach a opatreniach súdu v prejednávanej veci) sám osebe nemožno považovať za pomer k prejednávanej veci podľa vyššie uvedeného ustanovenia Trestného poriadku. Napriek tomu, že tento postoj súdov je všeobecne známy, niektoré strany v konaní opakovane vznášajú námietky zaujatosti výlučne z dôvodov nespokojnosti s postupom vo veci, pričom za súčasného stavu súdy i orgány činné v trestnom konaní o týchto námietkach musia rozhodovať - v zásade s dopredu jasným výsledkom konania o opravnom prostriedku. Takýto stav konanie neúmerne a bezdôvodne predlžuje a najmä v náročných veciach, kde sa pojednáva viac dní i týždňov, môže dôjsť doslova k jeho zablokovaniu.
Navrhovaná zmena nijakým spôsobom nezasiahne do práv obvinených ani ostatných strán v smere neústavného obmedzenia ich práv a odstráni ďalšiu a v poslednom čase často vyžívanú možnosť z hľadiska všeobecnej spravodlivosti nezmyselnej obštrukcie v trestnom konaní.
K bodu 5
Zjednodušuje a za zachovania rovnosti strán sa urýchľuje vykonávanie listinných dôkazov, ktoré v mnohých prípadoch tvoria tisíce strán spisu. Navrhované znenie tiež zjednocuje možnosti spôsobu vykonania dôkazov čítaním svedeckých výpovedí (§ 263 ods. 1) a čítaním listinných dôkazov.
K bodu 6
Prechodné ustanovenia navrhnuté tak, aby do pôsobnosti Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry prešli trestné stíhania začaté pred 1. novembrom 2006, ak v nich do tohto dátumu nebola ešte podaná obžaloba a nariadené hlavné pojednávanie.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť 1. novembra 2006.